arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۷۰۶
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۶ - ۱۵ تير ۱۳۹۰

کانالهاي آبياري قزوين جان 63 نفر را گرفتند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کمتر کسي باور مي کند که کانالهاي آبياري قزوين با آن آب زلال، آرام و روان، قاتلين زنجيره اي هستند که همچنان قرباني مي گيرند. 29 کشته در سال 88 ، 22 کشته در سال 89 و 12 کشته تنها در سه ماه ابتداي سال جاري، مقتولين اين قاتل زيبا در قزوين هستند.


متأسفانه جاري شدن آب سد طالقان در کانالهاي آبياري دشت قزوين در فصل گرما، نوجوانان و جوانان را وسوسه مي کند تا براي شنا و رهايي از گرما و دقايقي تفريح کردن خود را به آبهاي ظاهراً آرام و بي خطر کانالها بسپارند و شنايي به سوي مرگ داشته باشند و البته در اين ميان گاهي اوقات به دليل لغزنده بودن جاده هاي کنار کانالها و بي احتياطي عده اي شاهد سقوط خودروها و يا ليز خوردن اشخاص به داخل کانالها هستيم. کانالهايي که تنها در فصل بهار، قاتل 12 شهروند قزويني بودند.

البته بعضي از مسؤولان در اين شهر معتقد هستند که تنها با فرهنگ سازي شهروندان مي توان جلوي اين حوادث را گرفت، اما به نظر مي رسد فرهنگ سازي شهروندان فقط يکي از راههاي پيشگيري است و اگر به ريشه هاي علت اين حوادث پي ببريم، مي شود از راههاي ديگر هم استفاده کرد.

همه فريب مي خورند

به جرأت مي توان گفت که بالاترين درصد غرق شدگان اين کانالها متعلق به افرادي است که به انگيزه شنا و تفريح رايگان فريب ظاهر امن و بي خطر آنها را خورده و به استقبال مرگ مي روند که کشف علت فريب خوردگي اين عده کار چندان سختي نيست فقط کافي است که آمار تعداد مراکز ورزشي و تفريحي استان را با تعداد قشر نوجوان و جوان استان مقايسه کنيم و در کنار آن نگاهي به قيمت هاي گزاف بليت هاي استخرها داشته باشيم.مورد ديگري که به نظر مي رسد به جلوگيري از اين حوادث کمک مي کند افزايش علايم هشدار دهنده در سراسر کانالهاست. نصب اين علايم در ابتدا به حدي است که در هر نقطه از کانال ممکن است شخصي وارد شود. افزايش اين علايم و تابلوهاي اعلام خطر ضروري است.

آن وقت بعد از رفع اين موانع مي توان فرهنگ سازي شهروندان را آغاز کرد و آن موقع است که مي شود به قزويني ها بگوييم که منطقي است که از استخرهاي موجود شهر براي تفريح و شنا استفاده کنند. يعني اول کمبود استخرها را جبران کنيم و قيمت بليت ها را متعادل با درآمد مردم کنيم، تعادلي که شامل همه اقشار شود و بعد فرهنگ سازي کنيم که بهترين اماکن براي شنا بدون شک استخرها هستند.

در انتها اميدواريم که دانشجوي 21 ساله به نام ميثم که در روزهاي اخير هنگام نقشه برداري به داخل آب سقوط کرد و جان خود را از دست داد، آخرين قرباني کانالهاي ابديت در قزوين باشد.
نظرات بینندگان