پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : در خیابان های تهران که راه می روی انگار چیزی در گلویت راه نفس کشیدن را می گیرد. فکر می کنی مدام در کنار اتوبوسی ایستاده ای که این چنین بوی دود آزارت می دهد ولی کم کم این روال برایت طبیعی است؛ اگر روزی بیاید که این هوا را نبینی فکر می کنی اتفاقی افتاده است و به دنبال علت آن می گردی. علت های زیادی برای این حجم از آلودگی در شهرهای بزرگ عنوان شده. گاهی می گویند تعداد ماشین ها زیاد است گاهی می شنوی که علت کارخانه های اطراف هستند و باید گفت که هر زمان، علتی جدید پیدا می شود اگر چه وقتی این علت ها بیان می شد هر فردی در ذهنش این سوال نقش می بست که پس کشورهای پرجمعیت و پیشرفته چه می کنند که کمتر به این حد از بحران بر می خورند؟ این دست سوالات در ذهن مردم زیاد بود تا اینکه معصومه ابتکار در تاریخ 17 اردیبهشت سال 93 اعلام کرد: «بنزین آلوده یکی از مهم ترین عوامل افزایش آلودگی هواست.»
به گزارش شفقنا، معاون رئیس جمهور با ابراز تاسف از پنهان کاری های صورت گرفته در آگاهی بخشی به مردم در ارتباط با اثرات بنزین آلوده بر سلامتی آنها، تاکید کرد: رویکرد دولت یازدهم شفاف سازی در مورد موضوع و حل بحران آلودگی هوا از طریق برنامه مدون عملیاتی و حذف بنزین آلوده پتروشیمی است.(ایسنا)
این در حالی است که در پی تصویب طرح ضربتی افزایش تولید بنزین در دولت احمدینژاد مقرر شد تا در ۶ مجتمع پتروشیمی شازند اراک، جم، برزویه (نوری)، امیرکبیر، واحد آروماتیک بندر امام و بوعلی سینا روزانه ۱۵ تا ۱۷ میلیون لیتر بنزین تولید شود. البته در آن زمان کارشناسانی به مخالفت با اجرای این طرح پرداختند اما تحریمها و نیاز روزافزون به این فراورده نفتی اجرای این طرح در آن زمان را توجیهپذیر کرد.
کارشناسان مخالف اجرای طرح ضربتی افزایش تولید بنزین معتقد بودند که با خروج برخی از مجتمعهای پتروشیمی از جمله بندر امام، نوری و بوعلی از زنجیره تکمیل ارزش افزوده محصولات پتروشیمی، فاز تولیدی این واحدها تغییر خواهد کرد و بدین سبب واحدهای فوق مجبور خواهند بود با نیمی از ظرفیت خود کار کنند.
غیراقتصادی بودن تولید بنزین پتروشیمیها به سبب نیمهکاره ماندن زنجیره تکمیل ارزش افزوده در صنعت پتروشیمی در کنار گران بودن این بنزین برای دولت، تنها دلیل مخالفت کارشناسان با تولید این محصول نبود بلکه کیفیت این محصول با کیفیت سوخت بنزین استاندارد فاصله زیادی دارد که هم درصد بالایی بنزن و هم حجم زیادی «آروماتیک» به همراه دارد که هر دو، سلامت افراد جامعه را به خطر میاندازد.(ایسنا 12/3/ 93)
البته صحبت های خانم ابتکار مخالفت هایی هم در پی داشت؛ مسعود میر کاظمی وزیر نفت دولت دهم یعنی همان وزارتخانهای که باعث و بانی تولید و توزیع بنزین مشکوک پتروشیمی در کشور است، مدعی است که این بنزین آلوده نیست و حتی باید به خاطر تولید چنین بنزینی از دولت احمدینژاد تشکر شود!
میرکاظمی: اغلب اظهارات مطرحشده در در خصوص بنزین، سیاسی است!
