حجت الاسلام علم الهدی گفت: با سیاست حذف و محدودسازی ارتباطات نمیشود جامعه را اداره کنیم، مسؤولان ما باید بنشینند و فکر دیگری بکنند، باید ارتباطات را مدیریت کنند نه اینکه حذف کنند، این مدیریت غیر مدبرانه است که همهچیز را حذف و محدود کنیم.
به گزارش «انتخاب» به نقل از پایگاه اطلاعرسانی نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی، حجت الاسلام سید احمد علمالهدی در بیست و یکمین هفته برگزار نشدن نماز جمعه در مشهد مقدس، مطالبی را در مورد فضیلت ماه ذیحجةالحرام و اعمال دهه اول این ماه، ثمره خداناباوری و عامل ریزشهای اعتقادی و انقلابی، برپایی اولین نمازجمعه پس از انقلاب و بیتدبیریهای مدیریت کرونا در کشور در قالب «خطبه مجازی» سوم مردادماه در حرم امام رضا (علیهالسلام) ایراد کرد.
بیشتر بخوانید:
خطبه مذکور در ادامه میخوانید:
بسمالله الرحمن الرحیم
الحمدالله، اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و اشهد ان محمد عبده و رسوله و اشهد ان امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و اولاده المعصومین هم حجج الله علی الخلق اجمعین.
اللهم صل وسلم علی عبدک و حبیبک و رسولک محمد سیدالاولین و الآخرین و علی عترته الهداة المعصومین سیما علی امام المنتظر المهدی روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداه.
عبادالله، اوصیکم و نفسی باتقوالله
همه شما برادران، خواهران و خودم را به تقوای الهی سفارش میکنم.
امروز در دهه اول ذیحجةالحرام قرار داریم، دههای که فضای روحانی و بوی بهشتی حج به مشام همه مسلمانان جهان میرسد و متأسفانه امسال مسلمین جهان از برگزاری حج ابراهیمی محروم هستند؛ دهه اول ماه ذیحجه، دهه تکمیل میقات حضرت موسی است و عمده عظمت و اهمیت این ماه به خاطر این خصوصیت و این جهت است.
در اعمال دهه اول ذیحجه، شما نماز هر شب این دهه را دارید که بین نماز مغرب و عشا، دو رکعت نماز دهه اول ذیحجه خوانده میشود و بعد از حمد و سوره، این آیه را میخوانیم «وَوَاعَدْنَا مُوسَىٰ ثَلَاثِینَ لَیْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیْلَةً ۚ وَقَالَ مُوسَىٰ لِأَخِیهِ هَارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی وَأَصْلِحْ وَلَا تَتَّبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدِینَ»؛ آیه اشاره به دو جریان و دو نکته دارد، نکته اول اینکه میقات موسی در ابتدا ۳۰ شبه یا ۳۰ روزه بود و بعد خدا میفرماید بر این مواعده با موسی در این میقات که ۳۰ روزه بود، ۱۰ روز افزودیم و از باب اینکه عدد ۴۰، عدد کمال است، میقات موسی ۴۰ روزه کامل شد.
اگر بنا بود میقات موسی با ۴۰ شب کمال پیدا کند، چرا اول ۳۰ شب قرار گذاشتند و بعد ۱۰ شب بر این ۳۰ شب اضافه شد؟ شاید اضافه شدن این ۱۰ شب از اول بنا بر ۴۰ شب بوده، علت اینکه ابتدا ۳۰ شب قرار گذاشتند و بعد ۱۰ شب اضافه شد، به خاطر اجرای یک برنامه امتحانی نسبت به قوم موسی بود، قومی که خدا بر اینها منت گذاشت و اینها را از چنگ فرعون نجات داد و دشمن چندساله بلکه چند قرنه آنان که نظام فرعونی بود را خداوند از بین برد و فرعون را هلاک کرد.
