رنگ خودرو یکی از پارامترهای مؤثر در جذابیت و زیبایی خودرو است. سازندگان رنگ اتومبیل آن را در طیفهای گستردهای تولید میکنند و اغلب بر اساس مدل یا جنس قطعات بهکاررفته خودرو مورد استفاده قرار میگیرد. یکی از مهمترین مواردی که کاربران در هنگام خرید اتومبیل به آن توجه میکنند، رنگ ماشین است؛ از این رو شناخت انواع رنگها و خصوصیات آن، هم برای خریداران و هم برای افراد فنی فعال در زمینه اتومبیلها بسیار اهمیت دارد. برای آشنایی با انواع رنگ اتومبیلی این مطلب را از دست ندهید.
بعد از اینکه بدنه خودرو ساخته میشود، در مرحله رنگآمیزی، سطح آن را با چندین لایه مختلف میپوشانند. در واقع آنچه شما در ظاهر میبینید، تنها رنگ اتومبیل نیست و بهمنظور افزایش مقاومت، روی سطح کار با چندین لایه رنگ پوشیده میشود. رنگهایی که برای هر لایه مورد استفاده قرار میگیرند، با یکدیگر متفاوت هستند؛ اما در حالت کلی رنگ خودرو از سه ماده اصلی تشکیل شده است. حلالها، پیگمانها و رزینها سه ماده مهمی هستند که رنگ خودرو را تشکیل میدهند. وظیفه و نقش هرکدام از آنها در ادامه آورده شده است:
به منظور کاهش ویسکوزیته رنگ و ملایم کردن آن از حلالها استفاده میشود.
خاصیتی که رزین دارد باعث افزایش چسبندگی رنگ خودرو به بدنه میشود. در واقع رزین به عنوان ماده چسبنده عمل میکند. شما برای خرید رزین در بهترین کیفیت میتوانید به سراغ برند رنگ تهران بروید.
انواع رنگ اتومبیل را بر اساس جنس و ویژگیهای ساختاری میتوان در گروهبندیهای مختلف قرارداد. متفاوتبودن ترکیباتی که برای ساخت این رنگها استفاده شده، مهمترین دلیل تمایز بین آنها است. بر همین اساس انواع رنگ اتومبیل عبارتاند از:
رنگ اصلی و آستر دو لایه مهم تشکیلدهنده رنگ متالیک هستند که لایه دیگری با نام کیلر روی آنها قرار میگیرد تا به عنوان محافظ برای رنگ ماشین عمل کند. به عبارت دیگر کیلر، به رنگ متالیک استحکام، دوام و درخشندگی خاصی میبخشد. اگر بر روی رنگ متالیک از کیلر استفاده نشود، دوام لازم را نخواهد داشت. پودر فلزی یکی از اجزای تشکیلدهنده رنگ متالیک است که به دلیل کمک به انعکاس بیشتر نور، ظاهر درخشان و زیباتری را به ماشین میبخشد. مقدار فلزی که درون رنگ استفاده شده، در مقدار درخشانی آن تأثیرگذار است.
پرایمر و رنگ اصلی دو جزء تشکیلدهنده رنگ روغن ماشین است. در ابتدا بدنه فلزی خودرو با پرایمر پوشانده میشود و سپس رنگ اصلی روی آن قرار خواهد گرفت. این نوع رنگها از قدیمیترین رنگهای خودرو شناخته میشوند که دیگر کاربرد چندانی ندارند.
به رنگهای فوری، رنگ سلولزی نیز گفته میشود که به عنوان لایه رویی و رنگ نهایی روی بدنه قرار میگیرد. ویژگیهای مثبت رنگ فوری عبارتند از:
مقاومت خوبی در برابر اشعه UV دارد.
در برابر کدر شدن و تغییر رنگ مقاوم است.
در مقابل حرارت مقاومت خوبی از خود نشان میدهد.
استحکام و ماندگاری بالایی دارد.
رنگهای معمولی در گروه رنگهای ارزان قرار دارند که در خودروهای جدید به شکل استاندارد به کار گرفته میشوند. این نوع رنگها بهصورت یک لایه هستند که پوشش روی آنها یک روکش شفاف و بیرنگ است. پوشش بیرنگ، ظاهر درخشانی را برای خودرو ایجاد میکند و در مقابل آسیبدیدگی و خط و خش مقاوم است. رنگهای معمولی تنوع بالایی ندارند و در اصلیترین رنگها مانند مشکی، خاکستری، سفید، آبی و یا قرمز وجود دارند. از مهمترین مزیتهای رنگ معمولی میتوان به ارزان بودن و راحت بودن رنگآمیزی توسط آن اشاره کرد.
