جف بیزوس یکی از چهره های موفق تجارت است. تجارتی که البته بر پایه تکنولوژی بنا نهاده شده است. اما این چهره سرشناس چگونه به موفقیت امروز خود رسیده است؟ این پرسشی است که پاسخش می تواند برای بسیاری از ما جذاب باشد.
به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب به نقل از فوربس، رازهای ماندگاری و قدرت جف بیزوس در عرصه تجارت و تکنولوژی چندان پیچیده نیست. بلکه شامل 5 مورد ساده اما بسیار مهم می شود. مواردی که جف بیزوس اخیرا در یکی از سخنرانی های خود به آن ها اشاره کرده است:
آمازون روند استخدامی بسیار طولانی دارد. کارکنان باید پیش از ثبت نام اصلی به فهرستی بلندبالا از پرسش های عمومی و تخصصی پاسخگو باشند و پس از اخذ نمرات مناسب وارد مرحله بعدی شوند.
برای مثال یکی از پرسش ها شامل این موضوع است:«پراکندگی ایستگاه های گاز در ایالات متحده چگونه است؟» این پرسش پاسخ دقیقی نمی خواهد بلکه قرار است مهارت های تفکر انتقادی کاربران را بسنجد.
بزوس در این خصوص می گوید: "هر بار که ما یک نفر را استخدام می کنیم، او باید سنگینی و دشواری را برای استخدام بعدی بالاتر ببرد، به طوری که کل استعدادهای بالقوه همیشه روندی صعودی داشته باشند."
ارزیابی کارکنان در زمان واقعا ناگهانی رخ می دهد، نه در فواصل زمانی و یا سالانه مشخص. نرم افزار ارزیابی اجازه می دهد کارکنان آمازون مرتب بررسی شوند و حتی به انتقاد از یکدیگر بپردازند.
آمازون معروف امروز برای رسیدن به جایگاه فعلی چندین بار شکست خورده است. برا مثال وقتی آمازون برای رقابت با eBay، یک نسخه جدید نرم افزاری ایجاد کرد اما این نسخه مورد سوء استفاده برخی از فروشندگان خصوصی و حتی رقبا قرار گرفت و آنان از این نسخه برای مقاصد خرید و فروش خود استفاده کردند.
جف بزوس معتقد است و بارها نیز اعلام کرده که: "[رهبران] به دنبال ایده های جدید از همه جا هستند و در نتیجه هرگز محدود نیستند. با انجام کارهای جدید، ما پذیرفتیم که امکان دارد دچار خطا هم شویم اما این اشکالی ندارد. "
یادگیری از شکست در حد نصیحت ساده است، اما وقتی ریسک پذیری بالای جف بیزوس را در راس قدرت یک شرکت بزرگ و سرشناس می بینیم متوجه می شویم ریسک کردن نیز می تواند ساده باشد.
جف بیزوس در تمامی سال های فعالیت خود ثابت کرده که بیدی نیست که با هر بادی بلرزد. چه سال ها پیش که برای طی کردن پله های موفقیت با دیگر خرده فروشی ها و فروشگاه های کوچک و بزرگ می جنگید و چه اکنون که با کنایه ها و اتهامات گاه و بیگاه دونالد ترامپ رو به روست . بر همین اساس است که از دید وی ایستادگی از مهم ترین عوامل موفقیت است.
جف بیزوس دراین زمینه معتقد است نباید از محدودیت ها ترسید و می گوید: " محدودیت ها باعث جذابیت، خودکفایی و اختراع می شوند. هیچ امتیاز اضافی برای افزایش تعداد کارمندان، اندازه بودجه یا هزینه ثابت در شرایطی که ایده جدیدی در کار نباشد، وجود ندارد. شما می توانید هزینه های غیر ضروری را کاهش دهید تا در بلند مدت با مشکل خاصی مواجه نشوید. "
طی سال های اخیر بیزوس بارها از احترام به مشتریان سود برده است. وی در تمامی ارکان فعتالیت خود به مشتریان توجه کرده است. راه اندازی فروشگاه های بدون صندوقدار را می توان یکی از جدیدترین تلاش های او برای تسهیل خدمات به مشتریان دانست.
بر همین اساس است که او در سخنرانی های خود هم تاکید دارد باید به مشتریان احترام گذاشته شود.او شدیدا تاکید دارد نباید به مشتریان به عنوان گزینه نگاه شود.
آمازون هرگز قصد نداشت تنها یک کتابفروشی ساده یا حتی یک خرده فروشی آنلاین باقی بماند. اما کتاب ها در آن زمان ساده ترین راه ورود به بازار بودند و در نتیجه این برای آمازون تنها آغاز کار بود.در سال 2000، او پروژه های فضایی خود را کلید زد تا ثابت کند رویاهای کتاب های تخیلی که شاید زمانی در کتابفروشی ساده خود میفروخت امکان تحقق دارند.
بر همین اساس جف بیزوس تاکید می کند که همیشه در مورد رویاهای خود فکر کنید و دست از خیال پردازی بندارید.
*رویا پاک سرشت
آمازون کارمندانی را که اطلاعات داخلی و ایمیل های مرتبط با مشتریان را به اشتراک می گذارند اخراج می کند. این موضوع به طور جدی پیگیری خواهد شد.