پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : اگرچه اعلام نام برندگان هشتاد و سومین دوره مراسم سالانه اسكار باعث
خشنودی صنعت سینمای انگلستان شد و لبخند بر لبان مردم و رسانههای گروهی
این كشور اروپایی آورد، ولی پخش تلویزیونی این مراسم در آمریكا با ریزش و
كاهش چشمگیر تماشاچی همراه بود. طبق آمار رسمی چیزی نزدیك به 38 میلیون
نفر از مردم آمریكا بیننده مراسم اسكار 2011 بودند.
به گزارش جام جم آنلاین، این تعداد تماشاگر حدود 7 درصد كمتر از میزان
تماشاگران این برنامه در سال قبل بود. منتقدان هنری دلایل زیادی برای كاهش
استقبال تماشاگران از پخش برنامه تلویزیونی اسكار 2011 ارائه میكنند.
آنها میگویند آكادمی اسكار در یك اقدام پیشبینی نشده 2 بازیگر جوان
سینما جیمز فرانكو و آن هاتاوی را به عنوان مجریان برنامه انتخاب كردند تا
بتوانند تعداد بیشتری از جوانان را پای صفحه كوچك تلویزیون بكشانند. اما
این مراسم 3 ساعتونیمه كه فیلم انگلیسی «سخنرانی پادشاه» در آن به عنوان
بهترین فیلم سال معرفی شد، نتوانست تماشاگران جوان خود را كاملا راضی
كند.
بدترین پخش تلویزیونی اسكار
این در حالی است كه تحقیقات، حكایت از آن میكند كه بینندگان تلویزیونی
مراسم، طیف وسیعی از افراد 18 تا 45ساله بودهاند. اسكار سال قبل حدود 42
میلیون بیننده داشت كه بالاترین رقم تعداد تماشاچی در 5 سال اخیر است.
منتقد هالیوود ریپورتر با انتقاد از نوع اجرای فرانكو و هاتاوی گفت كه
امسال یكی از بدترین مراسمهای اسكار در تاریخ پخش تلویزیونی بود و منتقد
نیویورك تایمز نوشت نوع تلاش مسوولان آكادمی برای جذب تماشاگران جوان
تاسفبار بوده است. منتقد بوستن هرالد هم عقیده دارد پیش كشیدن مباحثی مثل
اینترنت، فیسبوك و اپل نمیتواند كمك كند تا مراسم اسكار سرگرمكنندهتر و
به روزتر به نظر برسد. منتقد تایم هم اینطور اظهار نظر میكند كه دیدگاه
استفاده از بازیگران جوان به جای كمدینهای باسابقه و سنتی به عنوان
مجری، با شكست روبهرو شده است.
سال قبل «آواتار» نامزد دریافت اسكار بهترین فیلم سال شد و رونق ویژهای به
مراسم آن داد و شاید یكی از دلایل موفقیت بالای مراسم اسكار 2010 (و
همچنین پخش تلویزیونی آن) همین نكته باشد. آواتار با فروشی بالای
700میلیون دلار لقب پرفروشترین فیلم كل تاریخ سینمای آمریكا را گرفت و
طبیعی بود كه حضورش در رقابتهای اسكار، روح و سرزندگی ویژهای به این
مراسم بدهد. اما سخنرانی پادشاه و « شبكه اجتماعی» كه رقبای اصلی برای
دریافت جوایز مهم اسكار بودند، هیچیك حال و هوای پر سروصدا و پر زرق و برق
آواتار را نداشتند.
هردو فیلم جزو محصولات مستقل و كمخرج صنعت سینما هستند كه معمولا منتقدان
سینمایی به آنها لقب كارهای غیرمتعارف را میدهند. نامزدی در رشتههای
اصلی اسكار و دریافت جوایز انجمنهای مختلف منتقدان آمریكا (و همچنین 2
مراسم مهم قبل از اسكار یعنی گلدنگلوب و بفتا) به این دو فیلم كمك كرد
تا فروش قابل توجهی هم در جدول گیشه نمایش سینماهای آمریكا كنند. این دو
فیلم در شرایطی موفق به فروش 100 میلیون دلاری شدند كه كمتر كسی پیشبینی
چنین موفقیت بالای مالی را برایشان میكرد. شركت مستقل فیلمسازی وینستن كه
پخشكننده سخنرانی پادشاه در آمریكا بود، برنده اصلی مراسم اسكار شناخته
شد.
فیلم آنها 4جایزه اصلی (بهترین فیلم، كارگردان، بازیگر مرد و فیلمنامه
ارژینال) را به خود اختصاص داد. باب و هاروی وینستن میگویند مراسم اسكار
2011 یكبار دیگر ثابت كرد طبع و ذائقه خوب بیجواب نمیماند و پاداش خود
را میگیرد. آنها سخنرانی پادشاه را نوامبر گذشته فقط در 4سالن سینمای
آمریكا اكران عمومی كردند. استقبال بالای منتقدان سینمایی از فیلم باعث شد
تا به مرور شمار سالن سینماهای نمایشدهنده آن افزایش یابد. اواخر ماه
ژانویه كه نام نامزدهای رشتههای مختلف اسكار اعلام شد، تعداد سالنهای
نمایشدهنده فیلم به 1700 سالن رسید. زمانی كه اسامی برندگان اسكار اعلام
شد، این رقم به 2560 سالن سینما رسید.