میرکاظمی معتقد است: اغلب اظهارات مطرحشده در این دولت در خصوص بنزین، سیاسی است! این اظهارات در حالی مطرح میشود که کمالالدین پیرموذن سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس میگوید ادعاهای میرکاظمی فقط توجیه است.
وی از جانب فراکسیون متبوع خود اعلام میکند که این فراکسیون آماده است برای ثابت شدن اینکه بنزین تولیدی دولت احمدینژاد آلوده بوده است، با مقامات این دولت از جمله مسعود میرکاظمی وزیر نفت احمدینژاد و رئیس فعلی کمیسیون انرژی مجلس مناظره کند.
پیرموذن: از اول مجلس نهم گزارشهای مکرری از صاحبنظران در خصوص آلوده بودن بنزین پتروشیمی داشتیم
پیرموذن عضو فراکسیون محیط زیست و نماینده اردبیل در مورد اظهارات میرکاظمی ادامه میدهد: برای اظهارات وزیر اسبق نفت غیر از توجیه عنوان دیگری را نمیتوانم تعریف کنم. ما در فراکسیون تخصصی محیط زیست که حفظ محیط زیست و رفع موانع و معضلات آن را مورد پیگیری قرار میدهیم از اول مجلس نهم گزارشهای مکرری را از صاحبنظران و کارشناسان در خصوص آلوده بودن بنزین پتروشیمی داشتیم که دلیل اصلی آلودگی هوا هم همین بنزین بود.در دولت گذشته، صاحبمنصبان وقت از رئیسجمهور گرفته تا وزرای نفت و مسئولان پتروشیمی معترض بودند که به حد کافی بنزین یورو 4 و استاندارد نداریم و 6 پالایشگاه را هم در دست احداث داریم. با روی کار آمدن دولت جدید، با توجه به مطالبات مردم و گزارشهایی که به دست آقای روحانی میرسید، ایشان در برنامههایشان، محیط زیست و هوای پاک را در کانون توجه قرار دادند و همچنین تاکید بر تامین سوخت استاندارد داشتند.
این عضو فراکسیون محیط زیست خاطرنشان کرد: آقای برزگری، رئیس سابق استاندارد در یکی از گزارشهای خود اعلام کردند که روزانه به 70 میلیون لیتر بنزین استاندارد نیازمندیم که در حدود 17 میلیون لیتر را وزارت نفت میتواند توزیع کند.
سالانه در 7 شهر صنعتی کشور حدود 4000 مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا داریم
نماینده اردبیل گفت: سالانه در 7 شهر صنعتی کشور حدود 4000 مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا را داشتیم که قسمت اعظم آن مربوط به سوخت غیر استاندارد و خودروهای آلاینده و قسمت دیگر آن مربوط به واحدهای آلاینده در محدوده شهرهای صنعتی کشور و تهران بود.ما این موضوع را درک کرده بودیم که کشور بنزین استاندارد ندارد و مرگ و میری را در کشور به ارمغان آورده است و آقای زنگنه در کمیسیون صنعت به ما قول دادند که چون فرزندان این ملت مانند فرزندان خودم هستند، در این خصوص مجدانه عمل میکنم. خوشبختانه با توافق افتخارآمیز ژنو و از طریق تعامل سازنده با دنیا و رفع محدودیتها و لغو تحریمها و همچنین در داووس سوئیس با خرید بنزین مورد نیاز کشور، کمتر از دو ماه است که ایران از بنزین استاندارد برخوردار است و در تهران هم که در این زمان آلودگی خسرانآور و تکاندهندهای داشت اکنون شاهد هوای پاک هستیم.(ایسنا 7/ 3/ 93)
بنزین پتروشیمی از سبد سوخت کشور حذف شد
میر کاظمی مدعی است: در چند ماه اخیر در سه کلان شهر تهران، کرج و اراک بنزین یورو 4 توزیع شد و بنزین پتروشیمی نیز از سبد سوخت کشور حذف شد. همین موضوع سبب بهبود وضعیت هوا و کاهش آلودگی آن شد. «کاهش آلودگی هوا در چند ماه اخیر برای همه مردم قابل درک است و این موضوع تأییدکننده آلاینده بودن بنزین پتروشیمی و پاک بودن بنزین یورو 4 است.»
