arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۷۹۶۸
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۰۹ - ۰۱ آذر ۱۳۹۴
سهميه‌بندي بنزين به تاريخ پيوست

كارت سوخت هم به تاريخ مي‌پيوندد؟

با تك نرخي شدن بنزين از بامداد امروز طرح سهميه‌بندي بنزين به تاريخ پيوست. بنزين 700 توماني آخرين بازمانده بنزين سهميه‌اي به شمار مي‌رود كه در سال‌هاي اخير در كارت‌هاي سوخت رانندگان شارژ مي‌شد، اما در شرايط فعلي و بر اساس اعلام شركت ملي پخش...
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
با تك نرخي شدن بنزين از بامداد امروز طرح سهميه‌بندي بنزين به تاريخ پيوست. بنزين 700 توماني آخرين بازمانده بنزين سهميه‌اي به شمار مي‌رود كه در سال‌هاي اخير در كارت‌هاي سوخت رانندگان شارژ مي‌شد، اما در شرايط فعلي و بر اساس اعلام شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي، اين سهميه قطع شد و از امروز متقاضيان بايد بنزين را به صورت آزاد و با نرخ 1000 تومان خريداري كنند. براساس آخرين آمارها، كمتر از 400 ميليون ليتر ديگر از بنزين 700 توماني در كارت‌هاي سوخت باقي مانده كه بيش از 300 ميليون ليتر آن مربوط به خودروهاي نظامي و انتظامي است كه سهميه داشته‌اند و بايد گفت كه بيشتر مردم سهميه 700 توماني خود را مصرف كرده‌اند.

بر اساس اعلام وزارت نفت عرضه تك‌نرخي بنزين از جمله اهداف كلاني است كه به عنوان موفقيتي مهم به ثمر نشسته، تا جايي كه به گفته سيد ناصر سجادي مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران عرضه تك‌نرخي فرآورده‌هاي نفتي گام و موفقيتي مهم در كارنامه اين شركت است و با اين اتفاق مهم، بخش عمده‌اي از مشكلات مربوط به نظارت و كنترل اين فرآورده نفتي، تسويه حساب و تعامل با صاحبان مجاري عرضه سوخت، حل و فصل شد. به گزارش ايسنا، ناصر سجادي با اشاره به سامانه هوشمند سوخت اظهار كرد: عرضه بنزين براساس اين سامانه صورت مي‌گيرد و با اينكه بعد از تك‌نرخي شدن بنزين به 1000 تومان (در صورت اتمام سهميه بنزين 700 توماني)، مردم كمتر از كارت‌هاي سوخت خود استفاده كرده‌اند، تصميمي درباره سامانه هوشمند سوخت گرفته نشده است و عرضه بنزين بر پايه قبل و با بهره گيري از اين سامانه انجام مي‌شود. او درباره احتمال اخذ مبلغ اضافي از رانندگاني كه با استفاده از كارت جايگاهداران سوخت گيري مي‌كنند، گفت: دولت موافق اين روند نيست و تمايل ندارد وجه اضافي از رانندگان گرفته شود.  
 
