arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۴۰۷۷
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۰۰ - ۰۱ شهريور ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۳۱ مرداد ۱۳۷۷: گفتگو با مهندس موسوی و خاتمی درمورد طالبان

خاطرات آیت الله هاشمی: شوراى مجمع [تشخیص مصلحت نظام]جلسه داشت. قبل از جلسه، دربارة طالبان و حمله آمریکا به افغانستان و سودان صحبت شد. مهندس [میرحسین]موسوى، [عضو مجمع]گفت، این قراین نشان مى‌دهد که طالبان وابسته به آمریکا هستند و من گفتم، ممکن است آمریکا با این عمل، خواسته آن‌ها را تطهیرکند. آقاى خاتمى، [رییس‌جمهور]، از نداشتن اطلاعات در مورد افغانستان و علت حمله‌آمریکا گفت‌که نوعى تعرض به وزارت اطلاعات هم بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

هنوز هم مسأله حملات آمريكا به افغانستان و سودان، مورد توجه رسانه‌ها است. [اُسامه] بن‌لادن، [رهبر القاعده]، تهديدكرده كه انتقام مى‌گيرد و براى جهاد بيشتر، براى نجات اماكن مقدس اسلام در فلسطين و عربستان از اسارت صهيونيسم و استكبار، فراخوان داده است. آقاى [بوریس] يلتسين، [رییس‌جمهور روسیه] هم كار آمريكا را تروريسم زشتِ دولتى خوانده است.

سازمان ملل اعلام كرده كه كارخانه سودانى، براى عراق داروي دامپزشكى توليد مى‌كرده. آمريكا مى‌گويد، طرح توليد [سلاح شیمیایی] وى اِكس [= عامل اعصاب] داشته. اكثر كشورهاى اسلامى، آمريكا را محكوم كرده‌اند و بيشتر كشورهاى غربى، تأييدكرده‌اند. بحران مالى روسيه، باعث شد پارلمان روسيه از يلتسين بخواهد كه استعفا بدهد. بحران شرق، كم‌كم به آمريكای جنوبى هم سرايت كرده است.

اول وقت، آقاى ابراهيم امينى، [رییس دبیرخانه مجلس خبرگان] آمد. در مورد مسأله نصب سران سه قوه در مجلس خبرگان نگران بود و گفت، مخالف با قانون اساسى و باعث تضعيف رهبرى است و بهتر است در همان حد حذف امتحان، امتياز بدهند.

شوراى مجمع [تشخیص مصلحت نظام] جلسه داشت. قبل از جلسه، دربارة طالبان و حمله آمريكا به افغانستان و سودان صحبت شد. مهندس [میرحسین] موسوى، [عضو مجمع] گفت، اين قراين نشان مى‌دهد كه طالبان وابسته به آمريكا هستند و من گفتم، ممكن است آمريكا با اين عمل، خواسته آنها را تطهيركند. آقاى خاتمى، [رییس‌جمهور]، از نداشتن اطلاعات در مورد افغانستان و علت حمله‌آمريكا گفت‌كه نوعى تعرض به وزارت اطلاعات هم بود.

دو بند ديگر از سياست‌هاى نفت و گاز تصويب شد و در مورد استفاده از منابع خارجى در صنايع نفت و گاز بحث ناتمام ماند. آقاى خاتمى، ضمن جلسه خصوصى به من گفت، شنيده است، پرونده آقاى كرباسچى را به شعبه‌اى تحت رياست آقاى رازيني داده‌اند كه قرار نبوده بدهند. گفتم، آقاى [محمد] يزدى گفته‌اند كه او اصلاً شعبه ندارد. آقاى [محمد محمدی] رى‌شهرى، از عدم كارآيى كميسيون قضايى [مجمع تشخيص مصلحت نظام] شكايت كرد كه اعضا معمولاً شركت نمى‌كنند.

بعد از جلسه آقاى [سیدمحمد] موسوى‌خویينى‌ها آمد. براى مسايل انتخابات خبرگان و عدم سخت‌گيرى شوراى نگهبان استمداد كرد و از فشار بر جناح آنها اظهارنگرانى‌كرد و گفت، معمولاً خودش را هفته‌اى يك بار به دادگاه ويژه روحانيت احضار مى‌كنند و آقاى [اسدالله] بيات را به يك سال زندان محكوم كرده‌ا‌ند و آقاى [رسول] منتجب‌نيا را هم احضار كرده‌اند؛ گفتم، قرار است امتحان نامزدها، كتبى و عادلانه و عمومى باشد.