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران با بیان اینکه برخی از رسانهها اسنادی را در توجیه پایین بودن بنزن بنزین پتروشیمیها ارائه کردهاند اما این اسناد ناقص است، میافزاید: «برخی از رسانهها اسنادی را منتشر کردهاند که بر اساس آن طی آنالیز صورتگرفته روی محمولههای بنزین پتروشیمی تحویلشده در مارس 2014 از پتروشیمی نوری، بنزن زیر 2 درصد است اما در کنار این اسناد، سند میزان بنزن بنزین تولیدی را در واحدهای دیگر پتروشیمی نظیر بندرامام و بوعلی که حدود 8 درصد است، ذکر نمیکنند.»
کاظمی اظهار میکند: «میزان بنزن موجود در بنزین تولیدی از پتروشیمی نوری (برزویه) نیز فقط 5 ماه است که به زیر 2 درصد رسیده و پیش از این بالاتر از 3 درصد بوده است.» بنزین وارداتی به کشور تنها از نوع بنزین یورو 4 است و بنزین یورو 4 نیز بنزنی کمتر از یک درصد دارد. «بنزین یورو 4 یک بنزین استاندارد است. مطابق استاندارد، بنزن آن زیر یک درصد، آروماتیک آن حدود 32 درصد و حجم گوگرد آن نزدیک نیز به ppm 50 است.»و «حداقل اکتان موجود در این بنزین نیز بالغ بر 93 است.»
وی با بیان اینکه امور بینالملل شرکت ملی نفت و وزارت نفت بر مطابقت بنزین وارداتی با استانداردها نظارت دارند، خاطرنشان میکند: «بدون شک این بنزین جایگزین بهتری برای بنزین پتروشیمیهاست و سلامت مردم را نیز به خطر نمیاندازد.»
چرا رسانهها در گزارشهای خود به آروماتیک موجود در بنزین پتروشیمیها توجه نمیکنند؟
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران با طرح این سوال که "چرا رسانهها در گزارشهای خود به آروماتیک موجود در بنزین پتروشیمیها توجه نمیکنند؟"، تصریح میکند: «وقتی از زیر 2 درصد بودن بنزن بنزین پتروشیمی نوری سخن میگوییم باید حجم آروماتیک آن را نیز در نظر بگیریم. بنزین این واحد پتروشیمی بالغ بر 80 درصد آروماتیک دارد که مطابق استاندارد نباید حجم این آلاینده بالاتر از 40 درصد باشد.»
وی میگوید: «آروماتیک بنزین وارداتی به کشور حدود 32 درصد است که از این نظر نیز بنزین وارداتی ارجحیت دارد.» «در رابطه با اهمیت هر یک از ترکیبات در بحث آلایندگی باید در نظر گرفت که به ترتیب بنزن، آروماتیک، اکتان و گوگرد حائز اهمیت هستند و بااهمیتترین، بنزن و کماهمیتترین، گوگرد است.» در ضمن گوگرد بنزین پتروشیمی حدود صفر است و «آروماتیک بنزین پالایشگاهها زیر 40 درصد و بنزن آنها حدود 9/1 درصد است.». میزان گوگرد این نوع بنزین را 500 الی 600 ppm اعلام میکند و میگوید: «اغلب بنزین تولیدی در پالایشگاههای کشور یورو 2 است و این بنزین قدیمی از استاندارد جهانی تبعیت نمیکند اما این اعداد در وضعیت فعلی برای ما نگرانکننده نیستند.»
