یازدهمین دوره جشنواره بینالمللی سینما-حقیقت از مدتها پیش از برگزاری با حواشی بسیاری همراه بود. حذف پرتره «مثل یک زن» از جشنواره که به زندگی خانوادگی و سیاسی فائزه هاشمی میپردازد، یکی از پررنگترین حواشی این جشنواره بود، گویا ماجرای حذف این فیلم به رویکرد رئیس سازمان سینمایی درباره نمایشندادن فیلمهایی که به زندگی چهرههای سیاسی زنده میپردازند، برمیگردد و همین موضوع اعتراض سازنده این اثر را بههمراه داشته است.
شرق در ادامه نوشت: با وجود اینکه مستند «مثل یک زن» بهخاطر پرهیز از ورود به مسائل سیاسی و به دستور سازمان سینمایی از جشنواره سینما-حقیقت حذف شده است، مرکز گسترش سینمای مستند و جوان در یادداشتی که در اختیار ایسنا قرار داد، نوشت: «مستند «مثل یک زن» بنا به دستورالعمل سازمان سینمایی که یکی، دو ماه قبل ابلاغ شده، امکان نمایش در جشنواره را ندارد. مدتی قبل از سوی سازمان سینمایی دستورالعملی ابلاغ شد مبنیبر اینکه اگر فیلمی مستند با موضوع پرتره فعالان جناحی و گروههای سیاسی کشور باشد، در جشنواره حضور نداشته باشد؛ آن هم بهایندلیل که سازمان سینمایی نمیخواهد به مسائل سیاسی ورود کند. در این راستا قطعا منظور، هر چهره سیاسی نیست؛ بلکه چهرههای شاخص سیاسی مدنظر بوده است و مصداق این دستورالعمل فیلم خانم ایلانلو بود که درباره یکی از شخصیتهای سیاسی اصلاحطلب، یعنی فائزه هاشمی، ساخته شده است». فیلم «مثل یک زن» از سوی رئیس سازمان سینمایی اصلا دیده نشده و منع تولید و پخش هم نداشته است؛ بلکه فقط امکان شرکت در جشنواره سینما-حقیقت را ندارد.
اما نکته قابل تأمل در نخستین روز برگزاری جشنواره بینالمللی سینما-حقیقت، عدم نمایش فیلم مستندی دیگر است که به زندگی همسر امامخمینی(ره) پرداخته. گویا بنا به درخواست مؤسسه «عروجفیلم»، تهیهکننده فیلم مستند «بانو قدس ایران»، این اثر از بخش مسابقه ملی و جایزه شهید آوینی یازدهمین دوره جشنواره بینالمللی سینما-حقیقت خارج شد.
نمایش این فیلم به کارگردانی مصطفی رزاقکریمی که قرار بود روز گذشته، یکشنبه ١٩ آذر، از ساعت ١٩:١٥ در سالن شماره ١ پردیس چارسو روی پرده برود، منتفی شد و بهجای آن مستند «دستهای خالی»، ساخته جمشید بیاتترک به نمایش درآمد. همچنین روابطعمومی جشنواره بینالمللی سینما-حقیقت اعلام کرد این فیلم از بخش داوری جشنواره هم کنار گذاشته خواهد شد. در پی انتشار این خبر، مصطفی رزاقکریمی، کارگردان این فیلم مستند، به «شرق» گفت: «تهیهکننده این مستند عروجفیلم است و در همه این سالها یاد گرفتم که تهیهکننده در مورد اثرش حق دارد هرطور صلاح میداند رفتار کند، بههرحال فیلم را ساختم و تحویل دادم و تمامی مراحل بعد از آن برعهده تهیهکننده است و گویا تهیهکننده نیز اینطور تصمیم گرفته که فیلم در جشنواره نمایش داده نشود». او در پاسخ به این پرسش که آیا حذف این مستند نیز ارتباطی با تصمیم سازمان سینمایی دارد که نمایش فیلمهایی با محوریت بهتصویرکشیدن زندگی اشخاص سیاسی زنده ممنوع است؟ گفت: «درباره این موضوع خاص اطلاعات دقیقی ندارم و فقط خبرهایی در رابطه با حذف فیلم زندگی فائزه هاشمی شنیدم، اما از جزئیات خبر ندارم، اما حقیقت ماجرا این است که من فیلم «بانو قدس ایران» را سالها پیش ساختم و بعد از آن درگیر ساخت آثار دیگری شدم و این روزها نیز تحقیقاتی درباره ساخت فیلم دیگری انجام میدهم. از زمان ساخت این فیلم سالها گذشته است و حقیقتا از ماجرای اینکه چرا تهیهکننده فیلم خواست این فیلم از جشنواره سینما-حقیقت حذف شود، اطلاع دقیقی ندارم».
رزاقکریمی در پاسخ به این پرسش که در این فیلم به چه بخشی از زندگی همسر امامخمینی(ره) پرداخته است؟ گفت: «فیلم سادهای بود که مدتها زمان صرف تحقیقات و ساختش شد و به این دلیل که زمان زیادی از ساختش گذشته است نمیتوانم خیلی با جزئیات درباره روند ساختش صحبت کنم و همانطور که گفتم، این روزها سرگرم ساخت فیلم جدیدی هستم».
همسر امام خمینی: بعد از اینکه تصدیق ششم را گرفتم و یک سالی گذشت، رفتم دبیرستان «بدریه» و کلاس هفتم را خواندم. برای فرانسه معلم گرفتم و دو ماه هم پیش یک خانم کلیمی درس خواندم. ماهی ۲ تومان میدادم. آقاجانم که از قم به تهران آمدند، جامعالمقدمات را مدتی پیش ایشان خواندم و وقتی که ازدواج کردم، آقا به من تعلیم داد... البته ۹ سال اول هیأت خواندم و بعد از آن، جامعالمقدمات. / آقا به آقای کاشانی ارادت داشت. ابتدا وقتی آقا برای ازدواج آمدند تهران و ۸ روزی منزل آقاجانم اقامت کردند، آقای کاشانی هم آمده بود و همدیگر را دیده بودند... در همان جا آقای کاشانی به آقاجانم گفته بود: «این اعجوبه را از کجا پیدا کردی؟» / نواب صفوی و برادران واحدی را میخواستند بکشند، من با مادر آنها دوست بودم. آقا رفتند پیش آقای بروجردی، که آقای بروجردی در این کار دخالت کنند، ولی آقای بروجردی گفتند که من در کار آنها دخالت نمیکنم و بعد آنها را کشتند.