آقاى [ابراهیم] امينى، ناهار میهمان من بود. از اوضاع كشور و وضع رهبرى و آزادى‌هاى بى‌بندوبار و هتاكي روزنامه‌ها و مشكلات اقتصادى اظهارنگرانى‌كرد و خواست‌كه دخالت كنم و كشور و انقلاب را نجات دهم. گفت، در ملاقات جامعه مدرسين با آقاى خاتمى، خطرهاى آزادى، بى‌بندوبارى و مشكلات مردم را گفته‌اند و آقاى خاتمى، جواب درستى نداده‌اند. گفت، آیت‌الله منتظرى با ملاقات ايشان موافقت نكرده است.

عصر [آقای هوبر وردین]، وزير امورخارجه فرانسه و همراهان آمدند. دربارة همكارى‌هاى دو جانبه در افغانستان و قفقاز و الجزاير و فلسطين و... صحبت شد و گفت، اروپا تصميم به همكارى بيشتر با ايران دارد. گفتم، فرانسه در اول انقلاب، از فرصت خوبى كه داشت، استفاده نكرد و فعلاً فرصت ديگرى پيش‌آمده است، استفاده كنند. با توجه به اهميتى‌كه براى همكارى با ايران مى‌دهد.

در مذاكره با وزير امورخارجه فرانسه، نكات مهمى هم داشتيم. من از سياست غرب و به خصوص فرانسه در الجزاير انتقاد كردم كه ديكتاتورى را بر دموكراسى ترجيح داده‌اند. گفت، صادقانه مى‌پذيرم كه غرب با حاكميت مردم، به عنوان دين و مذهب مخالف است و به همين دليل، پيروزى مردم الجزاير در انتخابات را نپذيرفت و اصولاً از پيش توافق شده بود كه به احزاب اسلامى، اجازه تحرك ندهند و آقاى شاذلى بن جديد، [رییس‌جمهور الجزایر]، اين توافق را به هم زد. دربارة افغانستان گفت، اگر ايران و روسيه و ترجيحاً پاكستان هم به يك سياست مشترك برسند، فرانسه حمايت مى‌كند. خانمي از همراهانش، سرش را با پارچه‌اى شبيه عمامه بسته بود.

آقاى [علی] عابدزاده، ریيس شركت [هواپیمایی] آسمان آمد. گزارش كار داد و گفت، پرونده [سقوط هواپیمای] فوكر رو به ختم است. براى استفاده از امكانات نهاجا [= نیروی هوایی ارتش] استمداد كرد. آقاى [محمد] سعيدى[کیا، وزیر جهاد سازندگی] آمد. گزارش وضع جهاد را داد و از غناى بستر مهيا شده از دولت سازندگي قدردانى‌كرد. از كمبود بودجه شكايت داشت. توضيح داد كه اگر زيربناهايى‌كه براى پرورش ميگو و پرورش ماهى‌هاى سردآبى و گرم‌آبى و نيز براى دامدارى و زنبوردارى و نيز منطقه‌هاى صنعتى روستايى و توسعه فرشبافى و بنادر ماهيگيرى و صنايع دستى و صنايع تبديلى دام در برنامه‌هاى اول و دوم مهيا شده استفاده شود، در همه اين موارد، صادرات انبوه و ميليون‌ها اشتغال خواهيم داشت، ولى متأسفانه در دولت، روحيه‌هاى بخشى‌گرايى، مانع توجه به زمينه‌ها و استعدادهاى موجود است و از من براى حل مشكلات استمداد نمود و احتمال كوپنى شدن توزيع مرغ را به خاطر گران شدن زياد مرغ در اثر عدم تأمين خوراك طيور و شيوع نوعى بيمارى و مشكل جوجه يك روزه مطرح كرد. گفتم،كوپنى شدن، زحمت‌هاى گذشته را به باد مى‌دهد.

نظرات بینندگان