كارت سوخت هم به تاريخ مي‌پيوندد؟
با تك نرخي شدن بنزين عملا حذف كارت سوخت كه در سال‌هاي اخير مورد استفاده شهروندان بوده است نيز كليد خورده است. سهميه‌بندي بنزين به دنبال اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها اجرايي شد. به دنبال اجراي اين طرح شهروندان مي‌توانستند از سهميه بنزين خود با استفاده از كارت سوخت استفاده كنند و اگر بنا بر اين بود كه بنزين بيشتري استفاده كنند بايد آن را به صورت آزاد خريداري مي‌كردند. كارت سوخت اساسا براي بنزين دو نرخي طراحي شده بود و بعد از اينكه مسئولان تصميم گرفتند بنزين را تك نرخي كنند، عملا استفاده از آن غيرمنطقي به نظر مي‌رسد. با وجود اين، مسئولان اصرار دارند استفاده از كارت سوخت همچنان ادامه خواهد داشت. اما آنها سناريو مشخصي براي استفاده از كارت سوخت ندارند و در يك مورد تنها وزير نفت عنوان كرده است كه كساني كه از كارت سوخت استفاده مي‌كنند مورد تشويق قرار مي‌گيرند. خرداد امسال بيژن زنگنه همچنين گفت: قانون افزايش نرخ بنزين و رسيدن آن را به 90 درصد فوب خليج فارس در سال جاري اجازه داده است و ما هنوز از اين معيار عقب هستيم. او ادامه داد: وجود چند نرخي در فراورده‌ها ازجمله بنزين به طور طبيعي فسادآور است. البته نمي‌خواهيم كارت سوخت را حذف كنيم چرا كه اطلاعات مناسبي مي‌دهد. با وجود اين، از ماه‌ها پيش جايگاهداران عنوان مي‌كنند كه استفاده از كارت سوخت عملا غيرمنطقي و غير ممكن است. آنها اعتقاد دارند كه با تك نرخي شدن بنزين بايد كارت سوخت حذف شود. با وجود اين، برخي كارشناسان هشدار مي‌دهند حذف كارت سوخت مي‌تواند به افزايش مجدد مصرف بنزين منجر شود. آنطور كه بررسي‌ها نشان مي‌دهد به دنبال سهميه‌بندي بنزين و گازوئيل مصرف سوخت در ايران به ميزان چشمگيري كاهش يافته بود، همانطور كه آمار‌ها از كاهش ميزان قاچاق سوخت به خارج از كشور كه يكي از معضلات اقتصادي سال‌هاي اخير بوده است حكايت دارد.  

 برنامه‌اي براي كارت سوخت وجود ندارد
در همين رابطه رئيس اتحاديه جایگاهداران سوخت گفت: هنوز برنامه‌اي براي حذف كارت‌هاي سوخت وجود ندارد و همچنان متقاضيان بايد يا از كارت سوخت خودشان يا از كارت سوخت جایگاهداران استفاده كنند. به گزارش ايسنا، بيژن حاج‌محمد رضا با بيان اينكه از بامداد يكشنبه يكم آذر بنزين 700 توماني در كارت و بيرون از كارت سوخت هيچ امتيازي ندارد، اظهار كرد: از فردا در سراسر نقاط كشور بنزين معمولي به قيمت 1000 تومان و بنزين سوپر به قيمت 1200 تومان و ساير مشتقات نيز به همان قيمت‌هاي سابق عرضه مي‌شود. او با ابراز گلايه از وجود كارت‌هاي سوخت در شرايط كنوني و اينكه اين كارت‌ها ديگر كارايي قبلي را ندارند گفت: زماني كه بنزين به صورت آزاد عرضه مي‌شود ديگر نيازي به وجود كارت نيست و به همين دليل پيگيري‌هايي را براي حذف كارت سوخت انجام داده‌ايم، اما تاكنون هيچ دستوري به ما ابلاغ نشده است. رئيس اتحاديه جایگاهداران سوخت با بيان اينكه متقاضيان هم مي‌توانند از كارت آزاد و هم از كارت خودشان بدون پرداخت هيچ مبلغي استفاده كنند، تصريح كرد: شايعاتي مبني بر دريافت پول از مشترياني كه از كارت جایگاهداران استفاده مي‌كنند وجود دارد، اما بايد گفت در اين باره هيچ صحبتي نشده است.  

 وضعيت جايگاه‌ها عادي است
حاج محمدرضا درباره وضعيت جايگاه‌ها گفت: براساس تمهيدات و اقدامات انجام شده جايگاه‌ها با حداكثر قدرت آماده پذيرش متقاضيان هستند. او ادامه داد: تاكنون آنطور كه انتظار مي‌رفت جايگاه‌هاي بنزين شلوغ نشده، اما پيش‌بيني مي‌شود كه از ظهر به بعد تعداد متقاضيان افزايش يابد. او با بيان اينكه در حال حاضر به دليل وجود CNG مصرف انرژي در قياس با گذشته متعادل شده است، گفت: در شرايط فعلي مصرف بنزين به‌طور ميانگين بين 72 تا 76 ميليون ليتر در روز است.

ارمان
برچسب ها: کارت سوخت ، تاریخ
نظرات بینندگان