آزمایش خدا از قوم موسی (علیهالسلام)
اینها باید آزمایش بشوند، چه مقدار خدا را باور کردند و تا کجا در عبودیت ذات مقدس حق مقاومت میکنند، یعنی برای اثبات این واقعیت به خود بنیاسرائیل و قوم موسی که باور کردن آنان نسبت به خدا در سطح کاملی نیست و تنها با اضافه شدن ۱۰ روز به غیبت موسی بن عمران از مسیر عبودیت حق به شرک منحرف میشوند، ۴۰ روز میقات موسی به دو بخش تقسیم شد، بخش ۳۰ شبه و بخش ۱۰ شبه.
نکته دوم، مسئله تمرد بنیاسرائیل از عبودیت حق بود؛ غیبت موسی که ۱۰ شب بیشتر از اندازه معین طول نکشید، با پیش آمدن ۱۰ شب غیبت موسی، بنیاسرائیل و قوم موسی خدا را فراموش کردند، روز اولی که موسی به این میقات اقدام کرد، اینطور نبود که بنیاسرائیل را بیسرپرست بگذارد و برود، در غیبت خودش برای بنیاسرائیل سرپرست مشخص کرد «وَقَالَ مُوسَىٰ لِأَخِیهِ هَارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی وَأَصْلِحْ وَلَا تَتَّبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدِینَ» موسی به برادرش هارون گفت تو خلیفه و جانشین من در قومم باشد پس بنیاسرائیل با داشتن مدیر و سرپرست بهمجرد اینکه ۱۰ شب بر غیبت موسی اضافه شد، اینها از اصل توحید و یکتاپرستی ذات حق برگشتند و گوسالهپرست شدند؛ علت انحراف در قوم موسی و شرکورزی بنیاسرائیل چه بود؟
خدا ناباوری، علت انحراف از یکتاپرستی عامل اصلی این انحراف این بود که اینها از روز اول نسبت به خدا باورمند نبودند، انگیزه بنیاسرائیل در طرفداری از موسی و پیروی از موسی این بود که از چنگ فرعون نجات پیدا کنند و از ظلم فرعونی خلاص بشوند و اینکه مسئله خداپرستی، توحید و یکتاپرستی ذات مقدس حق بهعنوان یک ایده، هدف و رسالت برای آنان مطرح باشد، اینگونه نبود؛ اینها خدا را باور نکردند، فقط چشمشان به این بود که خودشان را نجات دهند و از این مخمصه خلاص بشوند اما اگر بناست خدا آنان را بهعنوان بندگان خودش و کسانی که خدا را باور کردند، نجات بدهد، این برای بنیاسرائیل مطرح نبود، این خدا ناباوری و عدم گرایش جدی و واقعی به ذات مقدس حق از اول امر، عامل اصلی انحراف بنیاسرائیل و قوم موسی شد.
در جریان زندگی اجتماعی ما هم دقیقاً همین مسئله را لمس میکنیم؛ معمولاً ریزشهای انقلابی و ریزشهای دینی ما در جامعهمان، عامل اصلیاش خدا ناباوری است؛ اینکه میبینید یکمرتبه بعضی از انقلاب برمیگردند، یک انقلابی دو آتشه بهصورت یک ضد انقلاب درمیآید، ۱۸۰ درجه زاویه دید و موضعگیری سیاسیاش عوض میشود، یک دینمدار متدین متعبد با یک تحول اقتصادی و زیر و رو شدن مسئله زندگیاش از دین و خدا و پیغمبر دست برمیدارد، عامل اصلیاش خدا ناباوری است.
منحرفان از دین و انقلاب، موجسواران منفعت فردی
از همان اول خدا، دین و انقلاب را بهعنوان یک انقلاب اسلامی و جریان دینی نپذیرفته است، مثل یک آشغالی که بر روی موجی حرکت کند، او نیز در جریان موجهای اجتماعی و سیاسی یک روزی انقلابی شده و بهمجرد اینکه مصالح مادی و اقتصادیاش بهطرف دیگر رفت، میشود ضد انقلاب؛ یعنی خدا را از اول باور نکرده است، اخلاص در بندگی و خدمت خدا نداشته که دچار این ریزشها میشود لذا توجه داشته باشید در عرصه فعالیتهای انقلابی و دینگرایی ما اگر افرادی هستند که روی جریان و جو اجتماعی در مرحله دینداری و انقلابی قرارگرفتهاند، اگر واقعاً یک خداباوری کامل و اخلاص توحیدی نداشته باشند، یقین بدانید اینها روزی دچار ریزش میشوند و از این مسیر برمیگردند؛ این خاصیت خدا ناباوری در زندگانی افراد است.
