arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۰۸۷۱
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۲۳ - ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳

اولین داروی رشد مجدد دندان در جهان، از شهریورماه در ژاپن آزمایش می‌شود

«کاتسو تاکاهاشی»، رئیس بخش دندانپزشکی و جراحی دهان بیمارستان «کیتانو» ژاپن اعلام کرد آزمایش‌های بالینی اولین داروی رشد مجدد دندان در جهان از سپتامبر ۲۰۲۴ (شهریورماه) در بیمارستان دانشگاه کیوتو آغاز می‌شود. این دارو پس از آنکه بتواند در کارآزمایی بالینی موفق ظاهر شود، به بیمارانی که به‌صورت مادرزادی فاقد دندان هستند، داده می‌شود. محققان امیدوارند فروش این دارو را در سال ۲۰۳۰ آغاز کنند. گفته می‌شود نقص مادرزادی نداشتن دندان، حدود یک درصد جمعیت زمین را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. نداشتن شش دندان یا بیشتر، به‌عنوان «الیگودنشیا» شناخته می‌شود که معمولاً ارثی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«کاتسو تاکاهاشی»، رئیس بخش دندانپزشکی و جراحی دهان بیمارستان «کیتانو» ژاپن اعلام کرد آزمایش‌های بالینی اولین داروی رشد مجدد دندان در جهان از سپتامبر 2024 (شهریورماه) در بیمارستان دانشگاه کیوتو آغاز می‌شود.
 
این دارو پس از آنکه بتواند در کارآزمایی بالینی موفق ظاهر شود، به بیمارانی که به‌صورت مادرزادی فاقد دندان هستند، داده می‌شود. محققان امیدوارند فروش این دارو را در سال 2030 آغاز کنند.
 
گفته می‌شود نقص مادرزادی نداشتن دندان، حدود یک درصد جمعیت زمین را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. نداشتن شش دندان یا بیشتر، به‌عنوان «الیگودنشیا» شناخته می‌شود که معمولاً ارثی است.
 
 
کارآزمایی بالینی اولین داروی رشد مجدد دندان در جهان از شهریورماه آغاز می‌شود
 
طبق گفته بیمارستان کیتانو در ژاپن، محققان مرحله اول آزمایشات بالینی را از سپتامبر امسال تا آگوست 2025 ادامه می‌دهند. این دارو به‌صورت داخل وریدی برای افراد سالم برای تأیید اثربخشی آن تجویز می‌شود. در این کارآزمایی 30 نفر بین سنین 30 تا 64 سال شرکت می‌کنند. این افراد باید حداقل یک دندان عقب نداشته باشند تا در صورت اثرگذاری دارو و شروع رشد دندان مشکلی پیش نیاید. هیچ عارضه جانبی عمده‌ای در مطالعات حیوانی تا به امروز تأیید نشده است.
 
در مرحله بعد، این دارو در بیمارستان کیتانو برای بیماران مبتلا به کمبود مادرزادی دندان تجویز می‌شود. محققان قصد دارند در این مرحله سوژه‌های آزمایش را به افراد بین 2 تا 7 سال که حداقل 4 دندان از بدو تولد از دست داده‌اند، محدود کنند.
 
داروی رشد مجدد دندان، پروتئینی به نام USAG-1 را غیرفعال می‌کند که مانع رشد دندان‌ها می‌شود. این تیم بر این باور است که در آینده ممکن است نه‌تنها افرادی که دارای بیماری‌های مادرزادی هستند، بلکه افرادی که به‌دلیل جراحات دندان‌های خود را از دست داده‌اند، دندان در بیاورند.
 
محقق اصلی، کاتسو تاکاهاشی، رئیس بخش دندان‌پزشکی و جراحی دهان در بیمارستان کیتانو می‌گوید: «ما می‌خواهیم کاری انجام دهیم تا به کسانی که از فقدان یا ازدست‌دادن دندان رنج می‌برند، کمک کنیم. درحالی که تا به امروز هیچ درمانی برای رفع دائمی این مسئله وجود نداشته است.»
 
منبع: دیجیاتو
نظرات بینندگان