arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۲۳۷۳
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۰۷ - ۲۲ مهر ۱۴۰۰

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / پیشنهاد برگزاری جام جهانی ۲۰۳۰ در اسرائیل و امارات / آمریکا: احتمال دارد ایران به برجام برنگردد / واکنش دادگستری به ماجرای شلیک به زنان در اصفهان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

روایت فرمانده یگان ویژه از ناآرامی‌های ۹۶ و ۹۸
فرمانده یگان ویژه نیروی انتظامی گفت: مأموریت‌های ما در این چند سال محدود و به ندرت بوده، اما هرگز نباید فکر کنیم که دشمنان نمی‌خواستند کاری در کشور انجام دهد، به طور مثال چند مأموریت سنگین ما در این چند سال مربوط به سال ۹۶ و ۹۸ بود، ناآرامی‌های سال ۹۶، موضوع جدیدی بود که با آن مواجه می‌شدیم که خوشبختانه در دو هفته جمع شد، ناآرامی‌های سال ۹۸ نیز با وجود گستره زیادتر از ناآرامی‌های سال ۹۶، دو روز طول کشید، شاید در برخی شهر‌ها مانند تهران، شیراز و اصفهان در سال ۹۸، در بیش از ۱۵۰ نقطه درگیری وجود داشت.

آمریکا: احتمال دارد ایران به برجام برنگردد
رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با بیان این‌که تمرکز بر «تاریخ» از سرگیری مذاکرات «بیش از حد» است، گفت: «نکته اصلی این است که آیا ایران با نقطه‌نظری واقع‌گرایانه به میز مذاکره باز خواهد گشت یا نه». او با بیان اینکه هنوز این احتمال وجود دارد که ایران به برجام برنگردد گفت: اگر خواسته‌های ایران ورای برجام باشد، پس به توافقی متفاوت و جامع تر نیاز خواهیم داشت. او همچنین گفت: در صورت بازگشت به برجام تحریم‌های ناسازگار با توافق خیلی سریع رفع می‌شوند.

شمار فوتی‌های کرونا دوباره به زیر ۲۰۰ نفر کاهش یافت
بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از روز سه شنبه تا امروز ۲۱ مهرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۲ هزار و ۲۹۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۶۹۹ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۷۴۲ هزار و ۸۳ نفر رسید. همچنین ۱۹۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۳ هزار و ۲۷۵ نفر رسید.

ایران سرکرده «منافقین» را محکوم کرد: ۷۶۶۰ میلیارد تومان
سخنگوی قوه قضاییه گفت: دادگاه حکم پرونده منافقین را صادر کرده است و سرکرده گروهک منافقین به پرداخت حدود ۷۶۶۰ میلیارد تومان در حق آسیب دیدگان و کسانی که خسارت مادی و معنوی به ان‌ها وارد شده محکوم شده است و حکم پرونده لازم الاجراست.

مصرف بنزین در تعطیلات اخیر رکورد شکست
در حالی که میانگین مصرف بنزین در ۶ ماهه نخست امسال برابر با ۸۵ میلیون لیتر در روز بوده، این رقم در تعطیلات هفته گذشته با پنج میلیون لیتر افزایش به ۹۰ میلیون لیتر در روز رسید که می‌تواند هشداری برای افزایش مصرف بنزین باشد.

پیشنهاد برگزاری جام جهانی ۲۰۳۰ در اسرائیل و امارات
جانی اینفانتینو رئیس فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) که به اسرائیل سفر کرده، روز گذشته (سه‌شنبه) با نفتالی بنِت نخست‌وزیر اسرائیل دیدار کرد. رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده‌اند که در ملاقاتی که اینفانتینو با با نفتالی بنِت داشته، به او پیشنهاد داده اسرائیل با کشور‌های همسایه به رهبری امارات متحده عربی برای میزبانی مشترک از مسابقات جام جهانی ۲۰۳۰ نامزد شوند.

پرونده هفت تپه؛ محکومیت امید اسدبیگی به ۲۰ سال حبس
خداییان سخنگوی قوه قضاییه در مورد آخرین وضعیت پرونده هفت تپه گفت: امید اسد بیگی به بیست سال حبس و رد اموال و جزای نقدی و انفصال از خدمات دولتی محکوم شد. سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: مهرداد رستمی به بیست سال حبس، رد مال و جزای نقدی محکوم شد. سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به محکومیت سایر متهمان پرونده هفت تپه اظهار کرد: دو نفر از متهمان هر کدام به ۱۵ سال حبس، سه نفر دیگر هر کدام به ۱۰ سال و بیش از ۱۷ نفر هر کدام به ۵ سال حبس محکوم شدند. وی افزود: اتهام اسدبیگی مشارکت در قاچاق یک میلیارد و ۳۹۶ میلیون یورو و مباشرت در قاچاق دو میلیون و ۸۹۴ هزار یورو بوده است.

واکنش دادگستری به ماجرای شلیک به زنان در اصفهان
در پی انتشار گزارشی با عنوان «شلیک به زنان در خیابان‌های اصفهان» محمدرضا حبیبی رئیس کل دادگستری استان اصفهان در واکنش به این موضوع، اطلاعات منتشر شده را نادقیق دانست و ضمن تکذیب صدمه به پنج نفر در این ماجرا، اظهار کرد: واقعیت موضوع و پرونده به نحوی که منتشر شده، نبوده است. رئیس کل دادگستری استان اصفهان ادامه داد: در جریان رسیدگی به این پرونده، فقط یک نفر از آن‌ سه نفر به پزشکی قانونی مراجعه می‌کند و طبق نظر پزشکی قانونی جراحت وارده به این فرد از نوع جراحت دامیه و جزئی بوده است. وی در ادامه ضمن تکذیب ادعاها در مورد آزاد شدن متهم حادثه بعد از چندین روز گفت: متهم قریب به دو ماه بازداشت موقت بوده و تحقیقات مفصل و کاملی در این زمینه صورت می‌گیرد و پس از تکمیل تحقیقات و رفع ابهامات پرونده، به موجب قانون قرار وی به وثیقه تبدیل و با قرار تامین کیفری مناسب آزاد می‌شود. 

نظرات بینندگان