روزنامه آفتاب یزد نوشت: «نامش عبدالحمید اسماعیلزهی، اما شهرتش مولوی عبدالحمید است. در این سالها رسانهای شده، حرفهایش در پشت تریبونها یا به تعریف از او یا به نقد از او در شبکههای اجتماعی منجر میشود. وقتی از حسن روحانی دفاع کرد بیشتر از هر زمان دیگری در بوق و کرنا شد. حمایت او توانست جامعه اهل سنت را به سمت روحانی متمایل کند اما امروز موجی که به نام پشیمان هستیم علیه رئیس کابینه تدبیر و امید به راه افتاده، شاید گریبان او را هم بگیرد. مولوی عبدالحمید در طول این سالها، اما کم حاشیه نداشته، از اظهارات تقطیع شده او درباره زلزله کرمانشاه بگیرید تا یکی از مراجع شیعه، از مسائلی که در مورد نحوه تردد او مطرح میشود تا حرفهایی که پیرامون برخی اطرافیانش میگویند، از دعوت نشدن به تحلیف تا اعتراضهای او. همه اینها مولوی عبدالحمید را همچنان در صدر اخبار قرار داده است.
امام جمعه اهل سنت شهر زاهدان با آفتاب یزد به گفتوگو نشسته. بخشی از این گفت و گو به شرح زیر است:
آقای عبدالحمید! در حال حاضر در شرایطی هستیم که به شدت از حسن روحانی به خاطر حوادث متفاوتی مثل بودجه، کابینه و... انتقاد میشود. اکنون حامیان حسن روحانی و سلبریتیها نیز انتقادی با او صحبت میکنند این شرایط را چگونه ارزیابی میکنید؟ خود شما از حمایتی که از حسن روحانی شد، پشیمان نیستید؟
من معتقدم باید از روحانی انتقاد شود اما انتقاد صحیح. اگر میشد راهکاری برای این نقد صحیح ارائه داد، چه بهتر. آقای روحانی این سعه صدر و تعامل را دارد که از او انتقاد شود. خود روحانی نیز بارها گفته از من انتقاد کنید! انتقادهایی که در زمینههای مختلف میشود، باید کارشناسی و دقیق باشد اما اعتقادی به تخریب ندارم. نباید روحانی را تخریب کرد؛ هر چند انتقاد سازنده درست است.
خود شما اگر بخواهید انتقادی به حسن روحانی داشته باشید چه میگویید؟
من هم اگر تشخیص بدهم که باید انتقاد کنم حتما این کار را میکنم ولی به انتقاد سازنده اعتقاد دارم.
جایی اشاره کرده بودید که دفعه بعدی ممکن است از اصولگرایان حمایت کنید. این بخش از صحبتهایتان مورد انتقاد قرار گرفت. این چگونه سیاستی است که به یکباره تصمیم میگیرید از اصولگرایان دفاع کنید. چه کسی چنین حمایتهای دوپهلو و تا این حد منعطف را باور میکند؟
تغییر گرایش سیاسی در همه دنیا وجود دارد. من این مسئله را به این خاطر مطرح کردم که هشدار دهم اصلاحطلبان باید به وعدههایشان عمل کنند. آن موقع گفتم اگر اصلاحطلبان به وعدههایش وفا نکردند و مشکلات حل نشد و بر عکس اصولگرایان تغییری در خود ایجاد کنند، این احتمال وجود دارد از آنها حمایت کنیم، اصولگرایان در شرایط فعلی با بنبست روبهرو شدهاند، آنها باید با شرایط زمان حرکت و در خود تغییر ایجاد کنند و ببینند خواستههای ملت و مردم چیست؟ شرایط داخل و خارج کشور و منطقهای را ببینند اگر اصولگرایان کارهایی انجام دهند که ما از این تغییر در آنها مطمئن شویم و حرکتهای آنها به نفع مملکت شود؛ به خصوص به اقوام و مذاهب توجه بیشتری کنند. گفتم که در این شرایط چرخش ما به سمت آنها امکانپذیر است. این موضوع به سال ۱۴۰۰ بستگی دارد این که ببینیم تا آن موقع دو طرف چگونه رفتار میکنند.
