سید مصطفی میرسلیم در نشست خبری یازدهمین همایش بینالمللی موتورهای درونسوز و نفت با بیان اینکه این همایش تخصصی که در اواخر بهمن ماه سال جاری برگزار خواهد شد، بهدنبال همایشهای موفق به جهت برقراری همکاری با مراکز دانشگاهی بوده است، خاطرنشان کرد: قوای محرکه و سوخت دو پارامتر وابسته به یکدیگرند. قوای محرکه تامین کننده نیاز خودرو و اساس آن است، در حالی که برای به حرکت درآوردن قوای محرکه نیاز به سوخت وجود دارد؛ بنابراین این دو رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند.
رییس یازدهمین همایش بینالمللی موتورهای درونسوز و نفت افزود: مقدار بنزینی که به طور متوسط روزانه صرف میشود، در حدود ٩٠ میلیون لیتر است که عدد بزرگی است. با اقدامات خوبی که در زمینه تامین سوخت صورت گرفته است، برخلاف چند سال گذشته که ناگزیر به واردات سوخت بودیم؛ اکنون با توجه به اقداماتی که توسط وزارت نفت صورت گرفته، توانستهایم تامین کننده سوخت مورد نیاز داخل باشیم. از سوی دیگر صنعت خودرو بدون استفاده از قوای محرکه نمیتواند جوابگو نیازها باشد. نتیجهای که طی ١٠ همایش گذشته برای ما حاصل شد این بوده که یکی از راههای جذب رضایت مردم این است که علاوه بر مواردی که سبب رضایت مردم خواهد شد، نصب قوای محرکه مورد اعتماد بر روی خودروها است. تمرکز فعالیتهای ما بر این اساس است که قوای محرکه مورد اطمینان را برای خودروهای ساخت داخل تامین کنیم. کار مشکلی بوده اما امروز به مرحلهای رسیدهایم که قدرت جوابگویی نیاز داخلی کشور را داریم.
میرسلیم با بیان اینکه اکنون سوختی که به عنوان انرژی در کشور مورد استفاده قرار میگیرد، ٢٧ درصد آن در ترابری مورد استفاده قرار میگیرد، گفت: همچنین قسمتی از این سوختها نیز در نیروگاهها استفاده میشود که آن هم از قوای محرکه موتورهای درونسوز استفاده میکند. بنابراین درصد زیادی است گستره سراسری دارد. در حال حاضر هیچ بحثی در کشور وجود ندارد که مواجه با حضور و استفاده از این موتورهای درونسوز چه در سطح شهر و چه خارج از شهرها نباشد. اهمیت این موضوع به لحاظ اقتصادی بالاست. فعالیتی که در مرکز تحقیقات ما انجام گرفته، شامل موتورهای بنزینی، موتورهای دیزلی و به ویژه موتورهای گازسوز میشود.
رییس یازدهمین همایش موتورهای درونسوز و نفت با بیان اینکه در مجموعه ما از سال ٨۵، طراحی و تولید داخلی موتورهای پایه گازسوز آغاز شد، اظهار کرد: اکنون در کشور بدون نیاز به خارج، با مالکیت خود، مشغول تولید این موتورها هستیم و برنامه ما طبق تصمیمی که با مدیریت عامل ایرانخودرو گرفته شده است، این است که موتورهای پایه گازسوز را به تمام تولیداتی که تنها شامل خودروهای ملی نمیشود، تعمیم دهیم.
وی در رابطه با موضوع آلودگی هوا و بحث آلایندگی ها، ادامه داد: علاوه بر جنبههای اقتصادی، به لحاظ اجتماعی نیز نیازهای درونشهری و برونشهری وجود دارد. ما به لحاظ سیاستهایی که باید اجرا کنیم، باید به سمت ترابری عمومی حرکت کرده و آن قسمت را تجهیز کنیم. امروز همه دنیا پذیرفتهاند که ترابری عمومی دارای الویت است؛ چراکه استفاده از خودروهای شخصی علاوه بر ایجاد ترافیک، مسایل آلودگی هوا است. در کشور بیش از ٧٠ درصد آلایندهها مربوط به قوای محرکه است. باید به سمتی حرکت کرد که خودروها آلایندگی کمتری تولید کنند. تا حدود زیادی میتوان با بهبود طراحیها و با استفاده از سوختهای مناسب میزان آلایندگی ها را کاهش داد. با همکاری طراحان موتور، پالایش کنندگان سوخت و روغن میتوان بر مجموعه آلایندهها مسلط شده و باعث کاهش آنها شد.
لازم به ذکر است، همزمان با همایش بین اللملی موتورهای درونسوز و نفت، هشتمین نمایشگاه بینالمللی موتور تهران نیز از تاریخ ٢٩ بهمن ماه لغایت یکم اسفند ماه سال جاری برگزار خواهد شد.