arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۵۵۴۸
تعداد نظرات: ۳۵ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۱ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۰
شليته و شلوار «باله» چه ربطي به چادر دارد؟

پاسخ مستند خسرو معتضد به کلهر: مجبوري تاريخ بفرمايي و مردم را مستفيد كني؟

اولاً ناصرالدين شاه چادر سياه را از اروپا به ايران به ارمغان نياورد و چيز ديگري آورد كه رنگ آن سفيد بود و نه سياه. همه كتابهاي تاريخي قاجار از يادداشتهاي دوستعلي خان معير الممالك نوه دختري ناصرالدين شاه و مداح او، تاعلي خان ظهير الدوله و كتاب مرحوم دكتر يحيي ذكا و كتاب تاريخ اجتماعي واداري قاجاريه...
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

چادر سياه، نه سوغات سفر ناصرالدين شاه از مجالس اشرافي فرنگستان است، نه ارتباطي به شاه بوالهوس قاجار دارد. من نمي دانم برخي چه اصراري دارند، مطالبي بگويند كه سپس ناچار به تكذيب و ترميم و وصله زدن و رفو كردن آن شوند.

جناب گوينده اين اطلاعات تاريخي بكر، به بي راهه زده، گل گفته و در سفته، كه در حقيقت ماجراي «حسن و حسين هر سه دختران معاويه» است. پدر جان !دوست دانشمند من! اي مرد انديشمند! هزاران آفرين بر تو! راستي مجبوري تاريخ بفرمايي و مردم را مستفيد كني؟

اولاً ناصرالدين شاه چادر سياه را از اروپا به ايران به ارمغان نياورد و چيز ديگري آورد كه رنگ آن سفيد بود و نه سياه. همه كتابهاي تاريخي قاجار از يادداشتهاي دوستعلي خان معير الممالك نوه دختري ناصرالدين شاه و مداح او، تاعلي خان ظهير الدوله و كتاب مرحوم دكتر يحيي ذكا و كتاب تاريخ اجتماعي واداري قاجاريه نوشته عبدا... مستوفي و كتاب سردنيس رايت؛ «ايرانيان در ميان انگليسيها و انگليسيها در ميان ايرانيان» را كه بخوانيد آگاه مي شويد. ناصرالدين شاه در سفر اول فرنگستان 1290/1873 خواهان مسلمان كردن و صيغه شدن و آمدن چند زن زيباي بالرين (رقاصه) فرنگي به ايران شد.

آن پادشاه بوالهوس، نه در سن پطرزبورگ، نه در لندن، نه در برلين، نه در وين و نه در ميلان كه از اپراخانه اسكالا ديدن كرد اما به هدف خود نرسيد و بالريني پيدا نشد به ايران بيايد و افتخار همسري شاهنشاه را بيابد!

در سفر بعد دستور داد به تعداد زنان حرمش، شليته يعني دامن سفيد رقص كوتاه و شلوار چسبان سفيد رقص، خريداري كنند. اين لباس زشت و نامناسب با اخلاق و عادات و عرف و عفت زنان ايراني را به ايران آوردند و در دربار رايج كردند. لباس تنگ و نامتناسبي بود كه متأسفانه تعدادي از خانواده هاي اشرافي هم از آن استقبال كردند و مانند ميني ژوپ و ماكسي ژوپ دوره اي داشت و تمام شد و مردم آن البسه را دور ريختند. البته شليته ها را بلند و شلوارها را گشاد و سياه كردند كه سالها زنان طبقات پايين مي پوشيدند. اين لباس فقط ناصرالدين شاه هوسباز را خشنود مي كرد.

اين لباس كه براي زنان اروپايي، آن هم زمان بالرين مناسب بود به تن زنان و دختران ايراني كه در آن زمان از مد متداول داخلي يعني چاقي و فربهي بسيار پيروي مي كردند، بسيار زشت و نابرازنده بود و همه نويسندگان منتقد از جمله حاج «زين العابدين مراغه اي» نويسنده كتاب سياحتنامه ابراهيم بيگ از اين لباس جلف و بي آبرو بدگويي كرده و رواج دادن آن را در ايران از هوسبازي هاي ناصرالدين شاه دانسته اند.