این رنگها حالتی کریستالی دارند که در آنها کریستالهای سرامیکی جایگزین فلز شدهاند. این کریستالها با نام میکا شناخته میشوند. عملکرد کریستالهای سرامیکی بهصورت منشور است که به دلیل تقسیم شدن رنگ به طیفهای مختلف، رنگها بسته به زاویه نگاه کردن متفاوت دیده میشوند. انعکاس نور، درخشانی و براق بودن از خواص رنگهای صدفی است. همچنین این رنگها در پنهان کردن آسیبهای جزئی و کوچک بدنه عملکرد خوبی را از خود نشان میدهند. اغلب خودروهای گرانقیمت و لوکس با رنگ صدفی پوشانده میشوند که هزینه بالایی دارند.
رنگهای مات و کدر جزء رنگهایی با کیفیت بالا هستند که به دلیل قیمت بالایی که دارند بیشتر در خودروهای لوکس دیده میشوند. برای اینکه رنگ ظاهری مات داشته باشد، سطح آن را با لایهای از اپوکسی و روکش پیویسی میپوشانند تا درخشندگی آن از بین رود. نتیجه استفاده از اپوکسی و پیویسی، افزایش استحکام، مقاومت و دوام رنگهاست. تنها مسئلهای که وجود دارد این است که نگهداری از این رنگها و در صورت نیاز ترمیم آنها چندان کار راحتی نیست.
رنگ دوجزئی یکی دیگر از رنگهای خودرو است که به آن دوجزئی سری ۲۱ نیز گفته میشود و ساخت آن بر پایه اکریلیک پلیاورتان صورت میگیرد. کیفیت خوب این رنگ باعث میشود تا جایگزینی برای کد رنگهای فابریک خودرو باشد.
لاک اکریلیک در گروه اولین رنگهایی قرار دارد که برای اتومبیلها مورد استفاده قرار میگرفتند. این نوع رنگ از درخشندگی بالایی برخوردار است و بهراحتی بهکاربرده میشود. لاک اکریلیک در برابر اشعه UV مقاومت کافی ندارد و بهسرعت ناپدید میشود. همچنین به دلیل تأثیرات مخربی که بر روی محیطزیست دارد، استفاده از آن در برخی کشورها ممنوع اعلام شده است.
هرکدام از رنگهای خودرو که در بخش قبلی معرفی کردیم دارای مزایا و معایبی هستند و بر اساس ویژگیهای منحصر به فردشان مورداستفاده قرار میگیرند، اما شاید این سؤال برایتان پیشآمده باشد که در این گستره متنوع رنگها، کدامیک بهترین گزینه خواهد بود؟ در انتخاب بهترین رنگ باید پارامترهای مختلفی را مدنظر قرار داد.
اولین و مهمترین پارامتر، هزینهای است که برای رنگ خودرو در نظر گرفتهاید. در مرحله بعد باید به نوع خودروی خود توجه کنید. همانطور که در بالا گفته شد برخی رنگها ویژگیهایی دارند که باعث شده تا برای خودروهای لوکس بهترین انتخاب باشند.
در صورتی که یک خودروی معمولی دارید که مدل چندان بالایی ندارد، بهتر است چندان برای رنگ آن هزینه نکنید و به سراغ رنگهای معمولی بروید. برای محافظت از بدنه خودرو در برابر عواملی مانند نور خورشید، اشعه مضر، باران و رطوبت و خط و خش، رنگهای صدفی و کریستالی بهترین انتخاب خواهند بود.
جمعبندی
تنوع بالای رنگ خودرو میتواند در هنگام انتخاب، کار را برای شما دشوار کند؛ اما شما میتوانید با در نظر گرفتن عوامل مدنظرتان، انتخابی راحت داشته باشید. همچنین میتوانید از افراد متخصص در این زمینه بخواهید تا شما را راهنمایی کنند.
رنگ تهران یکی از شرکتهای معتبر و سرشناس تولید رنگ در کشور است که اولین فعالیتهای خود را از سال ۱۳۳۸ آغاز کرد. تجربه رنگ تهران در زمینه تولید انواع رنگ خودرو به سالها پیش برمیگردد. در حال حاضر این شرکت در کنار تولید و پخش انواع رنگ صنعتی، ساختمانی و ... امکان خرید رزین و ابزارآلات رنگ آمیزی را نیز برای شما فراهم آورده است.