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با بیان اینکه مصرف بنزین پتروشیمیها 5/6 میلیون لیتر در روز بود، اظهار میکند: «اکنون دیگر این بنزین تولید و توزیع نمیشود و به جای آن بنزین وارد میکنیم.» (ایسنا 12/ 3/ 93)
در ادامه گزارش نگاهی به نظریات موافقان و مخالفان بنزین های آلوده می پردازیم:
موافقان : بنزین ارائه شده به مردم کامل نیست
* یوسف رشیدی سرپرست مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به حرفهای ابتکار، تصریح کرد: 6 روز هوای پاک و 42 روز هوای سالم بدون حتی یک روز هوای ناسالم از ابتدای سال جاری در تهران، به مدد حذف یکی از مهم ترین ارکان آلودگی هوا یعنی بنزین و سوخت ناسالم اتفاق افتاده است. غفلت بزرگی که در گذشته رخ داد، این بود که حلال های پتروشیمی به عنوان بنزین پتروشیمی مورد استفاده قرار گرفت، در حالیکه این حلال ها شامل بنزن و آروماتیک؛ ترکیبات سرطان زای حلقوی هستند که کاربرد متفاوتی دارند. صراحت در بیان مخاطراتی که بنزین پتروشیمی برای سلامت مردم وظیفه مهم رسانه ها از جمله رسانه ملی است که ظاهراً از آن غافل شده اند و حتی توقف افزودن حلال های صنعتی به بنزین در برنامه مصوب هیأت دولت برای مقابله با آلودگی هوا را مورد هجمه خبری قرار داده اند. این مساله بسیار ساده ای است که در هیچ کجای دنیا، حلال های صنعتی به عنوان بنزین مورد استفاده قرار نمی گیرند.(ایسنا 17 / 2/ 93)
*.يوسف رشيدي با بيان اين که ترکيبات بنزين از برش ها و واحدهاي مختلفي تهيه مي شود؛ ادامه داد: ما ترکيبات برش ها را به تفکيک اندازه گيري نمي کنيم، بلکه آن چه را که در جايگاه هاي سوخت عرضه مي شود اندازه مي گيريم که با سلامتي مردم در ارتباط است. براساس استاندارد يورو۴، بنزين استاندارد از آروماتيک به ميزان کمتر از ۳۵ درصد و از بنزن زير يک درصد برخوردار است، در حالي که طبق اظهارات مسئولان پتروشيمي آروماتيک موجود در بنزين توليدي آن ها بسيار بيشتر از اين ميزان است.رشيدي در پاسخ به سوالي درباره اظهارنظرها مبني بر ارائه نشدن مستندات علمي از سوي سازمان محيط زيست درباره آلايندگي بنزين، تاکيد کرد: آن چه پتروشيمي توليد مي کند با هدف مصرف سوخت نيست و ارزش آن بيش از سوخت است و در فرآيندهاي آن توليد حلال هاي آروماتيک انجام مي گيرد که سرطان زاست و وجود اين مسئله امري محرز و روشن است. تمرکز و دغدغه ما آن است که بنزيني که به دست مردم مي رسد از استاندارد لازم برخوردار باشد و ترکيبات آروماتيک موجود در آن بيش از حد استاندارد نباشد. در حال حاضر در تهران، کرج و اراک بنزين يورو ۴ عرضه مي شود که با عرضه بنزين استاندارد در تهران روزي با هواي آلوده نخواهيم داشت و براساس برنامه مورد نظر قصد داريم تا ابتداي آذر در کلان شهرها بنزين يورو ۴ عرضه شود؛ بنابراين مخالفت ما با محصولي است که استاندارد نيست.(روزنامه خراسان)
