arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۶۲۳۷
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۰۰ - ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۱۴ شهریور ۱۳۷۷: نوربخش از من خواست از نورى و مهاجرانى که دیروز کتک خورده‌اند، حمایت شود

خاطرات آیت الله هاشمی: دکتر [محسن]نوربخش، [رییس‌کل بانک مرکزی]آمد. از وضع سیاسى و اقتصادى کشور، اظهار نگرانى‌کرد و گفت، بناست دولت لایحه متمم بودجه براى استقراض ۱۲۰۰ میلیارد تومان از بانک مرکزى براى سال جارى را به مجلس ببرد و در بودجه سال ۱۳۷۸ هم ۱۴۰۰ میلیارد تومان کسری بودجه دیده شود. از من خواست، در جلسه امروز مجمع [تشخیص مصلحت نظام]، از آقایان [عبدالله]نورى و [عطاءالله]مهاجرانى که دیروز کتک خورده‌اند، حمایت شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

دكتر [محسن] نوربخش، [رییس‌کل بانک مرکزی] آمد. از وضع سياسى و اقتصادى كشور، اظهار نگرانى‌كرد و گفت، بناست دولت لايحه متمم بودجه براى استقراض 1200 ميليارد تومان از بانك مركزى براى سال جارى را به مجلس ببرد و در بودجه سال 1378 هم 1400 ميليارد تومان كسری بودجه ديده شود. از من خواست، در جلسه امروز مجمع [تشخیص مصلحت نظام]، از آقايان [عبدالله] نورى و [عطاءالله] مهاجرانى كه ديروز كتك خورده‌اند، حمايت شود. گفت، خودش مخالف استقراض است، ولى دولت حاضر نيست راه‌هاى ديگر تأمين كسری بودجه منجمله گران‌كردن سوخت را بپذيرد. گفت، اين مقدار كسری بودجه، تقريباً به اندازه كسرى تمام سال‌هاى بعد از انقلاب در زمان جنگ است.

در جلسه مجمع [تشخیص مصلحت نظام]، اكثر اعضا، اهانت به آقايان نورى و مهاجرانى را تقبيح كردند. بعد از گزارش ماوقع از سوى آقاى نورى، مجمع هم آن را محكوم كرد و خواستار تعقيب حمله‌كنندگان شد و در اخبار هم آمد. آقاى [محمد] امامى‌كاشانى، بعد از جلسه از من تشكر كرد و گفت، با اين اقدام ميدان سوء بهره‌بردارى از جناح مقابل گرفته شد.

دو بند ديگر از سياست‌هاى كلى نفت و گاز را تصويب كرديم. آقاى [حبیب‌الله] عسكراولادى، [عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام]، براى سفر عُمره، اجازه گرفت. عصر آقاى احمد جلالى، [سفیر ایران در یونسکو] آمد و گفت، از فضاى خوب بين‌المللى‌ كه براى انقلاب پيش‌ آمده، استفاده درستى نمى‌شود و در حد حرف‌زدن اكتفا مى‌شود و اگر اين فضا، تبديل به قدرت و استفاده‌هاى مادى شود، از دست خواهد رفت.

آقاى صادق خرازى، [معاون آموزشی و پژوهشی وزارت امورخارجه] آمد. از تنگ نظرى در بخشى از دولت و حذف نيروهاى خوب به خاطر اختلاف خطى انتقاد داشت و گزارشى از برنامه خود در معاونت آموزشى داد.

آقاى [سیدمحمد] ميرمحمدى، [معاون نظارت و حسابرسي دفتر رهبری] آمد. خبر كسالت شديد مغزى همسرش و بهبودى نسبى و نامزد شدن پدرش [آقای سیدابوالفضل میرمحمدی زرندی] در استان مركزى، براى مجلس خبرگان را داد و راجع به رساله تحصيلاتي، سؤالاتى داشت.

بحران اقتصادى روسيه عميق شده و هر یک دلار در مقابل 17 هزار و 500 روبل معامله مى‌شود و به آمريكاى لاتين هم سرايت كرده است.

نظرات بینندگان