«خروج» ابراهيم حاتمي كيا، بي شك از سست ترین و ضعيفترين آثار اوست. نمایش تازه ترین ساخته ابراهیم حاتمی کیا، یکی از شوک های جشنواره بود، شاید اگر این فیلم بدون تیتراژ و نام کارگردان نمایش داده می شد و از تماشاگران می خواستند نام کارگردان احتمالی فیلم را بنویسند، کمتر کسی به خود اجازه می داد، امضای ابراهیم حاتمی کیا، فیلمساز مولف و کارگردان جسور و خلاق سه دهه گذشته سینمای ایران را پای «خروج» بنگارد و به همین خاطر اولین واژه ای که در توصیف «خروج» به ذهن نگارنده رسید، «سقوط» بود.
سقوط فیلمسازی که به اندازه انگشتان دو دست، شاهکار در کارنامه اش دارد، از «مهاجر» و «دیده بان» گرفته تا «از کرخه تا راین»، «خاکستر سبز»، «روبان قرمز»، «بوی پیراهن یوسف»، «ققنوس»، «آژانس شیشه ای»، «به رنگ ارغوان» و حتی آثار متوسط اما جذابی نظیر «چ»، «بادیگارد» و «به وقت شام».
اما «خروج» هیچکدام از اینها نیست، حتی شبیه آنها هم نیست؛ حداکثر تکرار ناشیانه و شتابزده ای از «آژانس شیشه ای» است، با این تفاوت که نماد «هواپیما» تبدیل به «تراکتور» و بازی ماندگار «پرویز پرستویی» تبدیل بازی کلیشه ای «فرامرز قریبیان» شده است.
هنگام مشاهده فیلم، باور نمي كردم آنچه می بینم، از آنِ حاتمي كياست؛ سینمای او، بجز جذابیت های بصری و محتوایی، نفس در سینه مخاطب را محبوس می کرد!
شاید این سوال در ذهن بسیاری شکل گرفته باشد که چرا او در سالهاي اخير، پله ها را يك به يك عقب طي مي كند؟ حاتمی کیا در ايام دولت احمدي نژاد، گلايه بسيار داشت و به صراحت گفت، نه اپوزیسيونم و نه پوزیسيون؛ اما باید به او یادآور شد که هر چه خواهي باش، اما «ابراهیم» بمان و سفارشي ساز نباش؛ آنهم در اين حد نابخردانه و سطحی!
در میانه فیلم، بارها با خود گفتم چه دارم مي بينم؟ اين همه افتضاح يك جا به نام حاتمي كيا؟! تردید ندارم، چنانچه نام حاتمي كيا بر پيشاني «خروج» نبود، قطعا در نيمه فيلم، سينما را ترك مي كردم؛ تصمیمی که بسیاری دیگر از تماشاگران فیلم گرفتند و به چشم خود ديدم که بسياري ادامه فیلم را تحمل نكرده و «خروج» از سينما را بر تحمل «خروج» ترجيح دادند. من دلباخته و شيداي آثار و انديشه حاتمي كيا بوده و هستم و از همين روي، وقتي واكنش تمسخرآميز مخاطبان فيلمش را ديدم، قلبم سوخت، دلم آشوب و ذهنم مشوش شد.
واقعا چه شده که حاتمی کیای دوست داشتنی سینمای ما، به اين روز افتاد؟ چه شد كه از آژانس شيشه اي ٢٢ سال قبل نيز، «خروج» و عدول كرد؟ آيا اين اثر، «خروج» و سقوط رسمي حاتمي كيا، از شمار اكمل الحكما و افضل الفضلاي سينماي ايران است؟
واقعیت آن است که «خروج» فیلمی درجه دو هم نیست، روایت کشدار و کند و ملال آوری برای بیش از دو ساعت، که تماشاگر را خسته و بارها او را وادار به نگاه کردن به ساعت می کند! اولین مشکل فیلم در داستان این است که پر از تناقض و ابهام است! نتوانسته روایتی قابل فهم را به مخاطب ارائه کند، اگر کشاورزان به دنبال حل مشکل خود هستند، چرا پیشنهاد فرماندار را نمی پذیرند؟! برعکس «آژانس» که داستانی منطقی و جذاب داشت، «خروج» بیشتر بهانه ای است تا حاتمی کیا، بیانیه اش را بخواند، بیانیه ای در ظاهر علیه رییس جمهور که در باطن از این هم فراترمی رود و نسبت دادن این همه بی تدبیری به نظام، از فیلمسازی که خود را وابسته به نظام می خواند، جای شگفتی دارد.
