پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : محققان افغان در نشستی درباره میراث مشترک فرهنگی جهان اسلام شاهکار جهانی
فردوسی را تولید تمدن غزنویان و تاریخ غزنه در افغانستان دانستند.
به
گزارش مهر، نشست «غزنی؛ میراث مشترک فرهنگی جهان اسلام» عصر امروز در سرای اهل قلم
برگزار شد که در این نشست شوکت علی محمدی، مولوی کروجی، شاه مردان قل
(کاردار افغانستان در ایران) و اسدلله امیری (رایزن فرهنگی افغانستان در
ایران) بدون حضور صاحبنظران امور فرهنگی از کشورمان شرکت داشتند.
شاه
مردان قل مردان در این نشست گفت: تاریخ غزنی پر از شاهکارهای شعر فارسی
است و بسیاری از شاعران فارسی زبان، شاهکارهای خود را در بستر فرهنگ غزنی
تولید کردهاند. بسیاری از قالبها و اشعار ماندگار در ادبیات فارسی زیر
سایه جریان فرهنگی تمدن غزنی متولد شدهاند. وقتی غزنی را به عنوان پایتخت
فرهنگی جهان اسلام برمیگزینند، اهمیت دادن به محتواهایی است که برای اولین
بار توسط دانشمندانی چون ابن سینا در قلمروی حکومت غزنویان و سلطان محمود
غزنوی تولید شدهاند. آثار ابن سینا در عصر غزنویان تولید شده و قابوسنامه
عنصرالمعالی کیکاووس در این عصر آفریده شده است.
وی افزود: مسمط
یکی از قالبهای زیبای فارسی است که امروز هم میتواند قالب مسلط شعر فارسی
باشد که توسط منوچهری ابداع شد و این ابداع زیر سایه فرهنگ و تمدن غزنویان
در غزنی روی داد. همانطور که دکتر سبحانی درباره شیوایی متن تاریخ بیهقی
سخن گفته و چنین انسانی به شیوایی زبان سعدی در کتاب گلستان واقف است،
تاریخ بیهقی از نظر شیوایی از گلستان هم پیشتر است. تاریخ بیهقی اواخر
حکومت سلطان محمود و بعد از آن زمان حکومت سلطان مسعود غزنوی را در
برمیگیرد. شیوایی و تاثیرگذاری کتابی چون شاهنامه هم متاثر از فرهنگ و
تمدن غالب غزنی بود و فردوسی هم شاهنامه را به درباره غزنویان یعنی سلطان
محمود تقدیم کرد.
شاه مردان قل خاطرنشان کرد: عرفان هم که به همت
ابوسعید ابوالخیر وارد ادبیات فارسی شد در سایه فرهنگ غزنی رشد کرد و
ادبیات عرفانی فارسی را شکوفا کرد. سنایی غزنوی هم که مفهوم عرفان را وارد
قالب غزل کرد، مدیون فرهنگ و تمدن غزنی است.
دیگر مدعوین این برنامه هم سخنانی مانند شاه مردان قل بیان کردند و شاهکارهای ادبیات فارسی را مدیون سالهای حکومت غزنویان دانستند.
در حال حاضر این نشست به پایان رسیده و مدعوین، حاضران و
مسئولان سرای اهل قلم مشغول بحث و گفتگو درباره مواضع نادرست و
انحصارطلبانه این ادبیان افغانی هستند. شدت انتقادات به حدی است که برخی از
حاضران ایرانی خواستار برپایی مناظرهای با حضور ادبیان ایرانی شدند.
در
این میان، علی شجاعی صائین، مدیرعامل خانه کتاب با حضور در محل برگزاری
نشست با انتقاد شدید از کارشناسان افغان، خواستار مباحثه جدی بین صاحبنظران
ایرانی و آنان شده است. خبرنگار مهر در تلاش است در این باره با نمایندگان
فرهنگی افغانستان در این نشست به گفتگو بنشیند.
کوروش آسوده بخواب که ما رو خواب ...............
مونده که فردوسی روهم افغانی اعلام کنن!
افسوس که دوستان انتخاب متوجه نشدهاند ،مرز ایران فردوسی آنزمان به چین میرسد ،کابلستان فردوسی بزرگ را حتمن میشناسید !،رفتن رستم به شهر سمنگان را هم در شهنامه خواندهایم .
آنچه روشن و مسلم است خراسان بزرگ ،ایران زمان فردوسی ،تعلق خاطر به همگی فارس زبانان این خته دارد .تاجیکستان کنونی ،و افغانستان کنونی ،پاره های تن ما میباشند .
اون از ادعاي اماراتي ها اين هم از ادعاي مضحك و خنده دار افغانها !!!!!! لعنت بر شيطان .