arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۸۰۳۶
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۰ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۵

غیرمتعهدها انهدام کامل سلاح‌های هسته‌ای را خواستار شدند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سفیر ایران نزد سازمان ملل به نمایندگی از غیرمتعهدها انهدام کامل سلاح‌های هسته‌ای را خواستار شد.

به گزارش انتخاب، غلامعلی خوشرو، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل، به نمایندگی از اعضای جنبش غیرمتعهدها در سخنانی در شورای امنیت تحت عنوان منع اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی گفت: کشورهای عضو این جنبش عمیقا نگران وجود سلاح‌های کشتار جمعی؛ به‌ویژه سلاح‌های هسته‌ای بوده و انهدام کامل این سلاح‌ها را خواستار هستند. به علاوه دسترسی گروه‌های تروریستی به این سلاح‌ها خطری علیه بشریت است که رویارویی با آن نیازمند حمایت همه کشورها جهت جلوگیری از دسترسی گروه‌های تروریستی به این سلاح‌های مرگبار است.  

او از رسیدن به توافق میان کشورهای سازمان ملل متحد برای جلوگیری از دسترسی گروه‌های تروریستی به سلاح‌های کشتار جمعی در چارچوب قطعنامه 36/70 مجمع عمومی استقبال کرد و افزود: قطع‌نامه‌ها و اقدامات شورای امنیت نباید مخل اصول منشور ملل متحد و پیمان‌های چندجانبه بین‌المللی در زمینه مبارزه با سلاح‌های کشتار جمعی باشد.  

سفیر کشورمان در سازمان ملل اظهارکرد: از نظر جنبش غیرمتعهدها "خلع سلاح هسته‌ای" یک اولویت مطلق بوده و ضروری است رژیم‌های منع اشاعه و خلع سلاح پا به پای هم به پیش روند. کندی روند خلع سلاح هسته‌ای و پیشرفت نکردن فرآیند نابودسازی زرادخانه‌های هسته‌ای مایه ناامیدی بسیار است.

وی گفت: جنبش غیرمتعهدها از این که استفاه و یا تهدید به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای هنوز در دکترین پیمان‌های نظامی نظیر پیمان ناتو وجود دارد بسیار نگران است و حذف این مفهوم از دکترین‌های نظامی بین‌المللی را خواستار است.

او در ادامه گفت: غیرمتعهدها بار دیگر پایبندی مطلق خود را به دیپلماسی چندجانبه در زمینه خلع سلاح و منع اشاعه مورد تاکید قرار می‌دهد و خواستار ترویج و ارتقای دیپلماسی در این زمینه‌هاست و هم‌چنین با تاکید و تمرکز بر خطر سلاح‌های هسته‌ای و تاثیر آن بر روند توسعه کشورها؛ از اعلام روز 26 سپتامبر به‌عنوان روز امحای کلیه سلاح‌های هسته‌ای استقبال می‌کند و از همه کشورها، سازمان‌های غیردولتی، مجالس ملی و رسانه‌های جمعی می‌خواهد که از این مناسبت برای پیشبرد اهداف این روز استفاده کنند. از نظر جنبش غیرمتعهدها محو کامل کلیه سلاح‌های هسته‌ای بهترین روش تضمین دور ماندن از خطر این سلاح‌های مرگبار است.  

خوشرو اظهار کرد: جنبش غیرمتعهدها از ایجاد مناطق عاری از سلاح‌های هسته‌ای در سراسر جهان استقبال می‌کند و از همه کشورهای دارنده این سلاح‌ها می‌خواهد که بدون هیچ قید و شرطی به این ترتیبات بپیوندند.  در این چارچوب جنبش حمایت کامل خود را از ایجاد "خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای و دیگر سلاح‌های کشتار جمعی" اعلام می‌کند و تا زمان تحقق چنین درخواستی از رژیم صهیونیستی که هنوز به پیمان منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای ملحق نشده است؛ می‌خواهد که با خلع سلاح هسته‌ای خود؛ فورا و بدون قید و شرط به پیمان منع اشاعه ملحق شود و تسهیلات هسته‌ای خود را بر اساس قطعنامه 487 شورای امنیت تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای قرار دهد.

برگزاری بحث عمومی شورای امنیت در مورد منع اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی بر اساس ابتکار عمل مالزی صورت می‌گرفت که ریاست شورای امنیت را در ماه اوت بر عهده دارد و بیش از 65 کشور در این بحث شرکت کردند.

نظرات بینندگان