پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اخیرا شهردار تهران در ارتباط با لزوم جداسازی محل کار کارکنان زن و مرد
در شهرداری اظهاراتی کرده اند، که متأسفانه به نحوی عجیب، شتاب زده و
تناقض آمیز است.
ایشان ظاهرا تأمل لازم را در مورد معانی ضمنی بعضی جمله ها نداشته اند؛
جمله هایی مانند «ما نظام اسلامی هستیمِ»، «ما غیرت دینی داریم» و «غیرت،
کجا رفته است!»
این جمله های بافت گفتاری ایشان، متأسفانه این معنی ضمنی را دارد که در
طول سی و اند سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد، مسوولان و مدیران
نظام که به فکر تفکیک جنسیتی در محل کار کارکنان دولت نیفتاده اند، (خدای
ناکرده) غیرت دینی نداشته اند و بی غیرت بوده اند! مخصوصا با توجه به این
امر که همه واقفیم حضرت امام (ره) با مساله تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها
مستقیما مخالفت کردند.
همچنین جمله هایی مانند «بر اساس آمار دستگاه های نظارتی در مجموعه
شهرداری مفاسد بیشتر نشده است» یا «... در مدیریت جهادی و مبارزه با فساد،
باید با شیب قابل قبولی به سمت کاهش فساد در مجموعه شهرداری برویم» دارای
این معنی ضمنی است که (خدای ناکرده) در مجموعه شهرداری مفسده و فساد وجود
داشته و دارد.
این در حالی است که ایشان در جایی دیگر از سخنانشان گفته اند که «...
طبق گفته های مراجع ذیصلاح، حجاب و عفاف در شهرداری تهران در سطح بسیار
بالایی رعایت می شود.»
این مورد نیز مشخصا به نوعی تناقض گویی در گفته های ایشان دلالت دارد.
از این که بگذریم، محتوا و پیام گفتار شهردار محترم در چارچوب قانون
اساسی، حقوق انسانی و اجتماعی افراد با توجه به فرهنگ (اسلامی _ ایرانی)
قابل تأمل و نقد جدی است.
در مورد اظهاراتی مانند «نباید اجازه دهیم یک خانم در طول زمان، معاشرت
بیشتری با نامحرمان داشته باشد تا محرمان خود و شوهر و فرزندش»! باید روشن
شود که اولا «ما» که هستیم که نباید اجازه دهیم یک خانم...؟
اگر هم قرار باشد کسی در این زمینه از غیرت دینی یا غیر دینی حرف بزند، طبعا باید خانواده این خانم باشد نه آقای قالیباف!
ضمن این که در این مورد قبل از هر کس هرگونه حمیت دینی و اخلاقی و غیر
آن را باید خود افراد، اعم از مرد و زن نسبت به رفتار و کردار خود داشته
باشند، نه دیگران.
2 - آیا از نظر ایشان یک آقا منعی ندارد در طول زمان، معاشرت بیشتری با نامحرمان داشته باشد تا با محرمان خود و همسر و فرزندش؟!
اگر جواب »منفی» است، پس چرا ایشان فقط در جمله خود خانم ها را قید می
کنند و اگر «مثبت» است،باید بگویند کجای شرع یا قانون چنین اجازه ای را به
آقایان داده است.
3 - این امر بسیار بدیهی و عادی است و همه می دانیم که هر کارمند یا
کارگری اعم از زن و مرد - بیشتر ساعات مفید روزانه خود را در محیط کار به
سر می برد؛ به همین دلیل هم هست که خود خانم ها و خانواده های آنها محیط
های دولتی را که به باور آنها دارای امنیت اخلاقی بیشتری است، برای کار
ترجیح می دهند.
4- چنانچه خدای ناکرده، احیانا در برخی ادارات شهرداری، اختلاط بیش از
حد و ناهنجاری های اخلاقی و خلاف ضوابط کاری و اداری جمهوری اسلامی وجود
داشته یا رفتاری مغایر هنجار های فرهنگ اسلامی رخ داده، طبعا یک مساله درون
سازمانی تلقی می شود، که پیش از هر چیز به عدم مدیریت و نظارت صحیح در آن
حوزه برمی گردد.
