arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۲۲۴۰
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۲۱ - ۳۰ فروردين ۱۴۰۱
سفرنامه‌ی قاسم مسعودی به شوروی در ۱۳۲۴، قسمت ۳:

وزیر خارجه‌ی شوروی از قوام وقت خواست که به دیدار استالین برود

سفرنامه‌ی قاسم مسعودی به شوروی در ۱۳۲۴، قسمت ۳: آقای مولوتف [وزیر خارجه شوروی] به هیأت خوش‌آمد گفتند... پس از تعارفات، آقای مولوتف اشتیاق خودشان را برای شروع مذاکرات ابراز نموده و ضمنا از آقای نخست‌وزیر وقت خواستند که به دیدار ژنرالیسم استالین بروند. آقای نخست‌وزیر در پاسخ اظهار کردند: «من هر روز و هر ساعت وقت دارم و برای همین مقصود به مسکو آمده‌ام و هر موقع ژنرالیسم فرصت داشته باشند برای ملاقات و مذاکره با ایشان حاضر خواهم بود.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»؛ روز چهارشنبه اول اسفندماه [۱۳۲۴] مصادف با ۲۰ فوریه روزنامه‌های مهم و معتبر از قبیل پراودا، ایزوستیا، وژرنیا مسکوا، مسکونیوز و سایر جراید عکس آقای قوام‌السلطنه و مولوتف با سایر همراهان را هنگام ورود به فرودگاه مسکو در حالی که او برابر گارد احترام عبور می‌نمودند گراور نموده و جریان ورود میسیون ایران را نوشته بودند، ولی در هیچ‌یک از این جراید درباره‌ی روابط ایران و شوروی و مقاصد میسیون چیزی ذکر نشده بود.

بازدید از مولوتف

ساعت ۴ بعدازظهر آقای نخست‌وزیر به اتفاق میسیون اعزامی برای بازدید آقای مولوتف [وزیر خارجه شوروی]به کاخ کرملین رفتند. آقای مولوتف به هیأت خوش‌آمد گفتند و آقای نخست‌وزیر پس از ابراز تشکر اعضای میسیون را به ایشان معرفی نمودند و پس از تعارفات، آقای مولوتف اشتیاق خودشان را برای شروع مذاکرات ابراز نموده و ضمنا از آقای نخست‌وزیر وقت خواستند که به دیدار ژنرالیسم استالین بروند.

آقای نخست‌وزیر در پاسخ اظهار کردند: «من هر روز و هر ساعت وقت دارم و برای همین مقصود به مسکو آمده‌ام و هر موقع ژنرالیسم فرصت داشته باشند برای ملاقات و مذاکره با ایشان حاضر خواهم بود.»

پس از این مذاکره قرار بر این شد که وقت تعیین شده و به آقای نخست‌وزیر اطلاع داده شود.

تاثیر این ملاقات

ملاقات نخستین میسیون با آقای مولوتف تاثیر بسیار نیکی در عموم اعضا نموده بود. خود آقای نخست‌وزیر هم بسیار راضی و خشنود بودند و چنین به نظر می‌آمد که خستگی راه را فراموش کرده‌اند.

آقای دکتر شفق و سیاح که بیش از همه ابراز مسرت می‌کردند می‌گفتند، ما از روز اول چه در مجلس و چه در خارج هزار بار گفتیم باید هیأتی به مسکو برود و با زمام‌داران شوروی از نزدیک وارد مذاکرات مستقیم شود تا نتیجه گرفته و سوءتفاهنمات برطرف گردد.

در هر حال آن روز ما همه غرق امیدواری بودیم و خستگی و رنج راه را به کلی فراموش کرده بودیم و همه منتظر ساعتی بودیم که آقای نخست‌وزیر با ژنرالیسم استالین ملاقات نماید و ترجمان علاقه‌ی فناناپذیر ملت ایران نسبت به ملل اتحاد جماهیر شوروی واقع شود.

همه فکر می‌کردیم سوءتفاهمات به زودی برطرف خواهد شد و روابط دوستی و مودت دو کشور استوارتر خواهد گردید.

شام آن شب را هم خدمت آقای نخست‌وزیر در کاخ اختصاصی ایشان صرف کردیم و ساعت ۱۲ شب به هتل ناسیونال بازگشتیم.

ادامه دارد...


منبع: اطلاعات: پنج‌شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۲۴، ص ۳.

نظرات بینندگان