arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۹۷۴
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۰۸ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۱

استفاده از اسباب بازی برای جذب کودکان به رستوران ها، ممنوع

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شیلی برای مقابله با چاقی، استفاده از اسباب بازی برای جذب کودکان را در رستوران ها و شرکت های مواد غذایی این کشور ممنوع کرد.

به گزارش انتخاب، پارلمان شیلی برای مقابله با افزایش روزافزون آمار چاقی در کودکان این کشور قانون تازه ای را وضع کرده است که بر اساس آن رستوران های عرضه کننده فست فود از ارائه اسباب بازی به کودکان منع شده اند. این قانون که در هفتم ژوئن تصویب شد، عرضه اسباب بازی را به همراه بسته های غذا در رستوران های مک دونالد، بِرگِر کینگ، مرغ سوخاری کنتاکی و دیگر رستوران ها ممنوع کرده است تا آنها به دنبال جذب مشتری از بین کودکان نباشند.

سناتور گوئیدو جِراردی که متن قانون جدید در شیلی را تدوین کرده است، ابزارهای تبلیغاتی برای جلب کودکان را نوعی سوء استفاده می داند. جراردی گفت افراد کودک آزار در قرن بیستم و یکم کسانی هستند که از تبلیغات گمراه کننده استفاده می کنند. این سناتور شیلیایی در ادامه گفت بیش از هفت سال لابی کرده است تا قانون را به تصویب برساند، در حالیکه این قانون برای جلوگیری از گسترش چاقی مفرط در میان کودکان شیلی اهمیت دارد. بنا به گفته جراردی، بیست و پنج درصد از کودکان شش ساله شیلیایی دچار چاقی مفرط هستند. شرکت هایی که از اجرای قانون جدید خودداری کنند، جریمه می شوند. با وجود این، جراردی می گوید رستوران های زنجیره ای عرضه کننده غذاهای آماده همچنان اسباب بازی های پلاستیکی به کودکان می دهند.

جراردی روز چهارشنبه به طور رسمی به وزارت بهداشت شیلی شکایت کرد تا رستوران ها را به حذف اسباب بازی از برنامه های تبلیغاتی اشان وادارد. جیمی مانالیچ، وزیر بهداشت شیلی گفت برای اطلاع رسانی به مشتریان درباره خطرهای غذاهای آماده ای که در رستوران های فست فود عرضه می شوند، تلاش های بیشتری باید صورت بگیرد. مانالیچ افزود برای شروع باید دو هدف مهم را مد نظر داشته باشیم: به مردم نحوه خواندن برچسب مواد غذایی را بیاموزیم تا دریابند چه غذایی سالم است و این نیازمند تلاش فراوان است. دومین هدف نیز آن است که به طور خصوصی با شرکت ها به توافق برسیم تا قوانین جدید را رعایت کنند.

دامنه قانون جدید از غذاهای آماده فراتر می رود و تولید کننده های برشتوک و دیگر فرآوردهای غذایی را نیز از عرضه اسباب بازی و بازی های رایانه ای به مشتریان خردسال منع می کند.

پژوهش ها نشان می دهد نوجوانانی که دچار اضافه وزن هستند به طور فزاینده ای به دیابت نوع دو و دیگر بیماری های مرتبط با چاقی که زمانی گمان می رفت فقط مختص بزرگسالان است، مبتلا می شوند. موسسه دارو (مدسن) در یکی از گزارش های سال 2006 خود اعلام کرد تبلیغات برای غذاهای آماده و بی کیفیت از عوامل تاثیر گذار در چاقی کودکان است، لذا فعالان بهداشتی در سراسر دنیا از رستوران ها و کارخانه های نوشابه سازی خواسته اند تا دامنه تبلیغات خود را برای کودکان محدود کنند.
نظرات بینندگان