امروز روز سوم مرداد است، مقارن است با سالروز تأسیس و آغاز فریضه با عظمت الهی، نمازجمعه؛ در پنجم مرداد ۱۳۵۸ که مصادف با جمعه بود، اولین نماز جمعه در کشور به امامت مرحوم آیتالله طالقانی در تهران برگزار شد و نمازجمعه بهعنوان یک نماد بزرگ انقلاب اسلامی ما در کشور و جامعه ما آغاز شد.
برکات نمازجمعه برای نظام و انقلاب اسلامی
۴۱ سال از عمر اقامه نماز جمعه در کشور میگذرد و در این ۴۱ سال، چه برکات عظیمی در جهت احیای انقلاب، ادامه انقلاب، تداوم نظام مقدس جمهوری اسلامی که این نماز جمعه داشته، ۸ سال دوران دفاع مقدس فریضه الهی نمازجمعه بهعنوان بزرگترین پایگاه حمایت و پشتیبانی قوی از ۸ سال دفاع مقدس بوده است، در همه فراز و نشیبهایی که در این ۴۱ سال برای انقلاب و نظام به وجود آمده است، آنی که بهعنوان یک قائمه با عظمت نگهبان و نگهدارنده ارزشهای انقلابی در جامعه انقلابی ما نقش ایفا میکرده، نمازجمعه و تریبون نمازجمعه بوده و متأُسفانه به خاطر این بیماری و بلیه که نازلشده است، تقریباً وارد ششمین ماه تعطیلی نمازجمعه میشویم، به امید اینکه عزیزان متولی اقامه نماز جمعه و شورای سیاستگذاری نماز جمعه بتوانند تصمیم قطعی در مورد مسئله نمازجمعه بگیرند.
اینطور که دستگاههای بهداشتی ما پیشبینی میکنند، بهطور مسلم این بیماری و ویروس تا آخر سال ادامه خواهد داشت حتی موج سوم این ویروس را که از مهرماه آغاز میشود، به خاطر پیش آمد آنفلوانزا و ممزوج شدن با آن خیلی شدیدتر پیشبینی میکنند کما اینکه امروز در موج دوم نیز با شدت بیشتری نسبت به موج اول مقابل و روبرو هستیم.
مدیریت حذف و محدودسازی، مردم را مستأصل کرده
اینجا یک مسئله برای همه مسؤولان ما چه نسبت به مسئله نمازجمعه، مراکز دینی و مذهبی و چه نسبت به مسائل مختلف اقتصادی و فرهنگی که در جامعه وجود دارد، قابلتوجه است؛ مسؤولان باید مدیریت جامعتر و کاملتری را در نظر بگیرند؛ عزیزان، در مسئله حذف و محدودیتهای ارتباطات اجتماعی اگر بخواهیم با این ویروس بسازیم، به استیصال و یک سقوط فوقالعاده اقتصادی و فرهنگی ما در جامعه مبدل خواهد شد که خسارتش از خسارت جانی این ویروس شاید بهمراتب بیشتر و غیرقابلتحمل باشد؛ یعنی تا آخر سال بخواهیم با همین مدیریت حذف و محدودسازی در فعالیتها و ارتباطات زندگی کنیم، اینهمه خسارت به بار میآید کما اینکه این خسارتهای اقتصادی که در کشور به وجود آمده، کار به استیصال در برخی موارد رسیدیم که مردم در زندگیشان مستأصل شدهاند.با سیاست حذف و محدودسازی ارتباطات نمیشود جامعه را اداره کنیم، مسؤولان ما باید بنشینند و فکر دیگری بکنند، باید ارتباطات را مدیریت کنند نه اینکه حذف کنند، درِ حرم امام رضا (علیهالسلام) را بستن، نمازجمعه را تعطیل کردن، مساجد را بستن، درِ بازار و دستگاههای تفریحی را بستن، علاج قضیه نیست، مدیریت بر حسب بیتدبیری است، این تدبیر نیست، این مدیریت غیر مدبرانه است که همهچیز را حذف و محدود کنیم، ارتباطات تا چه حد محدود شود؟ ارتباطات اقتصادی قائمه زندگی ما است، مردم ما دارند در مشکلات اقتصادی دستوپا میزنند، در مشهد ما به خاطر قطع زائر، جریان فشار اقتصادی مردم را مستأصل کرده، عزیزان مسؤول ما باید بنشینند برای مقابله با این ویروس فکری بکنند.
