پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : با بهره برداري از زيرگذر بهشت زهرا دسترسي بين بخش قديم و جديد آن تسهيل و ترافيک محدوده که در روزهاي پاياني سال به اوج خود مي رسد، 20 درصد کاهش يافت.
به گزارش خبرگزاری انتخاب به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری تهران ، مطابق صحبت هاي مسوولان سازمان بهشت زهرا، در هفته پاياني سال ميزان تردد شهروندان به 200 هزار نفر مي رسد که اين حجم بالاي تردد مستلزم ايجاد برخي زيرساخت ها بود که با مطالعات کارشناسي صورت گرفته، احداث زيرگذر به عنوان بهترين گزينه در اين رابطه در نظر گرفته شد که در حال حاضر با بهره برداري از آن ترافيک شکل روان تري به خود گرفته است.
علي اکبر توکلي نيا، مديرعامل سازمان بهشت زهرا، مي گويد: بر اساس مطالعات ترافيکي که در خصوص تاثيرات ترافيکي زيرگذر بهشت زهرا صورت گرفته، اين پروژه تا 20 درصد ترافيک را کاهش مي دهد.
او، با اشاره به ميزان تردد شهروندان به بهشت زهرا، مي افزايد: در روزهاي آخر هفته 200 هزار نفر به بهشت زهرا مي آيند که با توجه به تعداد اين جمعيت طبيعي است که شاهد ترافيک سنگيني در شبکه هاي مواصلاتي بهشت زهرا باشيم و همين مساله ايجاب مي کرد دسترسي جديدي ايجاد شود که علاوه بر اين که بخش قديم و جديد را به هم متصل مي کند، در رواني ترافيک موجود نيز تاثيرگذار باشد.
مديرعامل سازمان بهشت زهرا، تاکيد مي کند: روزهاي پنجشنبه و جمعه ترافيک محدوده بهشت زهرا سنگين بوده و اين موضوع از ديگر ضرورت هاي احداث زيرگذر بهشت زهرا بوده است که پيش بيني مي شود با بهره برداري از آن شهروندان ديگر دغدغه ترافيک در اين محدوده را نداشته باشند. براين اساس يکي از اتفاقات مهمي که در پي بهره برداري از زيرگذر بهشت زهرا افتاد کاهش ترافيک است که کارشناسان ترافيک نيز بر آن صحه مي گذارند.
علاوه بر اين به گفته مديرعامل سازمان بهشت زهرا، روزانه 150 تا 180 متوفي در بهشت زهرا پذيرش مي شود که از اين تعداد 100 نفر در بهشت زهرا دفن و بقيه به ديگر شهرها منتقل مي شوند که در اين فرايند تردد بالايي از سوي شهروندان صورت مي گيرد. مطابق آمار و ارقام تعداد افرادي که روزانه به بهشت زهرا تردد مي کنند، 50 هزار نفر است که حجم بالايي از ترددها را به خود اختصاص مي دهد.
توکلي نيا، علت ساخت اين زيرگذر را اينگونه توضيح مي دهد: از مرداد سال 88 اقدام به پذيرش متوفيان در بخش جديد بهشت زهرا کرده ايم که براي اتصال اين بخش به بخش جديد ضرورت داشت مطالعاتي صورت بگيرد که اين اتفاق نيز افتاد.
گورستان و زيرساخت ها:
مديران شهرهاي توسعه يافته مي گويند شهر مردگان همانند شهر زندهها نيازمند زيرساختها و امكاناتي هستند كه هويت آنها را مشخص كرده و قابل استفاده براي افرادي كه از آن ديدن ميكنند، باشد. آنها با اين مبنا و تصور، قبل از اين كه از گورستان به عنوان مكاني براي دفن اموات استفاده كنند، زيرساختهاي لازم را فراهم كرده و عموماً گورستان در دل يك فضاي آماده و طراحي شده شكل ميگيرد. فضايي كه به قول "جون برندت" نويسنده كتاب "شهر فرشتگان سقوط كرده"، بتواند حلقه روحي ارتباط با گذشته باشد. از ديدگاه اين نويسنده كه به ايدههاي برنامهريزان گورستانها بسيار نزديك است و برخي از آنها در قالب جملاتي مشابه، نظرات خود را در شكلگيري گورستانها مطرح كردهاند. "گورستانها بسيار جذاب و مسحوركننده هستند.آنها نماد زنده فرهنگ، تاريخ و اندوه يك تمدن هستند. آنها حلقه روحي ارتباط با گذشتهاند." او با بيان اين مطلب كه گورستانها داراي اهميت فلسفي هستند، ميگويد:"اگر ميخواهيد از تاريخ، مردم و خانوادههاي مشهور يك شهر يا منطقه آگاهي پيدا كنيد، به سراغ گورستانها برويد." موضوعي كه مهندس محمود رضاييان، مديرعامل سابق بهشت زهرا، که 24 سالي مديريت آن را برعهده داشته، هم چنين نظري دارد و مي گويد: بايد نگاه مردم به گورستانها را تغيير داد؛ چرا كه گورستانها نماد يك شهر بوده و مكاني براي تامل هستند.
او، معتقد است: متأسفانه باور غلطي كه در ميان برخي مردم و مسوولان وجود دارد اين است كه گورستان بايد مكاني باير و برهوت بوده و يادآور خوف و ترس باشد در حالي كه چنين ديدگاهي نسبت به گورستان درست نبوده و مردم را از بازديد و رفتن به آن ميگريزاند. موضوعي كه در نهايت به گم شدن حلقه ارتباطي بين گذشتگان و زندهها ميانجامد. آدمها بيشتر با ديدن، ميآموزند و تا زماني كه گورستانهاي ما مكاني خشك و مخوف باشد شهروندان تمايلي براي بازديد از آن نخواهند داشت. بازديد از گورستانهاي معروف دنيا سالانه علاوه بر اين كه تعداد زيادي از گردشگران داخلي و خارجي را از نقاط مختلف جذب ميكند؛ بلكه درآمد زيادي نيز براي شهرداران ايجاد ميكند.بهعنوان نمونه گورستان پرلاشز كه با 43 هكتار مساحت، بزرگترين گورستان پاريس و از مشهورترين گورستانهاي جهان است، پربازديدكنندهترين گورستان دنيا بوده و براساس صحبتهاي شهردار اين شهر سالانه هزاران گردشگر از آن بازديد ميكنند كه درآمد حاصل از آن قابل توجه بوده و بهعنوان يك منبع درآمد به حساب ميآيد.
گفتني است زيرگذر بهشت زهرا به صورت دو خط مجزا به شکل تونل که از محدوده طرح توسعه بهشت زهرا آغاز و در محدوده کنوني آن به پايان مي رسد و در نهايت دو تونل گذري از زير جاده قديم تهران – قم و درب ورودي و آب نماي درب قـديـم بهشت زهـرا، دو شيـب ورودي ( رمپ) با ديوارهاي حايل در دو طرف تونل و ايجاد گردش هاي دسترسي مختلف اين پروژه است و تونل هاي فوق بخش هاي مهم اين زيرگذر را تشکيل مي دهد. اين زيرگذر شامل دو دهانه بر روي تونل ها به طول 216 متر و عرض 9 متر بوده و شيب هاي ورودي شمالي و جنوبي هر کدام به طول 150 متر و عرض مفيد 20 متر و ديوارهاي حايل است.