* سيامک مره صدق، عضو کميسيون بهداشت نيز گفت: حدود ۲ سال است که کميسيون بهداشت موضوع آلودگي بنزين و استانداردهاي مورد نياز را در جلسات مختلف بررسي مي کند و دغدغه و پيگيري کميسيون بهداشت کلي تر از موضوع آلودگي بنزين است. کيفيت خودروها، برخوردار نبودن آن ها از استانداردهاي اعلام شده و نداشتن استاندارد يورو ۴ و ۵ از دغدغه هاي اين کميسيون است. مسئولان شرکت پتروشيمي در گذشته (۱۸ ماه قبل) در قبال موضوع آلايندگي بنزين پاسخ دادند تا زماني که خودروها از استاندارد يوروي ۴ و ۵ برخوردار نباشد، عرضه سوخت نيز براساس اين استانداردها نخواهد بود که اين توضيح اصلا منطقي نبود زيرا اگر مسائل را اين گونه وابسته به يکديگر نگه داريم پيشرفتي رخ نمي دهد.وي در پاسخ به سوالي درباره اظهارات مطرح شده درباره آلايندگي بنزين و اثبات نشدن آن از سوي برخي نمايندگان تاکيد کرد: مستندات لازم در اين باره بايد از سوي سازمان استاندارد و حفاظت محيط زيست ارائه شود که تاکنون مستند دقيق و علمي ارائه نشده است، البته به طور ضمني مسئولان پتروشيمي اين موضوع را پذيرفته اند، اما موضوع مهم، قابل توجه و مسلم اين است که سوخت مورد استفاده از استاندارد يورو ۴ و يورو ۵ و حداقل هاي استاندارد بي بهره است.
* حسين اميري خامکاني؛ عضو کميسيون انرژي مجلس در گفت وگو با خانه ملت با بيان اينکه بيش از ۵۰ درصد بنزين توليدي پالايشگاه ها از کيفيت يورو ۴ برخوردار و نيمي ديگر هم در حال ارتقاي کيفيت است، گفت: با توجه به پايين بودن شاخص کيفيت بنزين پتروشيمي ها، دولت تصميم گرفت تا زمان تکميل طرح هاي پالايشگاهي، بنزين مورد نياز را وارد کند.: با توجه به اينکه برخي از اعضاي کميسيون نگران بودند که بنزين وارداتي از کيفيت خوبي برخوردار نباشد دولت مصوب کرد که واردکنندگان تنها مي توانند بنزين يورو ۴ وارد کنند از اين رو اميدواريم مسئولان سازمان استاندارد و محيط زيست نظارت کافي بر اين موضوع داشته باشند.
به گفته نماينده مردم زرند و کوهبنان در مجلس ۳۰ ميليون ليتر از ۶۰ ميليون ليتر بنزين توليدي کشور از استاندارد يورو ۴ برخوردار است و شاخص هاي مابقي بنزين توليدي نيز در حال نزديک شدن به استانداردهاي جهاني است. مسئولان سازمان محيط زيست و سازمان استاندارد و دانشگاه علوم پزشکي و وزارت بهداشت بايد درباره سرطان زا بودن بنزین به کميسيون گزارش دهند. سازمان محيط زيست بايد کيفيت بنزين وارداتي را محموله به محموله کنترل کند تا بنزين با استاندارد پايين در کيفيت وارد نشود..(سلامت نیوز 10 / 3/ 93)
* پدرام سلطانی نایب رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و یکی از فعال ترین اعضای اتاق ایران است. وی که تاسیس و دبیر کلی اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران را در کارنامه خود دارد زمانی مدیر عامل صندوق توسعه صادرات فرآورده های نفتی بوده است. سلطانی بر این باور است که بنزین تولید داخل استاندارد نیست و بخشی از مواد آروماتیک که در بنزین است مانند بنزن اثراتی روی محیط زیست و حیات انسان ها دارد و ممکن است سرطان زا باشد.اگر نگاه مسوولین فراگیر باشد و آنها بر جبران کمبود بنزین تنها از طریق تولید در واحدهای پتروشیمی اصرار نداشته باشند، راهکارهایی برای دسترسی به بنزین سالم تر وجود دارد. نایب رییس اتاق ایران درباره حضور پر رنگ و بی رقیب شرکت های چینی و روس در صنعت نفت و اکتشافات نفتی و حذف سایر شرکت ها ی بین المللی تاکید می کند که مسوولان باید در یک بررسی جامع هزینه ها و فایده های همکاری با شرکای مختلف را بررسی کنند.