باشگاه 100 میلیون دلاریها
به گزارش نیویورك تایمز، تحلیلگران اقتصادی سینما میگویند 8 فیلم از
10فیلمی كه نامزد دریافت اسكار بهترین فیلم سال شدند، در فاصله اعلام اسامی
نامزدها و پخش مراسم اسكار، فروش 100میلیون دلاری را رد كرده بودند. فروش
بالای فیلمهایی مثل «قصه اسباببازی 3» و «الهام» كریستوفر نولان باعث
تعجب و شگفتی نیست. ولی وقتی درامهای تلخ و واقعگرایی مثل «مبارز» و «قوی
سیاه» موفق به فروشی 100میلیون دلاری میشدند، حقیقتا باید تعجب كرد.
«زمستان استخوانسوز» و «127 ساعت» تنها فیلمهایی بودند كه نتوانستند
انبوه تماشاگران را جذب خود كنند. پل درگا رابدیان، تحلیلگر قدیمی امور
اقتصادی سینما میگوید: «امسال ما شاهد حضور فیلمهای بسیار موفق و پرفروشی
مثل آواتار نبودیم. همین مساله فرصت خوبی را برای فیلمهای مستقل حاضر در
رقابتهای اسكار فراهم كرد تا تبدیل به فیلمهای بسیار موفق و پرفروش
شوند.»
منتقدان سینمایی اهدای اسكار بهترین فیلم سال به سخنرانی پادشاه را پیروزی
سنت بر تكنولوژی (كه شبكه اجتماعی نماینده آن بود) ارزیابی میكنند. درام
تاریخی و شرححال گونه تام هوبر قصهای سنتی را درباره خانواده سلطنتی
بریتانیا تعریف میكند. قصه مردی كه موفق میشود بر یك مشكل جسمانی (در
اینجا لكنت زبان) غلبه كند، موضوعی است كه میتواند هم تماشاگران معمولی
را جذب كند و هم مورد پسند منتقدان و اعضای آكادمی اسكار قرار گیرد.
نكته: طبق یك سنت نوشته نشده فیلمها و هنرمندانی در شببرپایی مراسم اسكار
جوایز رشتههای مختلف رابهخود اختصاص میدهند كه قبل از آن در مراسمی
مثلگلدن گلوب جایزه گرفته یا انجمنهای مختلف منتقدان آمریكا، آنها را به
عنوان بهترینهای سال انتخاب كرده باشند
هوپر پس از دریافت جایزه بهترین كارگردانی گفت خط اصلی قصه فیلم را از
صحبتهای مادرش الهام گرفته است. انگلیسیها كه همیشه آكادمی اسكار را متهم
به نژادپرستی كرده و از این كه اسكارهای خود را به محصولات سینمای انگلیس
نمیدهد گله میكنند، اینبار به عنوان پیروز ماجرا بیرون آمدند. اگر
اسكار بهترین بازیگر مرد نقش مكمل كریستین بل اهل منطقه ولز را به 4 اسكار
سخنرانی پادشاه اضافه كنیم، صنعت سینمای انگلیس امسال 5 جایزه اصلی اسكار
را به خانه برد. این در حالی است كه با وجود موفقیت فیلم در مراسم ماه
قبل بفتا (اسكار انگلیسی) و دریافت جوایز بهترین فیلم و كارگردان از آن
مراسم، كمتر كسی با قاطعیت چنین اظهار میكرد كه این درام تاریخی بتواند
اسكار بهترین فیلم را از آن خود كند.
رای منتقدان ، زمینه ساز دریافت اسكار
به گزارش رویترز ، طبق یك سنت نوشته نشده قدیمی، فیلمها و هنرمندانی در شب
برپایی مراسم اسكار جوایز رشتههای مختلف را به خود اختصاص میدهند كه
قبل از آن در مراسمی مثل گلدنگلوب جایزه را گرفته یا انجمنهای مختلف
منتقدان آمریكا، آنها را به عنوان بهترینهای سال انتخاب كرده باشند. با
شروع فصل اهدای جوایز، اكثر انجمنهای منتقدان شبكه اجتماعی و سازنده آن
دیوید فینچر را به عنوان بهترین فیلم و كارگردان سال انتخاب و معرفی
كردند.