تکرار کلیشه های سنتی حاتمی کیا هم کمکی به «خروج» نمی کند، موتوری های «خروج» و پرتاب گل و گوجه به تراکتور سواران باز هم از «آژانس شیشه ای» عاریت گرفته شده اما ناشیانه و ضعیف!
بازیگری و لهجه های فیلم هم آنقدر مشوش، سطحی و بی منطق هستند که فقط افسوس مخاطب را برای بکارگیری این تیم پرمهره، شامل بیش از 20 بازیگر حرفه ای، نشان می دهد.
کارگردان با تکرار بیش از 40 باره عنوان «رییس جمهور» که غالبا جنبه منفی، تمسخر و تحقیرآمیز دارد و همچنین طعنه به مذاکره و نشان دادن خودروهای خارجی و اشرافیت رییس جمهور به جای گندم، سعی کرده که رضایت سرمایه گذاران را جلب کند اما مخاطب به دنبال تماشای «فیلم» است و گرنه همه اینها را می توانست در یک ستون طنز یا سخنرانی حسن عباسی و رائفی پور با لحن و لهجه ای جذاب تر بشنود.
تنها انتظار ما از حاتمی کیا، آن است که ابراهیم را برای ما و سینمای ایران و دوستدارانش باقی بگذارد، اگر هم اصرار به دادن بیانیه دارد، بجای صرف بیش از ده میلیارد تومان از بیت المال، همیشه می تواند روی جای ثابتی در سن اختتامیه جشنواره فیلم، حساب کند و نیازی به این همه هزینه و وقت نیست.
اکنون با تماشای چنین اثری که کمتر شباهتی به یک فیلم سینمایی در اندازه های استاندارد رایج سینمای ایران داشت، چه رسد به استانداردهای موردانتظار از حاتمی کیا، مغموم و محزون مي گويم، پايان و سقوط حاتمي كيا فرا رسيده و ديگر عصر و زمانه محمدحسين مهدويان و سعيد روستايي هاست و به قول دیالوگ معروف «آژانس شیشه ای» در دورانی که حاتمی کیا واقعا در اوج بود و نه در «اوج»، باید گفت: گویی «دههات گذشته مربی»!
مصطفی فقیهی/ صاحب امتیاز پایگاه خبری «انتخاب»
بس نیست واقعن
سینما رو هم مثل مغزهای کوچک استعمار زدتون سیاسی کردین فیلم بودن یادمان رفته دقیقن مثل جشنواره های خارجی که هرچی ایران رو بدبخت تر و مهتاج تر به غرب نشون بدین بیشتر جایزه میبره
یکم از تکنیک و تاکتیک بگین خب اهه اههه پیف بوی گند سیاست
من فیلم رو دیدم و نقد شما رو خوندم
مشکل این اثر از نظر شما ضعیف چی بود
مسخره
جواب ندارن و فقط مسخره می کنند.
