پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : نشریه انگلیسی اکونومیست سرمقاله و طرح روی جلد این هفته خود را به این پرسش اختصاص داد که چگونه رسانههای اجتماعی به دموکراسی آسیب میزنند.
اکونومیست نوشت: قرار بود توییتر، فیسبوک و گوگل سیاست را بهبود ببخشند؛ اما در عوض شاهد رویدادهایی همچون مداخله روسیه در انتخابات آمریکا و دستکاری سیاسی در آفریقای جنوبی هستیم که طی آنها، رسانههای اجتماعی بر اخبار جعلی، حمایت از جناحی خاص و بیاعتمادی دامن میزنند. در واقع قرار بود این رسانههای اجتماعی بهعنوان منابع خوب اطلاعاتی سیاست را از شر تعصب و دروغ در امان نگه دارند؛ اما حالا شاهد هستیم که یک جای کار خیلی غلط پیش رفته است.
فیسبوک اعلام کرده است که قبل و بعد از انتخابات سال گذشته آمریکا، دقیقا بین ژانویه ۲۰۱۵ و اوت همان سال، ۱۴۶میلیون کاربر در معرض اطلاعرسانی غلط روسیه در پلتفرم فیسبوک بودهاند. یوتیوب پخش هزار و ۱۰۸ ویدئو و توییتر وجود ۳۶ هزار و ۷۴۶ حساب توییتری مرتبط با روسیه را پذیرفتهاند. بهنظر میرسد رسانههای اجتماعی نه فقط روشنگری نکردهاند که عامل انتشار فضای مسموم شدهاند. دردسرسازی روسیه هم تازه آغاز راه است. از آفریقای جنوبی تا اسپانیا شاهد کریهتر شدن چهره سیاست هستیم.
بخشی از دلیل آن به این واقعیت مربوط میشود که رسانههای اجتماعی با انتشار اخبار کذب و غیرواقعی و هتک حرمت بر قضاوت رایدهندگان تاثیر میگذارند، بر تعصبات جناحی دامن میزنند و بر شرایطی که منتج به آزادی میشود خدشه وارد میسازند. آنچه میتوان در این بین انجام داد، چیست؟ مردم در نهایت موفق خواهند شد که خود را با این شرایط منطبق سازند. نظرسنجیها نشان میدهد که هماکنون فقط ۳۷ درصد از آمریکاییها به آنچه در رسانههای اجتماعی میبینند، اعتماد دارند. این نیمی از سهم جمعیتی است که به روزنامهها و مجلات چاپی اعتماد دارند. البته تا زمانی که مردم بتوانند خود را با این شرایط منطبق سازند، دولتهای بد که سیاستهای بدی دارند، میتوانند آسیبهای زیادی به جامعه وارد آورند.
منبع: دنیای اقتصاد