پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبرنگار بخش آموزش و پرورش نشریه گاردین، سلی ویلی گزارش کرد که براساس یک مطالعه در انگلستان، بسته شدن مدارس احتمالاً تأثیر نسبتاً کمی در گسترش Covid-۱۹ دارد و باید در برابر پیامدهای عمیق اقتصادی و اجتماعی آن، به ویژه برای کودکان آسیب پذیر بررسی مجدد انجام شود. این تحقیق، به سرپرستی کالج دانشگاهی لندن (UCL) انجام شده و اولین پژوهشی است که به بررسی تصمیم بسیاری از دولتها مبنی بر تعطیلی مدارس و نگه داشتن دانش آموزان در خانه میپردازد.
به گزارش سرویس خواندنیهای انتخاب به نقل از گاردین، بنا به گفته نهاد آموزش سازمان ملل متحد، یونسکو، بیش از ۹۰ ٪ دانش آموزان جهان تحت تأثیر تعطیلی مدارس در سایه شیوع کرونا قرار گرفته اند. اما مطالعهای جدید به رهبری UCL نتیجه میگیرد که شواهد حمایتی از ادامه تعطیلی مدارس برای مبارزه با Covid-۱۹ بسیار ضعیف است، و آمار مربوط به شیوع آنفولانزا نشان میدهد که تعطیلی مدارس میتواند اثرات نسبتاً کمی روی ویروس Covid-۱۹ داشته باشد و تأثیر بالینی ظاهری کمی بر دانش آموزان مدرسهای دارد.
این تیم تحقیقاتی ۱۶ مورد از شیوعهای اخیر سایر ویروسها از جمله اپیدمی ۲۰۰۳ سارس در سرزمین اصلی چین، هنگ کنگ و سنگاپور را بررسی کردند و دریافتند که تعطیلی مدارس به کنترل عالم گیری بیماری کمک نمیکند. نویسنده اصلی این تحقیق، پروفسور راسل وینر، از انستیتوی بهداشت کودکان کالج دانشگاهی لندن گفت: «ما از مطالعات قبلی میدانیم که اگر ویروس قابلیت انتقال کمی داشته باشد و میزان حمله در کودکان بیشتر باشد، بسته شدن مدارس احتمالاً بیشترین تأثیر را خواهد داشت. اما این فرضیه بر خلاف Covid-۱۹ است. اطلاعات مربوط به فواید تعطیلی مدارس در شیوع Covid-۱۹ محدود است، اما آنچه میدانیم نشان میدهد که تأثیر آنها در مقایسه با سایر اقدامات کنترل کرونا مانند قرنطینه فردی اندک خواهد بود و تنها در مواردی که سایر اقدامات منزوی کننده اجتماعی وجود داشته باشد مؤثر است.»
وینر در ادامه گفت: «سود حاصل از تعطیلی مدارس باید در برابر هزینهها متعادل شود. آموزش کودکان آسیب دیده است و ممکن است سلامت روانی آنها نیز تحت تاثیر قرار بگیرد، ممکن است کارمندان بخشهای مراقبت بهداشتی برای مراقبت از فرزندان خود احتیاج به پرستار داشته باشند، اما شرایط مالی این کار را نداشته باشد و در نهایت کودکان بیشترین آسیب را از این شرایط میبینند.»
کشورهایی که مدارس را تعطیل کرده اند، مانند انگلستان، اکنون مجبورند سوالات سختی درباره زمان و چگونگی افتتاح مدارس بپردازند. اگر سیاستهای محدودکننده اجتماعی مانند فاصله اجتماعی شامل تعطیلی مدارس شوند، مداخلات در مدارس مانند بستن زمینهای بازی و نگه داشتن کودکان در خانهها میتواند باعث آسیبهای جانبی برای دانش آموزان شود.
پروفسور نیل فرگوسن عضو کالج سلطنتی اندن، که یکی از مهمترین اپیدمیولوژیستهایی است که به دولت مشاوره میدهد گفت: «در حالی که بسته شدن مدرسه به عنوان یک اقدام رایج برای کنترل Covid-۱۹ اجرا میشود، اما متاسفانه تأثیر محدودی دارد.»
رابرت دینگوال، استاد جامعه شناسی در دانشگاه ناتینگهام ترنت نیز در این خصوص گفت: «مطالعه UCL نشان میدهد که مزایای بهداشت عمومی تعطیلی مدارس با هزینههای اجتماعی و اقتصادی تحمیل شده به کودکان و خانوادههای آنها مطابقت ندارد و فرضیات به کار رفته در مدل سازی بیماری عالم گیر Covid-۱۹ براساس شواهد علمی بر مبانی بسیار شفاف استوار است. این کار نشان میدهد که مدارس انگلستان میتوانند و باید مجدداً بازگشایی شوند. البته پس از گذر از موج اولیه موارد ابتلا.»