arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۵۳۲۱
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۰ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴

گزارش يک رسانه عراقي از سفر سردار دهقان به بغداد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

يک رسانه عراقي با اشاره به سفر وزير دفاع جمهوري اسلامي ايران به اين کشور ابعاد و نتايج آن تاکيد کرد که اين سفر در برهه کنوني مانعي در برابر طرح‌هاي کنوني آمريکا براي تضعيف ارتش و نيروهاي مردمي عراق است.

پايگاه براثا در گزارشي با عنوان سفر دهقان به عراق نوشت که حسين دهقان وزير دفاع ايران دوشنبه هفته جاري در راس هيئتي عالي رتبه به عراق سفر کرد. برخي کوشيدند که اين سفر را به تحولات اخير عراق به ويژه در الانبار مرتبط کنند اما سعد الحديثي سخنگوي رسانه اي نخست وزير عراق اعلام کرد: سفر حسين دهقان به بغداد به سبب حوادث اخير امنيتي در عراق نبوده است و اين سفر در راستاي تبادل ديدارهاي مسئولان دو کشور محسوب مي شود.

اين رسانه عراقي نوشت: اين ديدار با استقبال عراقي ها روبرو شد به گونه اي که ابراهيم الجعفري وزير خارجه عراق پس از ديدار با وزير دفاع ايران بر عمق روابط تاريخي ميان عراق و ايران تاکيد کرد و از حمايت تهران در کنار عراق در جنگ جهاني که بغداد با بيش از 62 کشور دنيا دارد خبر داد. الجعفري حمايت ايران از عراق در مقابله با خطر مشترک داعش را ستود و از موافقت عراق با حمايت و کمک خارجي به شرط اينکه هيچ کشوري حضور نظامي نداشته باشد خبر داد. الجعفري حضور مشاوران در عرصه نبرد را ناقض حاکميت عراق ندانست و حضور آنها را مشورتي و نه نظامي و با موافقت دولت و پارلمان و در راستاي ضوابط و اصولي که ميان کشورهاي دنيا معمول است دانست.

براثا درباره ابعاد و نتايج اين سفر بيان کرد: سفر وزير دفاع ايران به بغداد به فاصله کوتاهي از ديدار همتاي عراقي اش از تهران صورت مي‌گيرد و نيز به مدت زماني کوتاهي از سفر فواد معصوم رئيس جمهوري عراق به ايران که اين موضوع عمق استراتژيک روابط ميان دو کشور را نشان مي دهد. ايران با اين سفر نشان داد که حامي ملت عراق در جنگ با داعش به ويژه با توجه به عدم وفاي عهد آمريکايي‌ها در قبال تعهدات خود در قبال عراق، است.

اين رسانه نوشت: اين ديدار احساس خوبي را ميان گروه هاي مسلح و دولت و ملت عراق با دولت و ملت و نيروهاي مسلح ايران به وجود مي آورد. اين سفر روحيه ارتش عراق و نيروهاي مردمي در مبارزه با تروريسم را بالا مي‌برد و اين از دو بُعد مهم است؛ نخست توان جمهوري اسلامي ايران و ديگري نياز ارتش عراق به حمايت نظامي جدي. ايران از زمان سقوط رژيم بعث سابق به حمايت از دولت عراق ادامه داده است و اين فارغ از مسائل قومي و مذهبي است. مواضع و اقدامات ايران در حمايت از عراق اراده و صداقت ايران را نشان مي‌دهد و سفر دهقان نيز جداي از اين هدف نبوده است و نشانگر روابط استراتژيکي است که تاثير خود را بر نبرد کنوني با گروهک تروريستي داعش نشان خواهد داد.

براثا اعلام کرد: اين سفر در برهه کنوني مانعي در برابر طرح‌هاي کنوني آمريکا در عراق شامل تضعيف ارتش و نيروهاي مردمي در برابر گروه‌هاي تروريستي محسوب مي شود. به نظر مي رسد که سناريوي سقوط الرمادي از سوي آمريکايي ها و برخي ايادي آنها در داخل رقم خورده است تا با اين تسلط بتوانند بر عراق سيطره پيدا کنند و در راستاي طرح تجزيه عراق گام بردارند. آمريکا به دنبال اين است که خود را منجي عراق معرفي کند اما در واقع به دنبال پياده کردن طرح هاي خود در اين کشور است.

اين رسانه عراقي مي‌نويسد: واشنگتن اخيرا به مشکلات طايفه اي در عراق دامن مي زند و مانع از حضور نيروهاي مردمي در کنار ارتش عراق براي مقابله با تروريسم است. در نهايت سفر وزير دفاع ايران به عراق تبعات مثبتي بر سرنوشت جنگ ملت عراق شامل ارتش و نيروهاي مردمي و عشايري با داعش خواهد داشت و روابط استراتژيک ميان عراق و ايران را قوي تر خواهد کرد.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان