پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : وزیر آموزش و پرورش به تبیین چالشهای پیش روی نظام تعلیم و تربیت پرداخت و گفت: نظام آموزش و پرورش باید پاسخگوی تحولات باشد.
به گزارش انتخاب، علی اصغر فانی در مراسم اختتامیه سی و سومین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور به جمع بندی مباحث مطرح شده در اجلاس پرداخت و گفت: ارزیابی وضع موجود، مروری بر عملکرد گذشته، آمادگی بیشتر برای استقبال از بهار تعلیم و تربیت در این سه روز انجام شد.
وی افزود: آمادگی برای اجرای سند تحول بنیادین در برنامه ششم توسعه را نیز دنبال کردیم. راهبرد اصلی ما به استناد مصوبه دولت در برنامه ششم اجرای متوازن سند تحول است.
وزیر آموزش و پرورش لازمه اجرای متوازن سند را داشتن نقشه راه دانست و گفت: نقشه راه تصویب شده و زیرنظام های سند در حال تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش است.
فانی با ییان اینکه امروز مطالبه مردم ارتقای کیفیت در مدارس بویژه مدارس دولتی است گفت: نیاز داریم بهره وری را در آموزش و پرورش ارتقا دهیم و خلق منابع جدید کنیم.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: استانداردسازی فضاهای آموزشی در یک سوم مدارس ناایمن و همچنین تامین تجهیزات مدارس از دیگر اقداماتی است که باید انجام شود.
وی بر ارتقای راهبری و مدیریت در آموزش و پرورش نیز تاکید و اظهار کرد: مدیران و مدیریت لایه های آموزش و پرورش باید تحقق یابد.
فانی با اشاره به چالش های پیش روی نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور گفت: گام اول در حل مسئله، شناخت مسئله است. باید ابتدا چالش ها را بشناسیم و سپس به راهکارها برسیم. تغییر و تحولات فرهنگی اجتماعی و اقتصادی و تغییر ارزش های فرهنگی جامعه است، حق نداریم با ابزار 30 سال پیش با مشکلات جامعه برخورد کنیم.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: سرعت تغییر فناوری های ارتباطی و تنظیم نظام آموزشی با این فناوریها و برخورد با برخی آسیب های آن چالش دیگر است، نمیتوانیم فضاهای مجازی را حذف کنیم بلکه باید آن را مدیریت کنیم.
وی با بیان اینکه پراکندگی جمعیت، مهاجرت از روستاها چالش دیگر است گفت:بسیاری مدارس نویی که ساختیم اکنون خالی است. تعارض و ناهماهنگی برنامه های دستگاهها با آموزش و پرورش چالش دیگر ماست. تعارض میان خانه و مدرسه و جامعه و مدرسه را نیز باید درنظرگرفت.
وی تجاری شدن آموزش و پرورش و تغییر کارکردهای آن را یکی دیگر از چالش های پیش رو دانست و گفت: تهی شدن آموزش و پرورش از تربیت همه جانبه یک چالش است. در دهه 60 و 70 به دنبال آن بودیم که دانش آموز بیرون از مدرسه نماند و حتی مدارس شش شیفته هم داشتیم. اما امروز فقط 10 درصد مدارس ما دوشیفت هستند، کمیت رشد کرده اما کیفیت هنوز مطلوب نیست.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه نظام آموزش و پرورش باید پاسخگوی تحولات باشد عنوان کرد: دانش آموزی که امسال کلاس اول ابتدایی است 12 سال بعد وارد دانشگاه و جامعه می شود آیا از اکنون برای آماده شدن او برنامه ریزی کرده ایم؟
فانی توصیه هایی برای ورود به مهرماه داشت و گفت: امسال بودجه ما نزدیک به 31 هزار میلیارد تومان است و اگر 200 روز آموزشی داشته باشیم که البته نداریم، حدود 150 میلیارد تومان در هرروز می شود. اگر یک روز مدرسه دیرتر راه بیافتد و یا تعطیل شود 150 میلیارد تومان به هدر می رود. باید تقویم آموزشی به درستی اجرا شود.
وی افزود : تلاش کنید روز شنبه سوم مهر مدارس با قوت شروع شوند.
فانی استقرار مطلوب پایه دهم را توصیه دیگری برای مدیران دانست و گفت: این یک کار سختی است. برای آموزش معلمان برنامه ریزی های خوبی انجام شده و آموزش معلمان را باید بخصوص برای کتب جدید جدی گرفت.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هدایت تحصیلی امسال با چالش هایی مواجه بود گفت: عدم آمادگی لازم مدیران و مشاوران و اطلاع رسانی نسبتا ناموفق ما برای هدایت تحصیلی مشکلاتی را رقم زد که با تخصیص ظرفیت در برخی رشته ها بخصوص تجربی مشکل حل شد. مدیران مناطق به گونه ای عمل کنند که دیگر گلایه ای در خانواده ها نباشد. برای سال آینده نیز باید برنامه ریزی خوبی انجام شود.
وی ضمن اعلام این خبر که 130 میلیون جلد کتاب درسی آماده توزیع است اظهار کرد: قبل از آغاز سال تحصیلی شورای معلمین در مدارس تشکیل سود و دانش آموزان برای کلاس بندی و گرفتن برنامه حاضر شوند و روز اول با کتاب درسی به مدرسه بیایند.