پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : روزنامه سیاست روز نوشت:فیلم سینمایی «ویلایی ها» با موضوع نقش زنان و همسران رزمندگان در دوران ۸ سال دفاع مقدس چند هفتهای است که بر پرده سینما رفته است. فیلمی که در جشنواره فجر توجههای فراوانی را به خود جلب کرد و البته با حواشی مختلفی همراه بود.
شنیدهها حکایت از آن دارد که موزه سینما که مدیریت آن را محمد حیدری دبیر جشنواره فجر بر عهده دارد حاضر به اکران این فیلم نشده و در لفافه ،دلخوری از رفتار قیدی در روزهای جشنواره را دلیل این تصمیم بیان کرده است.
در عین حال نهادهای دیگری همچون «حوزه هنری»[وابسته به سازمان تبلیغات] هم حاضر به همکاری برای پخش این فیلم خوب نشده اند و با اختصاص حداقل تعداد سالن به این فیلم عملاً حمایت ویژهای از فیلم «ویلایی ها» انجام نداده اند. این در حالی است که حوزه هنری خود را پیشگام تولید و حمایت از آثار با مضامین انقلابی میداند.
البته به نظر میرسد حوزه هنری که خاستگاه آن حمایت از هنر انقلاب بوده به رفتارهای کاسب کارانه روی آورده و فیلمهایی مثل ویلاییها را به نفع فیلمهای کمدی پرفروش قربانی میکند. به همین دلیل سینماهایی که این فیلم را در اختیار دارد نزدیک به ۴۰ و سینماهایی که نهنگ عنبر۲ در اختیار دارد بیش از دو برابر این عدد است. در مورد فیلم گشت۲ نیز این امر صادق است و علاوه بر تعداد بالای سالنهایی که حوزه هنری در اختیار این فیلم قرار داده رایت آن را هم پیش از ساخت خریده و به نوعی در تولید آن شریک شده و سرمایهی اولیهی آن را فراهم آورده است.
سازمان صداوسیما نیز همه اختیارات برای پخش تیزرهای تبلیغاتی را اعم از فرهنگی و تجاری به واحد بازرگانی سپرده و اکنون در مغالطهای آشکار پخش تیزر فیلمهای پرفروش را ترجیح داده و باز هم سر «ویلاییها» بیکلاه مانده است. کار در این خصوص آن قدر بالا گرفته که شهاب اسفندیاری، رئیس دانشگاه صداوسیما که از مدیران این مجموعه به حساب میآید نیز تاکنون نتوانسته است این مشکل را برطرف کند و خبر از اختصاص سه برابری تیزر رایگان گشت۲ نسبت به فیلم ویلاییها میدهد.