اگر برندها می توانند انواع مد را برای فصول پیش رو ایجاد و به مصرف کننده بقبولانند، به این دلیل است که برندهای بزرگ به تدریج به یک پارادایم موثر در زیست بوم شهروندان تبدیل می شوند. آنها می توانند حداقل در بخشهایی از زندگی مردم، پیشنهادهای تازه ای در زمینه الگوهای زیستی و سبک زندگی ارائه دهند. اگر برندها به حد کفایت محبوب شده باشند که لازمه کار آنهاست، قطعا پیشنهادهای آنها در خصوص لایف استایل، مورد پذیرش جامعه قرار خواهد گرفت.
درواقع مد، اندیشه های برند است که تبدیل به کنش جمعی می شود. کنشی که نتیجه الگوبرداری از فرهنگ و طرز تلقی برند ها از ماهیت زندگی است.
البته رسیدن به این موقعیت ممتاز، نیازمند فرهنگ کاری و ثبات قدم بسیار بالایی است. خلق یک برند مانند خلق یک موجود زنده است. موجود زنده اگر به تمام و کمال مورد پیرایش و تیمار قرار نگیرد، قطعا پژمرده خواهد شد.
برای ساختن یک برند خوب با استانداردهای بین المللی سالها و شاید دههها وقت لازم است. سالهای اولیه ایجاد برند صرف بسترها و زمینههایی می شود که قرار است برند در آن رشد و نمود پیدا کند.
بعد از گذشت یکی دو دهه، معمولا برندها از خاک حاصل خیزی که بنیان گذارانش فراهم کرده اند شروع به شکوفایی و بالندگی می کنند. در ادامه این مرحله، برندها محدوده مرزها را پشت سر می گذارند و به افقهای جدید دست می یابند.
نگاهی به تاریخ سی ساله برند درسا نشان می دهد که بنیان گذارانش، این روند را به خوبی انجام داده اند. آنها دو دهه اول را صرف تلاش و پویش برای خلق اکوسیستمی کرده اند که برند و متعلقاتش در میان آن نفس می کشد.
در تایید این نکته کافی است به تاریخ و زمان نشانها و افتخارات به دست آمده توسط درسا دقت کنیم. تمام این افتخارات و تاییدها و موفقیتهای داخلی و بین المللی تقریبا از سال 1390 یعنی دهه سوم درسا شروع می شود.
معنی این ویژگی آن است که بیست سال اول فعالیت درسا که از نشانها و تاییدیهها و افتخارات خالی است، در سکوت به کار و آفرینش گذشته است. کار و آفرینشی که بیست سال بعد به بار می نشیند. درست مانند بزرگری که دانه گردویی را در خاک می کارد و منتظر رشد و بالندگی آن می شود. برزگر سالهای طولانی به تیمار، حمایت و تغذیه و آب دادن به نهال کوچک خود سپری می کند. این صبوری حمایتگرانه یک روز، اواخر بهار نتیجه می دهد. نهال گردو به بار می نشیند و در طول چند سال به درختی تناور با بار سنگین تبدیل می شود. درسا نیز این گونه بوده است. بیست سال تلاش و در نهایت شروع شکوفایی، بالندگی و دیده شدن.
شاهین فاطمی و امیر کاظم نورمحمدی، دو یار دوران سربازی، برند «درسا» را در چنین شرایطی به شکوفایی رساندند. شروع از یک کارگاه کوچک 15 متری بر بالای پشت بام خانه ای و در نهایت پشت سر گذاشتن محدوده مرزها و کشورها و رسیدن به موقعیت و مقام بی مرزی. انگار که داستان دهها برند بزرگ بین المللی در حال تکرار شدن است.
وقتی که برندها به حد اعلای بلوغ و تکامل می رسند، مساله ارتباط آنها با مشتریان نیز دچار دگرگونی می شود. چرا که به طور طبیعی نهال کوچک دیده نمی شود، اما بعد از قد کشیدن به چشم همگان می آید و دوران افتخارات آغاز می شود. البته بلوغ و شکوفایی الزامات خود را به همراه می آورد. یکی از این الزامات اندیشه است. اثرگذاری است. انتقال تجربه به اطرافیان است. همین طور باورمندی اطرافیان به کنش و رفتار فرد بالغ و دانا.
حال که درسا به بلوغ و دانایی رسیده، فقط محصول نیست که نتیجه حیات اوست. بلکه در کنار محصول، مسائل دیگری هم به جامعه خود اهدا می کند. فکر نوین، اندیشه متعالی، تقویت ریشههای فرهنگی و باستانی زیست بوم، اصلاح رفتارهای اجتماعی، به ارمغان آوردن پدیدههای اصیل و زیبا در سایر عرصههای زندگی و...