مردم در مدیریت کرونا به مسؤولان کمک کنند
با این ویروس باید زندگی کنیم، آنچه مسلم است تا آخر امسال را باید به سر ببریم، حالا سال دیگر چطور میشود، خدا میداند؛ حالا که باید اینطور زندگی کنیم، بنشینند برای این زندگی مدیریت کنند، یعنی جوری برنامه را مدیریت کنند که زندگی ما در همه موارد جریان داشته باشد، چه موارد فرهنگی، چه دینی و چه اقتصادی و درعینحال با این ویروس نیز مقابله و جنگیده شود، ارتباطات را مدیریت کنند نه اینکه حذف کنند و مردم نیز در این مدیریت ارتباطاتی کمک کنند، همین ملاحظه فاصلههای اجتماعی، جریان ماسک، جریان رعایت اصول بهداشتی، در واقع مدیریت ارتباطات است، ارتباطات را مدیریت کنند، یک مقدارش را با قانون و مقداری را با اصرار و اجرای برنامههای انتظامی و یک مقدارش هم با همکاری خود مردم، پروتکلها و دستورالعملهایی قرار بدهند برای نوع ارتباطات و یا با اجرای برنامههای انتظامی، یا اجرای برنامههای راهنمایی و تدبیر و همکاری خود مردم، ارتباطات باید مدیریت بشود نه ارتباطات حذف شود؛ عزیزان ما در مدیریتها و مسؤولیتها این کار را بکنند.
در مسئله ماه رمضان رهبری فرمودند «بنشینید برنامهریزی کنید» و فرمودند «کسانی برنامهریزی کنند که اهمیت عبودیت و عبادت خدا و اهمیت اجرای برنامههای ماه رمضان را بفهمند، بدانند و معتقد باشند»؛ در همه مسائل اندیشههای بالای اقتصادی، اندیشههای بالای درمانی و بهداشتی، اندیشههای بالای دینی و معنوی، اینها بنشینند جریان مدیریت اجرایی نظام بیاید از همه افکار و مشورتها استفاده و بهرهبرداری کند و ارتباطات را مدیریت کند نه ارتباطات را حذف کند.
تداوم شیوه مدیریت فعلی، خسارتهای شدیدتر به دنبال دارد
راهی که ما بهعنوان حذف ارتباطات پیش گرفتیم، راه درستی نیست و ما را دچار مصیبتها و خسارتهایی میکند که خسارت آنها از خسارت این ویروس خیلی شدیدتر و غیرقابلتحملتر است و انشاءالله بعد از شش ماه تجربه کردن، عزیزان ما به این نتیجه و واقعیت برسند که مدبرانه، زندگی شش ماه آینده سال را لااقل با مدیریت ارتباطات، زندگی با این ویروس را فراهم کنند تا سالهای بعد ببینیم خدا چه میخواهد.