حالا بفرماييد شخصي كه روزنامه نگاري قديمي، آدمي خوب و نيك نفسي هست و با بنده هم سابقه دوستي دارد، مصاحبه مي كند و شلوار باله و شليته را كه عالم و عامي مي داند، ناصرالدين شاه از فرنگستان سوغاتي آورده با چادر سياه كه دو هزار و پانصد سال در ايران؛ اول به صورت تخت روان، دوم به صورت روپوش و سرپوش خانمها سابقه داشته اشتباه مي گيرد، بعد هم عذر بدتر از گناه مي آورد كه مصاحبه دو سال پيش انجام شده چرا حالا چاپ شده، خوب دو سال از تاريخ مصاحبه گذشته باشد، سخن واهي و مشكل آفرين كه با گذشت زمان ترميم نمي شود !در مورد چادر سياه خدمت خوانندگان عزيز توضيح مي دهم، ايرانيان از دوران هخامنشيان (ويل دورانت، تاريخ تمدن، جلد اول- شرق زمين گهواره تمدن) بعلت غيرتمندي خاصي كه داشتند زنان خود را به بيرون از خانه نمي فرستادند.زنان محترمه پاي پياده در خيابانها حركت نمي كردند. سوار تخت روان مي شدند كه پارچه اي سياه روي آن مي كشيدند و آن را چادر مي خواندند. تصوير زن ايراني به علت غيرتمند بودن ايرانيان در تخت جمشيد بر سنگ حكاكي نشده است.

پارتي ها و ساساني ها آزاديهاي بيشتري به زنان دادند و نقاشي هايي از زنان در بيشابور و در طاق بستان ديده مي شود. همه آداب و سنت ايراني پس از اسلام، بويژه در دوران عباسيان به اعراب منتقل شد. پس چادر و حجاب قبل از اسلام هم بوده اما چاقچور و روبنده و پيچه رسم درباري بوده است.زنان ايراني همواره بسيار محجوب و متدين و محترمه بوده اند. از ابتدا نه لباس جلف زنان يوناني و رومي را مي پوشيدند نه مانند زنان عرب يك پتوي سياه يا شال كلفت سياه دومتري را روي سر مي انداخته اند.

در دوراني نيز كه پتوها و شالهاي سياه عراقي در خوزستان متداول شد، به هيچوجه با استقبال روبرو نشد.

زن ايراني لباس و چادر متين سياه يا سفيد گلدار خود را داشت. در خانه چادر سفيد بر سر مي كرد يا بدون چادر در اندروني زندگي مي كرد و در بيرون، چادر سياه مي پوشيد. بنده به ياد مي آورم مرحومه والده ام را پيوسته چادر سفيد در منزل و چادر سياه در بيرون بر سر مي كرد و گاهي روسري و مانتوي موقر قهوه اي يا سياه و بنفش مي پوشيد.من باور دارم كه اسلام به زنان آزادي بسيار داده و زنان مسلمان حتي به عنوان كمك رسان و پرستار در جنگها حضور مي يافته اند.

اسلام قرص صورت و كفين را براي زنان آزاد گذاشته است. اما پيچه و روبنده اي كه چهره را بپوشاند، در ادوار بعد و بويژه در اعصاري كه سلاطين، هزار زن مي گرفتند يا كنيزان بسيار مي خريدند و نگران بودند كسي آنها را ببيند، رواج يافت.

مسأله چادر سياه كه بانوان ايراني شايد هزار سال است بدان خو كرده اند به اين دليل كه رنگ سياه متعلق به «آل عباس» بوده و رنگ سبز از آن آل علي(ع) گاهي مورد ايراد قرار گرفته است كه اين هم دلايل محكمي ندارد.