روزنامهنگاران خارجی مقیم هالیوود هم 2 جایزه بهترین فیلم درام و
كارگردان را به شبكه اجتماعی و كارگردان آن دادند. این موفقیتها، اهل فن و
دوستداران سینما را مطمئن كرد كه فینچر و فیلمش همین موفقیتها را در
مراسم اسكار تكرار خواهند كرد. زمانی كه مراسم بفتا 2 جایزه اصلی خود را به
سخنرانی پادشاه داد كمتر منتقدی اظهار تعجب كرد. برای همه از قبل مشخص
بود كه انگلیسیها جوایز اصلی مراسم خود را به یك محصول داخلی میدهند.
حتی تایید فیلم از سوی خانواده سلطنتی هم (كه پس از اعلام نام نامزدهای
اسكار این فیلم را در یك سینمای محلی تماشا و به صورت رسمی از آن تعریف
كردند) به نوعی یك تبلیغات مثبت به نفع فیلم ارزیابی شد، اما اظهارنظر و
پیشبینی راجر ابرت منتقد كهنهكار درباره فیلم رباینده جایزه اسكار،
جنجالی در بین دستاندركاران سینمایی، منتقدان و تماشاگران معمولی بهپا
كرد. این نویسنده قدیمی در هفته قبل گفت مطمئن است سخنرانی پادشاه اسكار
بهترین فیلم سال را خواهد گرفت و با وجود آن كه شبكه اجتماعی توانسته موجی
از تحسین به پا كند، شانس اسكاری فیلم تام هوپر تا حد بسیار زیادی افزایش
یافته است. این در شرایطی بود كه سایت سینمایی آیامدیپی كه یكی از
معروفترین سایتهای سینمایی است، سخنرانی پادشاه را به عنوان فیلمی معرفی
كرد كه بیشترین تعداد رای را از سوی كاربرهای خود دریافت كرده است. حدود
40 درصد رای این فیلم، آن را در مقام اول و محبوب تماشاگران سینما قرار
داد.
اكثریت قریب به اتفاق منتقدان و تحلیلگران سینمایی با اطمینان میگفتند
كالین فرث و ناتالی پورتمن جوایز بهترین بازیگر مرد و زن را میگیرند و
اسكار بهترین انیمیشن هم به قصه اسباببازی 3 میرسد.
قصه اسباببازی 3 همچنین در رشته بهترین فیلم هم نامزد دریافت جایزه شد.
كمپانی والتدیزنی كه متخصص تولید انیمیشنهای جذاب و مردمپسند است، قبل
از این هم با «دیو و دلبر» در دهه 90میلادی توانست فیلمی در بین آثار
نامزد شده در فهرست بهترین فیلم سال داشته باشد.
پرفروش ترین فیلم سال 2010
انیمیشن كامپیوتری قصه اسباببازی 3 با فروش 440میلیون دلاری خود در
آمریكا، لقب پرفروشترین فیلم سال 2010 سینماهای آمریكای شمالی را نیز از
آن خود كرد. منتقدان سینمایی همچنین از غیبت مریل استریپ در رقابتهای
امسال اسكار صحبت كردند. استریپ تا به حال 3 بار جایزه اسكار گرفته و با
13بار نامزدی برای دریافت اسكار بهترین بازیگر زن ركورددار دریافت اسكار
است. به گفته منتقدان سینمایی استریپ برای هر فیلمی كه بازی میكند نامزد
دریافت جایزه میشود و اگر امسال نامزد نشد، به این دلیل است كه فیلمی از
او در سینماها به نمایش عمومی در نیامد!
بر خلاف سالهای قبل كه مسائل سیاسی و اجتماعی مراسم اسكار را تحت تاثیر
خود قرار میداد و هنرمندان در سخنرانیهای خود نقبی هم به دنیای سیاست
میزدند، اسكار امسال رنگ و بوی سیاسی نداشت و صحبتها همه درباره سینما و
فیلمها بود.
اگر حرفهای چارلز فرگوسن كارگردان «شغل درونی» درباره بحران اخیر اقتصادی
بینالمللی را نادیده بگیریم، اسكار 2011، اسكار فرش قرمز و نمایش شكوه و
جلال هالیوودی بود.
پیشبینی تحلیلگران سینمایی این است كه مسوولان آكادمی اسكار برای مراسم
سال آینده خود دوباره از بیلیكریستال، كمدین و بازیگر سینما دعوت میكنند
تا اجرای این مراسم قدیمی را به عهده بگیرد. این تحلیلگران عقیده دارند
آكادمی اسكار از نحوه برپایی مراسم امسال چندان راضی نبوده است و حضور
كوتاه مدت بیلی كریستال در مراسم امسال این ظن را تقویت میكند كه او
دوباره همكاریاش را با آكادمی اسكار شروع كند. كریستال قبل از این 8 بار
اجرای مراسم سالانه اسكار را به عهده داشته و در این زمینه، یك ركورددار به
شمار میآید. اجراهای اوهم در این دورهها با استقبال منتقدان و
تماشاگران همراه بوده است. به گفته رسانههای گروهی انگلیسی تاج اسكار
امسال روی 3 سینمای انگلستان نشست. این تاج سال آینده به دست چه كسانی
خواهد رسید؟