یک گروه بین المللی از پژوهشگران موفق شدند یک ابزار الگوریتمی را ایجاد کنند که از توییتر برای پیش بینی دقیق جایی که در ان زندگی می کنید کمک می گیرد. این الگوریتم می تواند درعرض چند دقیقه با دقت بیش از 90 درصد اطلاعاتی خصوصی از شما را رصد کند. این الگوریتم می تواند پیش بینی کند که شما کجا کار می کنید، عبادت می کنید، و حتی به کدام باشگاه می روید و چه موسیقی هایی می شنوید.
به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب این ابزار که" LPAuditor" نامیده می شود (بررسی کننده حریم شخصی محل سکونت)، از توانایی توییتر برای تشخیص موقعیت مکانی در سال 2009، سوء استفاده می کند. سالهاست که کاربران محل ندگی، کار، باشگاه و ... را در توییت های خود مشخص می کنند. در ضمن سیستم موقعیت مکانی خودکار نیز، آمار محل زندگی کاربران را مشخص می کند. تعداد معدودی از کاربران این بخش را قفل کرده اند اما برخی دیگر همچنان آمار محل زندگی خود را به توییتر تحویل می دهند.
محققان، LPAuditor را برای تجزیه و تحلیل توییت های مبتنی بر موقعیت جغرافیایی توسعه دادند و اطلاعات دقیقی در مورد مکان های خصوصی مرتبط با افراد را به دست آوردند. آنها این فرایند را در یک مقاله جدید به طور مفصل طی ماه آینده در سمپوزیوم امنیت شبکه و توزیع داده ها ارائه خواهند داد. اما بر اساس اطلاعات کلی، ما می دانیم که این گروه با تجزیه و تحلیل خوشه های مختصات و همچنین نشانگرهای زمان بندی در توییت، قادر به کشف جاهایی بودند که ده ها هزار نفر از مردم زندگی می کردند، کار می کردند و وقت خصوصی خود را صرف می کردند.
یکی از اعضای ارشد سیاستگذاری توییتر در این خصوص می گوید: اشتراک گذاری اطلاعات موقعیت مکانی در توییتر همیشه داوطلبانه است و شرکت همیشه به کاربران اجازه داده است تا این اطلاعات را حذف کنند. این کارشناس توییتری گفت: "ما در سال 2015 متوجه شدیم که اطلاعات مکانی می تواند برای الگوریتم های ارزیابی ما مفید باشد اما اما دیدگاه کلی ما در مورد اشتراک گذاری مکان ها همواره این است که باید داوطلبانه باشد و کاربران می توانند خود انتخاب کنند که موقعیتشان را افشا کنند یا خیر."
درست است که کاربران اغلب خودشان به دنبال نشان دادن موقعیت مکانی خود هستند. اما بین انتخاب به اشتراک گذاشتن این که در پاریس هستید و انتخاب دقیقا همان جایی که در پاریس زندگی میکنید تفاوت زیادی وجود دارد. با این حال، توییتر سالهای گذشته را با این تصمیم گذراند که اقدام به اشتراک گذاری مکان های کاربران خود با کمک مختصاتGPS کند. این واقعیت که جزئیات به اشتراک گذاری اطلاعات در بخش کمکهای توییتر نوشته شده است، به نفع کاربرانی نخواهد بود که نمیدانند باید این بخشها را مطالعه کنند.
جیسون پولاکیس، یکی از همکاران این مطالعه و استادیار علوم رایانه در دانشگاه ایلینوی در شیکاگو، می گوید: "اگر شما از این مشکلات مطلع نباشید، هرگز این اطلاعات را حذف نمی کنید. حریم خصوصی و امنیت بسیاری از افراد به وسیله این اطلاعات در خطر است."