* خسرو معتضد
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
United States
|
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۹
5
33
حالا این همه جنجال برای چادر مشکی برای چیه؟؟؟
بابا به فکر نون باشین خربزه آبه!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۰۲:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۰
برو بابا خربزه کیلو 800 تومنی کجاش ابه . طلای نابه
ناشناس
| United States |
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۰
بابا اقتصادی ؟؟؟ 800 تومنه ؟؟؟
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۹
1
35
استاد دانشمند جناب آقای معتضد،
ضمن قدردانی از تحلیل مملو از انتقادات بجا و درست شما، لازم به اشاره است که از شما انسان فرهیخته انتظار میرود قبل از شروع به نوشتن نقد پربارتان ابتدا مقاله ی آقای کلهر را مطالعه نموده و به تیتر چند روزنامه بسنده نکنید.
زیرا حتا من روستایی نیز میدانم که آقای کلهر به آوردن رنگ مشگی از فرنگ اشاره کردهاند و نه به چادر مشگی، و این ادعا میتواند درست داشته باشد چرا که این حقیر نیز هنوز هیچ عکس تاریخی ماقبل نصرالدین شاه با چادر مشگی ندیده ام، بنابر این حتا پیش از جواب آقای کلهر به شما حق را (در این مورد) به ایشان داده و انتقاد شما را وارد نمیدانم .
پاسخ ها
بابایی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۹
استاد ناشناس عزیز:
عکس از کی واردایران شد؟
حتا را ایرانیان حتی مینویسندنه؟
ناشناس
| United Kingdom |
۰۲:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۰
کاکو تو این بازار مکاره بگذار این خسرو خوبان هم از خودش افاضات در و کنه .
کی به کیه
نامي
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۰
حالا اين معتضد که ميگن کي هست؟مداحه يا نقال؟
شهر که شلوغ ميشه ..........
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۰
آقا هر کس هر چی میخواهد بگوید مادر بزرگ خدا بیامرز من یزدی و بسیار مذهبی بود سی سال پیش هم مرده است پدرم از ایشان نقل می کردند که از رنگ سیاه و حتی از جوراب سیاه هم بدش می امد
سمین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۲
اگه سخنان گهربار ایشان را در شبکه 2 دیده باشید متوجه میشین که ید طولایی در دست بردن در تاریخ دارن چیز عجیبی نیست
بیگی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۹
1
22
در مورد اطلاعات تاریخی آقای معتضد شاید نتوان شک کرد اما فرقی نمیکند ...حرف چه کسی را باور کنیم؟حکایت ملا و مرکز زمین است.استاد در سیما فرمودند در زمانی بعنوان تقلیب و افزایش حجم نان "پشکل " داخل خمیر می ریختند.استاد عزیز اگر یک پشکل داخل بادیه خمیر شود قابل خوردن نخواهد بود چه رسد به حجمی برای افزایش !.شاید برای سوخت مصرف شده باشد اما برای تقلیب میتوان از خاک اره و بسیار چیز دیگر استفاده کرد آیا توضیحی دارید ؟باز میپرسم در اینجا به چه کسی اعتماد کنیم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۰
توضیح به جناب خانم /آقای بابایی ،
منظور از عکس همان عکسهایی است که بعدها از روی نقاشیهای تاریخی گرفته شده و بجای مانده است و این حقیر هرگز سعادت مشاهده خود نقاشی را نداشته ام
در مورد حتا هم مشگل از ماشین نوشتار گوگل است و البته کوتاهی اینجانب، عفو بفرمایید
parsa
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۹
27
5
جوابیه خوبی بود. متشکرم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۹
1
19
خسرو جان چرا ناراحت میشی حالا ؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۹
2
21
من شخصا به رنگ سیاه در لباس اعتقاد ندارم، چر آقایون رنگ سیاه را فقط در مراسم عزا می پوشند،.........
اوکتای
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۹
1
29
آقای معتضد ،شما همان آدمی هستید که در تلوزیون افاضه فرمودید من طرفدار احمدی نژادم چون گفته من گوش می گیرم.
گاهی بهتر است حتی در اشتباهمان ثابت بمانیم و هی تغییر درجه ندهیم
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۰۲:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۰
موافقم این اقا بسیار دورنگ و دو رو است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۹
1
32
من نمیدانم جز آقای معتضد، تاریخ دانی در مملکت وجود ندارد که فقط ایشان درباره ی همه مسائل تاریخی اظهار فضل می کنند! اظهار نظرهای یک طرفه و خط دار ایشان را در تلویزیون، همه دیده و شنیده اند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۰
آفرین..حرف جالبیه
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۹
25
8
آفرین بر اقای معتضد
که تایخ رو همونجوری که بوده می گن.
آقای کلهر هم بره چند تا کتاب بخونه بعد نظر بده.
نرگس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۹
4
24
عجب کشوری داریم بیچاره کلهر در مورد رنگ چادر اظهار نظر کرده انگار در باره اصول دین نظر داده که تغییرش بدین.این همه حمله میکنند بهش، تعصب بیجا هم حدی داره بزارید حرفشو بزنه ترو خدا
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۹
2
30
بسه به 1001 دلیل چادر مشکی در ایران مد نبوده است
حسینی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۹
3
12
به عنوان کسی که سالهاسه چادربه سر میکنم ودرحال حاضربه عنوان کاملترین نوع پوشش -ونه تنها نوع آن- نگاه میکنم بایدبادیدمنطقی به قضیه نگاه کرد.چادرمشکی بیشتریک سنت است تامذهب...نبایدسلایق شخصی رابه نام مذهب بیان کرد.حجاب کامل چیزی است که بتوان باآن نمازخواند-حتی بنابراستفتاءامام مانتوومقنعه یا...یعنی اجتماع میلیونی مردم درحج نوعی بدحجابند؟فکرنمیکنیدبه کارگیری زیباترین رنگهااگرفراوان وسنت شود..آنچنان که درسایربخشهای کشوریاسراسردنیاباحفظ حدودحجاب بایدمتداول شود؟امیدوارم دراین بحث هاخویشتن دارباشیم تانتیجه صحیح گرفته شود...حجاب وحیا راارزش تلقی کنیم وبفهمیم نه فقط چادررا..
عامک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۹
1
22
جناب آقای معتضد از آقای کلهر بعید نیست که تاریخ را درست بیان و تفسیر نکند ولی جنابعالی که مدعی تاریخ دانی هستید دست کمی از دوستعلی خان معیر الممالک ندارید هر چند ایشان به دلیل خویشاوندی با ناصر الدین شاه مداح او بود و شما فقط برای دریافت حق التالیف مداح هستید هر چند با هزینه های امروزی کمی هم حق با شماست !
محمد
|
Germany
|
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۹
1
19
شما که اظهار نظر فرمودی از کسی اجازه گرفتید؟
فقط بقیه باید اجازه بگیرند برای اظهار نظر -حتی اگر اشتباه کنند-؟
amir
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۹
1
16
البته نظر جفت اقايان محترم اما حداقل به ده ها حديث
معتبر اهل سنت وتشيع از پيامبر اكرم (ص) لباس مشكي مكروه است مخصوصا براي زنان درضمن در هيچ كدام انها هم پيامبر نگفته لباس رو يا لباس زير و...
پاسخ ها
سارا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۵:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۰
البته یک حدیث هم از امام صادق به نقل از پیامبر گفته میشه: پوشيدن لباس سياه مکروه است به جز سه نوع لباس: کفش، عمامه و کساء
bikaran
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۹
1
18
مرحبابر اقايان محترم كه مسايل گنده گنده مملكترو حل كردن مونده حل رنگ چادر اينم سرگرمي خوبيه فعلا مشغول باشين
دشت صبح
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۰
1
16
استاد معتضذ - ماهواره ات رو جمع کردند یا نه ؟
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۶:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۰
1
16
آیا واقعا مشکل مملکت ما رنگ چادر بانوان ماست؟