آقای زیباکلام خطاب به شما گفتهاند که رویگردانی از حسن روحانی و حرکت به سمت اصولگرایان درآمدن از چاله و افتادن به چاه است. نظرتان پیرامون این موضوع چیست؟
(با خنده) آن چه دوست عزیزم آقای زیباکلام فرموده، قابل احترام است. به این سخن ایشان چون خیرخواهانه و ناصحانه بود، پاسخ ندادم اما مسئله آن طور نیست که ایشان فرموده بودند. منظور من از آن گفته این بود تا اصولگرایان خودشان را تغییر داده و اصلاحاتی در خود به وجود آورند. این حرف آن روز من توضیح و دلیل داشت؛ هر چند حرف زیباکلام هم گفته درستی است. شاید اشتباه من این بود که آن موقع دلایل اصلی خود را از احتمال این چرخش مطرح نکردم.
آقای عبدالحمید! حتما در جریان این هستید که جزئیات طرح حضور اقلیتهای دینی در شورای شهر و روستا در مجلس شورای اسلامی تصویب شد. نظرتان در این باره چیست؟
ما برای وحدت ملی لازم میدانیم که حقوق اقلیتها رعایت شده و وحدت ملی عملی شود. به خواستههای اقوام ایران اعم از مذاهب و ادیان رسیدگی و توجه شود. از همین رو به طرح مجلس امیدواریم. این تلاش راهی در جهت حفظ وحدت ملی است. مردم ایران به منزله خانواده ایران هستند و به هر حال منافع همه مذاهب ایران مشترک است. موقعی ادیان و مذاهب به یکدیگر نزدیک میشوند که هم در اداره کشور و مسئولیتها دخالت داده شوند و هم در دفاع از ایران در کنار هم قرار گیرند.
تصور میکنید چرا موضوعی مثل سپنتا نیکنام، عضو تعلیق شده زرتشتی شورای شهر یزد تبدیل به یک بحث ملی و فراملی شد؟
بحث ما این است که دیدها باید خیلی وسیعتر باشد. زرتشتیان، ایرانی هستند و حق و حقوقی دارند و باید به آنها توجه کنیم. نباید فراموش کرد توجه به آنها بُرد جهانی دارد، بُرد جهانی که هم میتواند مثبت باشد و هم میتواند منفی. مردم برای شورای شهر به نیکنام رای دادند اگر او به راحتی بعد از این رای به شورا میرفت، آن وقت جهان میگفت ببینید چطور یک غیر مسلمان هم میتواند در شورای ایران حضور داشته باشد اما اگر برعکس مانع این کار شویم، این موضوع بُرد منفی پیدا کرده و تنگنظری برداشت میشود.
آقای عبدالحمید! کلیپی که از شما پیرامون زلزله کرمانشاه به صورت گسترده پخش شد، انتقادات وسیعی داشت؛ هر چند آن موضوع تکذیب شد. موضوع صحبتهای شما و ارتباطش به گناه و زلزله کرمانشاه چه بود؟
اظهارات من به هیچ عنوان آنی نبود که خواستند به نمایش بگذارند. من در بخشی گفتم مردم رجوع به الله و استغفار کنند اما سخنان و جملات من را قطع و بعد به هم وصل کردند و تلاش داشتند تبلیغات سوئی علیه من راه بیندازند. انگار که من گفتهام چون مردم کرمانشاه گناه کردهاند، زلزله آمده(!) ولی الحمدالله مردم روشنی داریم که پی به ساختگی بودن موضوع بردند. شخصیتهایی نیز این موضوع را تکذیب کردند و الحمدلله مخالفان هم به اهدافشان نرسیدند.
نظر شما درباره قضاوت بانوان و رئیسجمهور شدن آنان چیست؟
ما معتقدیم بانوان باید آزادیهایشان را داشته باشند اما چون زنها مسلماناند، باید شئونات اسلامی را هم رعایت کنند. کشورمان اسلامی است و قانون اسلامی هم داریم. ما خوشحالیم که وقتی یک زن خارجی به اینجا میآید، روسری به سر میکند و سرش را میپوشاند به هر حال در این مواردی هم که اشاره کردید تا نظرم را بگویم باید گفت که طبق مقررات اسلامی عمل شود.