در ماه نوامبر سال 2016، پس از آنکه توییتر تنظیمات خود را تغییر داد، پولاکیس و محققان بنیاد تحقیقات و فناوری در کرت شروع به کشف ابرداده های توییتر از API این شرکت کردند. آنها بر اساس تحقیقات پیشین، نشان دادند که ممکن است بتوان اطلاعات خصوصی را از توییت های جغرافیایی به دست آورد ، اما می خواستند ببینند آیا می توان این اطلاعات را در مقیاس و با دقت بیشتر با استفاده از هوش مصنوعی مورد استفاده قرار داد یا خیر.
محققان، مجموعه هایی متشکل از 15 میلیون توییت با موقعیت جغرافیایی از حدود 87 هزار کاربر را تجزیه و تحلیل کردند. برخی از داده های موقعیت مکانی مرتبط با این توییتها ممکن است از کاربرانی اخذ شده باشد که می خواستند اطلاعاتی مثل مکان برگزاری کنسرت را عمدا به اشتراک بگذارند و درواقع از کار خود مطلع بودند اما کاربران زیادی نیز وجود داشتند که بدون هدف خاصی و حتی بی توجه به عواقب کاری که می کنند، اطلاعات خود را به اشتراک گاشته اند.
محققان LPAuditor با هدف پیش بینی اینکه خوشه های موقعیت مکانی ممکن است به خانه کاربر متصل باشد، مکان هایی را جستجو کردند که مردم در طول آخر هفته، طولانیترین فاصله را برای رسیدن به آن طی می کنند. تفکر این روش این بود: در طول هفته شما ممکن است صبح، شب و روزتان را با یک الگوی غیر قابل پیش بینی توییت کنید، اما در خانه بیشتر مردم بیشتر وقت خود را صرف تعطیلات آخر هفته می کنند."
آنها سپس مکان هایی از این توییت ها را با پیش بینی های ابزار هوشمند مقایسه کردند و دریافتند که بسیار دقیق حدس زده بودند و محل زندگی 92.5 درصد از مردم به طور صحیح شناسایی شد. البته آمار حدس محل کار کاربران چندان دقیق نبود و به اعتقاد پژوهشگران، علت این مووع به مشغله افراد و این که شاید در محل کارشان کمتر توییت می زدند مرتبط باشد. در خصوص فعالیت های مذهبی، مراجعه به باشگاه، کلاس و ... نیز نتایج بسیار عالی و حدود 80 درصدی بود.
اکثریت داده های این تحقیق بر اساس توییت هایی بود که قبل از تغییر سیاست های توییتر در آوریل 2015 ارسال شده بود. بنابراین این یک واقعیت است که توییتر به درستی سیاست های خود را تغییر داده است. اما مشکل این است که بسیاری از اطلاعات مکانی قبل از 2015 هنوز از طریق API در دسترس هستند. توییتر پس از تغییر سیاست های خود در پاسخ به این مشکل گفته: "ما احساس کردیم که مناسب نیست به عقب برگردیم و به طور یک جانبه تصمیم بگیریم توییت های مردم را بدون رضایتشان تغییر دهیم."
این اولین مطالعه ای نیست که نشان دهد چه چیزی می تواند از داده های موقعیت مکانی یا حتی توییت های جغرافیایی رصدشود. اما، به گفته هنری کاتز، یک دانشمند کامپیوتری در دانشگاه راچستر که تحقیق مشابهی انجام داده است، این مقاله پر بار تر و هشدار دهنده تر است.
کاتز می گوید: "مشکل بزرگ امروز افراد نابکار نیستند که به توییت های شما نگاه می کنند. این مساله مرتبط به برنامه های تلفن همراه است که تمام تاریخچه GPS شما را سرقت می کند و می توانند از این داده ها سوء استفاده کنند."پولاکیس می گوید، بیشتر مردم می توانند از همین امروز اطلاعات مکانی خود را حذف می کنند و قبل از به اشتراک گذاری آن در آینده فکر کنند.
*رویا پاک سرشت
شرکت چینی "سنس تایم" که به عنوان ثروتمندترین شرکت جهان در حوزه هوش مصنوعی شناخته می شود، تصمیم دارد مرکز جدید خود را در ژاپن توسعه دهد.