:D
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۰
1
19
متاسفانه آقای معتضد منبع درستی برای تاریخ نیستند. بهتر است از آقایان مطلعتر سواال شود. در هر صورت من بشخصه با رنگ چادر مشکی مخالفم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۰
1
24
از کسی که همه کتابهاش مجوز انتشار می گیرن،هر روز هم در تلویزیون با لحنی شیرین داستان های تاریخی می گه، چه انتظاری دارین؟
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۰
2
10
بابا حالا این بنده خدا یه حرفی زد ... یه جعلی کرد .... یه اظها فضلی کرد .....یه ........ !!!!!! گیر دادین ها !!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۰
1
10
آسمون شکافته فقط تاریخدان معاصر خسرو معتضد ازش افتاد.. خب راست میگه دیگه .. این که از خودش در نیاورده
برره
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۱
4
9
حق معتضدبارسول جعفريان خوب ضايعش كرد كه گفت جنابعالي مداح جشن هاي شاهنشاهي هم بوديدوشاه راپدرايران مي دونستي بادليل ومدرك هم گفت وخسرو مات مات شد.البته كاش آقاي معتضدداستان بادمجان السلطنه را هم برامون نقل مي كرد خيلي قشنگ قصه ازخودش در وكنه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۱
0
2
اين خسرو معتضد خيلي احساس باسوادي ميكنه. اما اين عيب بزرگش نيست. عيب بزرگش اينه كه باد به هرجا بوزه اين هم به همون طرف ميره. براي آدمهاي عادي اين يك مصيبته اما براي يك تاريخدان اين يك فاجعه است
نظرات بینندگان