arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۹۹۵۸
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۲۰ - ۳۰ مهر ۱۴۰۱

عملکرد مثبت ویترین بانک‌های کشور / زیان انباشته بانک ملی ایران با وجود شرایط تحریمی، چگونه ۶۰ درصد کاهش یافت؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کمتر از یک سال پس از آنکه محمدرضا فرزین، مدیرعامل بانکی ملی ایران در مراسم معارفه خود، این بانک را نماد صنعت بانکداری کشور خواند و تاکید کرد که «ماشین تولید زیان این بانک باید متوقف شود»، زیان انباشته مهمترین بانک دولتی کشور ۶۰ درصد کاهش یافت.

طبق اطلاعات درج شده در صورت‌های مالی، زیان ثبت شده بانک ملی ایران در سال ۱۴۰۰ کاهش قابل توجهی نسبت به زیان ثبت شده در سال گذشته دارد. در سال ۱۳۹۹ بانک ملی ۶۷۵۰ میلیارد تومان زیان ثبت کرد، اما در سال گذشته این رقم به ۲۶۷۶ میلیارد تومان کاهش یافت؛ اتفاقی که با توجه به شرایط اقتصادی کشور، بسیار قابل توجه به شمار می‌رود.

به این ترتیب، خالص زیان بانک ملی بیش از ۴ هزار میلیارد تومان کاسته شده است.

در بزرگی این اتفاق همین بس که اولا کشور هنوز در تحریم کامل است، ثانیا بار اصلی این تحریم‌ها به دوش بانک هاست و ثالثا بانک ملی به عنوان بازوی اقتصادی دولت متحمل بیشترین فشار‌ها در این دوره شده است و رابعا، به دلیل سیاست‌های ضدتحریمی کشور، بانک ملی به عنوان یکی از بزرگترین سرمایه گذاران و تامین کنندگان منابع مالی پروژه‌های زیرساختی نقشی حیاتی در اقتصاد ایفا می‌کند.

چندی پیش احسان خاندوزی وزیر اقتصاد با ابراز رضایت از عملکرد بانک ملی گفته بود: «با وجود زیان منفی، فعالیت بانک ملی ایران مثبت شده است. پس از این بانک در تلاش هستیم مشکل بانک‌های دولتی که در شرایط بدی آن‌ها را تحویل گرفته ایم، سریع‌تر بهبود ببخشیم.»

او پیشتر نیز گفته بود: «بانک ملی ایران ویترین و پیشانی بانک هاست و باید در مسئله اصلاح چهره و تصویر عملکرد بانکی، مجموعه‌ای از خدمات را به نمایش بگذارد.»

بحران ناترازی‌ها تاثیر خود را بر اقتصاد کشور و معیشت مردم به شدت تحمیل می‌کند. حالا با روند رو به رشد و بهبودی عملکرد بانک ملی ایران، می‌توان به عملکرد مثبت اقتصادی کشور و تاثیر آن در بهبود معیشت مردم هم امیدوار بود. چراکه روند مثبت این بانک بی تردید مستقیما بر کل اقتصاد کشور و سفره مردم هم اثرگذار خواهد بود.

نظرات بینندگان