همچنین اگر در یک فضای کاری مختلط و محدود مثلا چندین کارمند زن و مرد
چندین ساعت در روز کار کنند،مطمئنا خود آنها بیشتر از آقای قالیباف یا هر
کس دیگری معذب خواهند بود.
بهتر است به جای اقدام به تفکیک جنسیتی، آقایان با توجه به فضاهای باز و
محوطه هایی که در اختیار شهرداری است، محیط کاری را وسیع تر در نظر
بگیرند. ضمن اینکه بسیاری از خانم ها و آقایان ممکن است خود محیط کاری مجزا
را ترجیح دهند.
این مساله نیاز به اعلام در سطح ملی و نماز جمعه و محروم کردن زنان ازحقوق مسلم و بدیهی آنها ندارد.
5 - به نظر می رسد آقای قالیباف یک مساله کوچک درون سازمانی را که با یک
مدیریت و نظارت صحیح به سادگی قابل حل بوده، به سطح جامعه کشانده و فی
الواقع به خاطر یک دستمال، قیصریه را به آتش کشیده اند!
6- اگر تناقض موجود در این جمله های آقای قالیباف را که «در مجموعه
شهرداری عفاف و حجاب خوب رعایت می شود» و «در درون سازمان شهرداری داریم در
مبارزه با فساد تلاش می کنیم» و «... در مجموعه شهرداری مفاسد بیشتر نشده
است»! نادیده بگیریم، تازه ایشان باید به پرسش های زیر پاسخ گویند:
الف - اگر در مجموعه شهرداری (خدای ناکرده) کوچکترین موردی از فساد وجود
داشته، چرا مدیران تاکنون به رفع آن نپرداخته اند تا کار به جایی نرسد که
آقای شهردار اعلام کنند «براساس آمار نظارتی در مجموعه شهرداری مفاسد بیشتر
نشده است»!
مگر اصولا قرار است در محیط های کاری جمهوری اسلامی مفسده ای وجود داشته باشد تا با افتخار اعلام کنیم که مفاسد بیشتر نشده است؟!
ب - اگر - خدای ناکرده - مواردی از فساد درون مجموعه شهرداری وجود داشته
یا دارد، آیا فقط یک طرفه متوجه خانم ها بوده یا طرف دیگر آن آقایان بوده
اند؟
ج - آیا در مورد هر مفسده و فسادی، افراد خاص باید پاسخگو باشند یا جنسیت آنان؟ آن هم یک طرفه و فقط یک جنسیت؟!
7- جالب تر از همه اینکه با این مقدمات، شهردار محترم به این نتیجه
رسیده اند که از این پس باید از استخدام خانم ها در برخی مشاغل در شهرداری
جلوگیری شود!
آیا آن کبری و صغری برای رسیدن به چنین نتیجه ای منطقی و اصولی است؟
مانند اینکه در مقابل مفسده هایی که همه روزه ده ها برابر زنان از سوی
مردان در محیط های کاری و غیرکاری به بار می آید، دولت اعلام کند که از این
پس از استخدام مردان در ادارت دولتی جلوگیری می کند!
آقای شهردار! شما به راحتی می توانید برای استخدام و ادامه کار افراد
-اعم از زن و مرد- در شهرداری مقررات و ضوابطی بگذارید، به طوری که هرکس
طالب استخدام در شهرداری بود، موظف به رعایت آنها باشد و اگر از آنها
کوچکترین عدولی کرد، مورد مؤاخذه قرار بگیرد. اگر هم خدای ناکرده خواسته
اید به این بهانه مبدع جسور حرکتی جهت تفکیک جنسیتی در ادارات دولتی یا
خانه نشین کردن زنان باشید، باید بدانید که این کار نه به مصلحت مردم است،
نه به مصلحت نظام و قطعا راه به جایی نخواهد برد.