arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۱۳۹۶
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۰۸ - ۱۶ مهر ۱۴۰۰

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / درخواست آمریکا از کره جنوبی درمورد مذاکرات وین / رهگیری قایق‌های آمریکایی توسط سپاه / رئیس عملیات علیه ایران در سیا بازنشسته شد / تحریف اظهارات ظریف درمورد واژه تعلیق

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

رئیس عملیات علیه ایران در سیا بازنشسته شد
رئیس آژانس اطلاعات مرکزی ایالات متحده (سیا) روز پنجشنبه اعلام کرد که سازماندهی مجدد را با هدف تمرکز بیشتر بر چین آغاز خواهد کرد. پومپئو در دوره ریاست خود بر سامان، دفاتری را برای تمرکز بر کره شمالی و ایران ایجاد کرد. این گروه­ها اکنون بر خاورمیانه و شرق آسیا متمرکز می شوند. با پایان یافتن کار دفتر ایران، مایکل دندریا، رئیس فعلی آن، از این سازمان بازنشسته می‌شود. انتصاب دندریا در سال ۲۰۱۷، که سابقه طولانی فرماندهی عملیات علیه القاعده و دیگر اهداف تروریستی را داشت، نشانه خط مشی دولت ترامپ در قبال ایران بود.

تحریف اظهارات ظریف درمورد واژه تعلیق
ظریف درباره تحریف اظهاراتش در مورد برجام گفت: کلمه «تعلیق» در برجام نیست، بلکه در یکی از ضمائم است؛ آن هم مربوط به تحریم های آمریکا نیست، بلکه مربوط به اتحادیه اروپاست. او گفت: در واقع موافقت کردند که آن تحریم های نظامی و.. در ابتدا «تعلیق» و پس از لغو قطعنامه های شورای امنیت، «لغو» شوند.

رهگیری قایق‌های آمریکایی توسط سپاه
نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با انتشار تصاویری، قدرت رهگیری و اشراف کامل خود را بر نیرو‌های آمریکایی در خلیج فارس نشان داد که اقتدار نیروی دریایی سپاه را بر بالای سر آمریکایی‌ها نمایش می‌دهد. این تصاویر نشان می‌دهد که چگونه شناور‌های تندرو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اشراف کاملی بر تردد شناور‌ها و ناو‌های بیگانه در آب‌های دریای عمان و خلیج فارس دارند.

درخواست آمریکا از کره جنوبی درمورد مذاکرات وین
خبرگزاری رسمی کره جنوبی، یونهاپ، روز پنجشنبه ۱۵ مهر اعلام کرد نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران با معاون وزیر خارجه کره جنوبی، در مورد همکاری بر سر احیای توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام، گفت‌وگوی تلفنی کرده است.بیانیه وزارت خارجه کره جنوبی تصریح می کند که رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در گفت‌وگو با چوی جونگ کان معاون وزیر خارجه کره جنوبی خواستار ادامه نقش «سازنده» سئول برای از سرگیری مذاکرات شده است.

وزیر راه: نقشه ترانزیتی قفقاز کاملا تغییر خواهد کرد
رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در توئیتی با بیان اینکه مشکل مسیر نوردوز به ارمنستان و کریدور قفقاز رفع و به زودی نیز نقشهٔ ترانزیتی آن منطقه کاملا تغییر خواهد کرد، تاکید کرد: کسانی که در این خصوص شیطنت کردند بدانند هیچ راهی برای ما بسته نمی ماند اما پل های شکستهٔ پشت سر آنها به سادگی ترمیم نخواهد شد!

آخرین آمار کرونا در ایران
بنابر اعلام وزارت بهداشت، از چهاردهم تا ۱۵ مهرماه ۱۴۰۰ تعداد ۱۱ هزار و ۶۲۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که۱۷۴۲ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۶۷۴ هزار و ۸۳ نفر رسید. متاسفانه ۲۳۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۲ هزار و ۱۲ نفر رسید.

نظرات بینندگان