اونم در دفاع از کی؟ روحانی؟
حاتمی کیا بزرگتر از این حرفهاست که با این چرک نویسی های وابسته به جیب شیخ کلید دار تخریب بشه
این پیشبینی شما هم بره کنار بقیه پیشبینی های شما
همین فیلم حاتمی کیاست که قراره رکوردهای اون "مطرب" عزیزتون بشکنه، شما از اینه که میترسید و وحشت دارید
اتفاقا جمله "دهه ات گذشته مربی" رو که رضا کیانیان به زیبایی بیان میکرد مصداقش خود شماها هم هستید! بله دهه خیلی از اقایون هم گذشته ولی متاستفانه ..... میدونی جناب فقیهی فرق اینا با حاج کاظم آژانس چیه؟ اینه که حاج کاظم حتی برای فروش پیکانش ، خودش با ابر و کف ماشینشو می شوره ، یعنی حاضر نیست بره کارواش ، یه آدم ساده، بقیه اینجورین؟
گناه حاتمی کیا اینه که ابزار فیلمسازی رو برای بیان حرفاش انتخاب کرده ! شما که صاحب امتیاز یه سایت خبری هستید چی کار کردید ؟
حاتمی کیا اسم سنگینی داره خیلی سنگین ! بذارید به کارش ادامه بده این یکی رو رها کنید جناب فقهی ! اتفاقا من نقد شما رو که خوندم خشکم زد خیلی عجیب بود خیلی
مصطفی فقیهی/ صاحب امتیاز پایگاه خبری «انتخاب»
بیشتر از این تن اون بنده خدا رو توی گور نلرزونید ، خودش در حال لرزش هست
دست مريزاد اقاي فقيهي
ثانیاً اگر میخواهید سایت و خبرگزاری مغرض ببینید بهتر است سری هم به مشرق نیوز و رجا نیوز بزنید !! بعد قضاوت کنید...
متاسفانه ما ملت سیاست زده اینقدر نگاهمان باینری و صفر و صدی هست که دیگر از سیاست حرف زدن در ایران به شدت تهوع آور است.
https://www.mashreghnews.ir/news/1038707/%D8%AE%D8%B1%D9%88%D8%AC-%D8%AD%D8%A7%D8%AA%D9%85%DB%8C-%DA%A9%DB%8C%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D9%88%D8%AC
هنوز فیلمو ندیدم ولی با این اراجیفت مشتاقم حتما ببینمش
متاسفانه تعصبات قبیله ای مسولین سایت انتخاب به وضوح از حنجره این متن شنیده میشه
اگه هنوز مسلمانی برو توبه کن از این تهمتی که زدی! البته اگه پذیرفته شه!!!
اقاي حاتمي كيا هم ادامه اقدامات دلواپسان است
بيشرفها با رائفي پور هم شما عمله ها مشگل داريد
چون هر انچه. را كه شما نميخواهيد مردم بفهمند رائفي پور انرا بيان ميكند
درد و بلاي رائفي پور برخورد تو سر و مله شما كه به اندازه ناخن گنديده او هم اگر نداريد از صفحه سايت وطن فروش شما شعور تان معلوم است
حتما باید دید
و مطمئنا ارزش دیدن داره
کاش یکی پیدا می شد به خودت بگه دورت گذشته مربی!
فرق تو با حاتمی کیا اینه که در میانسالی (البته از نظر تو) دورش گذشته ولی تو با عملکرد رسانه ایت در جوانی تاریخ مصر گذشته شدی!
یعنی ازادی بیانتون منو کشته، دروغگوتر از اصلاح طلبان به عمرم ندیدم
ولی کو بصیرت واقعی؟!!!
قطره دریاست اگر با دریاست، ورنه قطره، قطره و دریا دریاست!
شما ها خیلی از متن جامعه بی خبرید!
امروز فقط کسانی محبوبیت دارند که واقعا دلسور مردم بودند و کار کردند.
مثل حاج قاسم ...
تو این سینمای فاسد فقط امثال حاتمی کیا هستن که دارن حدف حق میزنن.
خدا لعنتتون کنه.
ظاهرا از امثال رائفی پور هم خیلی سوختید
الان خودتان می توانید معنی و مفهوم نوشته تان را بفهمید؟
این این ایم؟؟؟؟
جملات بی فاعل و مفعول و فعل....؟!
عجبا
متاسفم برا این سایت
شرفت را به یه تکه نان نفروش.
مردم خوب می فهمند و دلسوزان واقعی خود را می شناسند