در زمینه استادیوم رفتن بانوان چطور؟
اجازه دهید پاسخ این سوالتان را در زمان دیگری بدهم.
آقای عبدالحمید! رفتارهای احمدینژاد در این روزها از دیدگاه شما چگونه است و به نظرتان آخر این ماجرا به کجا ختم میشود؟
اعتقاد ما این است که در این زمینه باید قانون به دور از مسائل سیاسی و جناحی مسئله را حل کند و آن چه قانون میگوید، اجرایی شود. در هر صورت معتقدیم نه آقای احمدینژاد را باید تحریک کرد و نه آقای احمدینژاد کسی را تحریک کند. اگر بحثی درباره حیف و میل بیتالمال است باید دادگاه در مورد آن تصمیم بگیرد. به هر حال آقای احمدینژاد زمانی رئیسجمهور بودند، معتقدیم باید حرمت ایشان هم حفظ شود و اگر بحث مسائل مالی باشد باید پاسخگویی آن هم به صورت علنی صورت گیرد و سعی کنیم مسائل و مباحث سیاسی بر واقعیات اثر نگذارد و رسیدگیها بدون تحریکات باشد.
کلیپهایی که احمدینژاد این روزها انتشار میدهد، چطور؟
به هر حال آقای احمدینژاد هم باید مراعات کند. هیاهو و جنجال به راه انداختن هم زیاد مناسب نیست. باید مسائل مختلفی در نظر گرفته شود و ایشان هم دفاع قانونی از خودشان بکنند.
نظرتان درباره سفرهای حج به عربستان در چنین شرایطی چیست؟
در حال حاضر تنش بین دو کشور بالاست. البته اعتقاد ما بر این است که اختلافات باید کم شود و هم حج و هم عمره برای مردم عزیز ایران به سهولت شکل بگیرد تا هم در مراسم حج شرکت کنند و هم در عمره در زیارت خانه خدا، مدینه منوره و حضرت رسول حضور داشته باشند.
تغییرات اصلاحی که در عربستان در حال شکلگیری است را چگونه ارزیابی میکنید. برخی از آن با عنوان «شوآف» یاد میکنند و بسیاری نیز آن را امری مثبت تلقی میکنند.
فعلا در عربستان سعودی مشکلاتی وجود دارد و آینده آن مشخص نیست. در حال حاضر در داخل مشکلاتی است؛ ضمن آن که در جریان یمن هم مسائلی است که باید دید در آینده چگونه خواهد شد.
راست میگویند که شما از هر اظهار نظری مصون هستید؟
من اظهار نظرهایم در چارچوب اعتدال و استقلال است و با هیچکس هم مشکل ندارم.
در نامهتان به رهبری به برخی مشکلات اشاره کردید، هدفتان از آن نامه چه بود؟
برای این خدمت مقام معظم رهبری نامه نوشته شد؛ چرا که وقتی ما به مسئولان میگوییم برای چه شما اهل سنت را به کار نمیگیرید، آنها میگفتند که ما از سوی برخی تندروها تحت فشاریم. بنده برای رفع این مشکل این نامه را نوشتم تا با فرمان مقام معظم رهبری این عده عقبنشینی کنند و مسئولانی که میخواهند عدالت را بین اقوام و مذاهب اجرا کنند، موضع قویتری داشته و دیگر این بهانه را که به ما از سوی تندروها فشار است را نیاورند.
دیدیم که مقام معظم رهبری پاسخ نامه را خیلی شفاف دادهاند اما با این حال هنوز وقتی دولت میخواهد کسی را از اهل سنت در جایگاه بالا به کار بگیرد، میگوید هنوز فشار است.
با این اوصاف به نظرم باید دولتیها در برابر این تندرویها بایستند و در مقابل آنها مقاومت کنند.
پس به دولت این انتقاد را وارد میدانید که چرا در برابر فشارها نایستاد؟
بله، باید در مقابل این فشارها ایستاد؛ به خصوص بعد از این نامه مقام معظم رهبری، قانون اساسی هم همین موضوع را میگوید. مسئولان باید در برابر افراد تندرو بایستند. تندروها بر خلاف منافع ملی حرکت کردند و باید در مقابل آنها مقاومت صورت میگرفت.