اینگونه بلیات، بلیاتی است که هر لحظه ممکن است برسد و به سراغ ما و همه دنیا بیاید کما اینکه مشاهده میکنید این بلیه به سراغ همه جوامع و ملل دنیا آمده است، این ماییم که باید بتوانیم زندگیمان را با همین شرایط تطبیق کنیم و زندگی را حذف نکنیم و شئون زندگی را نباید حذف کنیم و انشاءالله امیدواریم این مسائل با دلسوزیها، با تدبیرها، با احساس مسؤولیت قوی مسؤولان عزیز ما در مدیریت کشور، برنامهریزی، پیگیری و اجرا شود که هم مردم ما از این بلیه مصون و محفوظ بمانند و هم مشکلات دیگر در زندگی مردم به وجود نیاید و یا اگر به وجود آمد، قابلتحمل و قابل تدبیر و هضم باشد.
تلاش کادر درمانی، جهاد در راه خداست
از عزیزان مسؤول نیز در عرصههای درمانی و بهداشتی واقعاً متشکریم، اصلاً قصه از مرحله تشکر بالاتر است، نزدیک به شش ماه است این عزیزان ما در حوزههای درمانی زحمت میکشند، شبانهروز مجاهده میکنند، هم فشار این مسائل سبب نگرانی و ناراحتی و ابتلای خود آنان شده، بعضی از این عزیزان در این عرصه جان دادند و به مقام رفیع شهادت رسیدند و نتیجه مجاهده در راه خدا این است.
این را عزیزان ما باید توجه داشته باشند جهاد در راه خدا خستگیپذیر نیست، عزیزانی که در این عرصههای درمانی و بهداشتی در این مراکز و بیمارستانها دارند زحمت میکشند، چه پزشکان، چه پرستاران باید توجه داشته باشند که اینها در حال جهاد در راه خدا هستند، جهاد در راه خدا خستگیپذیر نیست، مجاهدی که وارد عرصه جهاد شد، هیچوقت خسته نمیشود، تا آخر خط کار خودش را ادامه میدهد کما اینکه الآن عزیزان ما همینطور هستند.
مردم همت کنند و کمبود نیروی انسانی درمانی را جبران کنندمنتها یکمرتبه دچار کمبود نیروی انسانی هستیم در عرصههای درمانی همچنان که دچار سایر کمبودها هستیم و انشاءالله امیدوارم همهکسانی که این قدرت و توان را دارند در یک فراگیری آموز لازم حتی در عرصههای تخصصی وارد بشوند، کمبود نیروی انسانی را در مراکز درمانی ما جبران کنند و سایر نیازهای دستگاههای درمانی ما نیز با همت مردم خیر ما انشاءالله و نهادهای خیر انقلابی ما، این نیازها نیز برآورده بشود.
از همه این عزیزان متشکریم، دعاگویشان هستیم، خداوند متعال انشاءالله خود اینها، فرزندانشان و عزیزانشان را به خاطر این مجاهداتی که انجام میدهند، در بیمه وجود مقدس امام زمان (علیهالسلام) حفظ کنند.
خدایا به عزت و عظمت اولیائت، نقطه فرارسیدن همه عزتها و عافیتها برای مردم ما و جامعه ما، فرج و ظهور مولایمان بقیةالله را تعجیل بفرما؛ پروردگارا در این شبهای پر فضیلت دهه مبارکه ذی حجةالحرام، در مراحل نزول برکات و رحمتهای خاص تو بر کره زمین و بندگانت، این بلیه نابهنگام و نابکار را از مردم دور بفرما.
والسلام علیکم و رحمتالله و برکاته
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان تاکید کرد: رسانهها به ویژه رسانههایی که مربوط به برخی نهادهاست، مباحثی چون دوچرخه سواری زنان را ترویج نکنند زیرا علمای دین تاکید دارند که دوچرخه سواری بانوان در اماکن عمومی جایز نیست و به طور قطع رسانههایی که چنین اقداماتی میکنند بدانند این اقدام نوعی بیدینی است.
مردین بسم الله
اصلا حاضری الآن بری مترو سوارشی؟
هم از بیانات شما استفاده خواهیم برد و هم زیارتمان را انجام خواهیم داد.