از این روست که می بینیم وقتی درسا به زایایی و شکوفایی می رسد، «خانه درسا» شکل می گیرد، سپس «کافه درسا» ایجاد می شود. مرحله بعد در تکامل درسا، اتحاد با یک خالق زیبایی دیگر به نام سواروفسکی و استفاده از کریستال های آن تحقق می یابد.
اینها همه رسالت برند است. برندی به نام درسا که در مرحله بلوغ اثراگذاریهای اجتماعی اش روز به روز در حال تکامل است. با احساسات مردم و جامعه درگیر می شود. در این جا مساله «برند احساسی» یا Emotional brand به میان می آید که قبلا توسط یک نظریه پرداز بین المللی ارائه شده است؛ اما شاهین فاطمی این تئوری را با اتکا به مفاهیمی که از درسا نشات می گیرد، بازپیرایی کرده و در آوردگاه بزرگان، یعنی سخنرانیهای TED در قالب یک نظریه به جهانیان عرضه می کند.
حالا درسا حرفهای زیادی برای گفتن دارد و جهانیان مشتاق شنیدن این سخنان هستند. پس درسا تلاش می کند حرفهای خود را با رنگ و بوی فرهنگ ایران و تاریخ و هویت این سرزمین ارائه کند. بنابر این مساله توسعه سبک زندگی آینده در پروژه «تهران آینده» پیش می آید و رسالت و مسئولیت برندی که اکنون در دنیا و جامعه خود حرفهایی برای گفتن دارد.
«مدرسه اندیشه» هم در ادامه همان سیاست شکل می گیرد. مدرسه اندیشه درسا در واقع یک فلسفه است که براساس آن آدم ها باید رشد و تغییر را به عنوان عناصری پویا در زندگی خود نهادینه کنند.
طبیعی است که محیط خود درسا هم مالامال از این فلسفه است. محیطی که در آن آدم ها به دنبال رشد هستند و هر فرد به عنوان اعضای این خانواده باید علاوه بر دانش آموزی مستمر، به دنبال کشف نقاط ضعف خود بروند، این نقاط را تقویت کرده و با پویایی و تلاش بیگانه نباشند.
این همنشینی با اندیشه های فوق باعث شده است لوگوی خط دال از الگوی تغییر و پویش تبعیت کند. به این معنا که هویت بصری دال که توسط آقای عابدینی خلق شده، عناصر متغیری دارد و با توجه به طرح موجود ممکن است که در صورت نیاز تغییر کند.
به هرحال پروژه های مدرسه اندیشه و خط دال در اکوسیستم درسا به دنبال گسترش مفهوم خلق ارزش هستند. درسا با این ابزارها دیالوگی مدرن را با جهان، با پشتوانه ذخایر غنی فرهنگ سنتی ایران آغاز کرده است که درست مانند خط دال، از حرف اول دال درسا شروع می شود و انتهایش ناپیداست.
کارنامه درخشان در میانه راه
به نظر می رسد درسا هنوز در میانه راه است. راهی به سوی جهانی شدن و جهانی ماندن و کشف افقهای تازه.آنچه همه اینها را میسر کرده تاریخچه ای از افتخارات است. تاریخچه ای که در دهه سوم فعالیت درسا آغاز می شود و در طول یک دهه، آن را به برندی تبدیل می کند که با زبان فارسی کار خود را آغاز کرده بود و حالا قرار است با کشف اصالت خود و با زبان احساس در بستر پارادایم های نوین جهانی به گفت و گوی تمدنها برود.
در ادامه به صورت فهرست وار نگاهی به کارنامه درسا و کلکسیون رنگین تندیسها و افتخارات کسب شده توسط این برند انداخته ایم که مشاهده می کنید:
در پایان باید گفت آنچه تجربه درسا را در عرصه کسب و کارها و برندهای ایرانی به عنوان یک تجربه منحصر به فرد معرفی می کند و جوایز و افتخارات فوق هم موید آن است، این نکته است که برندسازی دیگر مانند گذشته فرایندی مبتنی بر تجربه و آزمون و خطای محض نیست.
برند های مدرن بر مجموعه ای از فاکتورهای مدرن و سنتی در کنار هم، باضافه یک نقشه راه فراگیر تکیه دارند که در کنار آن، تیم های مطالعاتی، توجه به ساحت های مختلف فرهنگی، اجتماعی، جامعه شناختی، زیبایی شناسانه و فاکتورهای دیگر را مد نظر قرار داده، در مسیر تعیین شده و فکر شده قبلی حرکت می کنند.