arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۷۴۴۲
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۱ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۷

«ساندار پیچای» چگونه مدیرعامل گوگل شد؟ مروری بر یکی از مهم ترین مصاحبه های شغلی 15 سال اخیر

 درست 15 سال پیش، ساندار پیچای در جریان مصاحبه شغلی خود، برخوردی انجام داد که باعث شد به سرعت از سوی مدیران گوگل جذب و استخدام شود.او چند تکنیک مهم را به شکل پیاپی در این مصاحبه شغلی پیاده کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 درست 15 سال پیش، ساندار پیچای در جریان مصاحبه شغلی خود، برخوردی انجام داد که باعث شد به سرعت از سوی مدیران گوگل جذب و استخدام شود.او چند تکنیک مهم را به شکل پیاپی در این مصاحبه شغلی پیاده کرد.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، هنگامی که صحبت از مصاحبه شغلی به میان می آید، همه ما می خواهیم پاسخ هایی ارائه دهیم که از بقیه نامزدهای شغل مذکور متمایز شویم. این موضوع به این معناست که شما باید پاسخ هایی دهید که نسبت به بقیه متمایز و ویژه باشید.

شاید فکر کنید باید پاسخ همه سوالات را بدانید و عقل کل به نظر برسید اما به نظر می رسد ماجرا اینطور نیست. وقتی ساندار پیچای در سال 2004 برای نخستین مصاحبه شغلی خود به گوگل مراجعه کرد، چندان عقل کل به نظر نمی رسید.

در سوال نخست، مصاحبه گران از پیچای خواستند در مورد جی میل نظر دهد اما مشکل این بود که سرویس پست الترونیکی گوگل تازه خلق شده بود و پیچای هم صادقانه گفت پاسخی برای این سوال ندارد چون تا کنون از جی میل استفاده نکرده است. این تازه پاسخ نخست بود، چون او در بخش دوم پاسخ خود، وقتی از وی پرسیده شد تا به حال جی میل را دیده یا نه گف: نه!

این در حالی است که اکثر پاسخ دهندگان قبلی، برای آن که خود را موجه جلوه دهند اعلام می کردند با این سرویس کار کرده اند. به همین دلیل است که پاسخ او خیلی درخشان بود:

 

  1. 1. او "فروتنی فکری" داشت

در اغلب موارد، "افراد موفق" در توانایی ها و شکست های خود صادقند و سعی نمی کنند خود را موجه تر یا ضعیف تر از آن چه هستند نشان دهند. لازلو بوک رئیس سابق بخش منابع انسانی در گوگل که در بین مصاحبه کنندگان آن سال ها بود می گوید "افراد موفق، به ندرت از شکست می ترسند، آن ها سعی نمی کنند به زور خود را نابغه و بدون خطا و اشتباه نشان دهند."

بنابراین دفعه بعد که با یک سوال مصاحبه ای دشوار مواجه شدید، آرام باشید و قبل از اینکه به آن پاسخ دهید فکر کنید.، پیچای به دقت در مورد این موضوع فکر کرد که باید چه پاسخی بدهد. جی میل در آن زمان محصول جدیدی بود و به همین ترتیب پیچای  نتیجه گرفت که قابل قبول نیست جواب را بداند.

 

  1. 2. او دلیل داشت

پیچای در کنار پاسخ منفی خود توضیح داد که چون محصول جدید است، بنابراین اطلاعاتی در موردش ندارد، اما در ادامه گفت که از هر فرصتی برای یادگیری استفاده می کند .

 

  1. 3. او گفتگو را هدایت کرد

درواقع پس از اعلام آنچه او نمی دانست، پیچای مصاحبه کنندگان را به مسیری متفاوت با دیگر مصاحبه شوندگان هدایت کرد. صداقت او باعث شد سوالات مسیری دیگر و خلاقانه تر را طی کنند و این به سبب ارزش عقلانیت صادقانه بود.

نظرات بینندگان