از نظر او بخش اول اثر بنزین در آلودگی هوا از منظر آلودگی های مشهود و قابل دیدن است که باعث اعلام تعطیلات می شود. بخش دیگر،آلودگی های نامشهودی هستند که مربوط به تولید بنزین با استفاده از برخی فراورده های پتروشیمی است. این دو مساله ازهم جدا هستند. آن بنزینی که در واحدهای پتروشیمی تولید می شود، ذرات معلق زیادی تولید نمی کند و باعث آلودگی قابل رؤیت نمی شود. تولید ذرات معلق مربوط به دو چیز است. گوگرد بنزین در مقایسه با بنزین تولید و مصرف شده در اروپا بالاست و زمانیکه پدیده وارونگی هوا رخ می دهد این ذرات در هوا متراکم و مشاهده می شوند. لذا اتفاقا کیفیت بنزین پالایشگاه در این آلودگی زیاد موثر است تا بنزین های پتروشیمی. یک بخش دیگر هیدروکربنهای نسوخته است.
این مشکل فقط مربوط به بنزین نیست بلکه بیشتر مربوط به کیفیت خودروها می شود. اگر خودرو ها دارای استاندارد یورو 4 باشند و کاتالیست داشته باشند، هیدروکربن نسوخته به حداقل می رسد. بنزین تولید شده در مراکز پتروشیمی ذرات معلق زیادی ندارد. اما بخشی از مواد آروماتیک که در داخل بنزین است ،مانند بنزن، اثراتی روی جانداران و انسان داشته و بحث سرطان زا بودن آن ها مطرح است. زمانی که ما بنزین را وارد می کردیم و مشکلی در واردات نداشتیم وزارت نفت روی عیار بنزن حساس بود ولی الان که بنزین در داخل کشور تولید می شود استاندارد را کنار گذاشتیم. بنزین تولیدی در برخی واحدهای پتروشیمی عیار ترکیبات آروماتیک بالایی دارد و آلودگی آن در حد خطرناک است.
سلطانی نایب در پاسخ به این سوال که کیفیت بنزین های تولید داخل در چه در حد است گفت: کیفیت بنزین های ما خارج از استاندارد هستند.
* رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با استناد به بیانیه سازمان بهداشت جهانی مبتنی بر تاثیر کیفیت هوای تنفسی در ایجاد بسیاری از بیماری های لاعلاج که منجر به از بین رفتن سلامتی افراد، افزایش مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوا، همچنین هزینه های وارده بر زندگی افراد و کل جامعه و دولت می شود، بنزین آلوده را یکی از مهمترین عوامل افزایش آلودگی هوا دانست. سوخت و خودروی غیراستاندارد منشا اصلی آلودگی است.
* از سوی دیگر رئیس سازمان کنترل کیفیت هوای تهران میزان آلاینده بنزن در سوختهای پتروشیمی را ۱۰ برابر بیش از استانداردهای جهانی عنوان کرد. آلاینده ای بسیار خطرناک و سرطانزا که جان بسیاری از مردم را در سال می گیرد. همچنین میزان گوگرد موجود در بنزین پتروشیمی تا۲۰ برابر و در گازوئیل تا بیش از ۸۰۰ برابر میزان استاندارد بوده است. بهرغم این پیامدهای زیانبار توقف تولید و توزیع بنزین پتروشیمی ها به منظور بهتر شدن هوای تهران در اواخر سال گذشته واکنش بسیاری از نمایندگان مجلس، مقامات سابق نفت دولت و حامیان آنها را به دنبال داشت.
* به گفته محمد هادی حیدرزاده، رئیس ستاد محیط زیست شهرداری تهران سالانه ۴۵ هزار ایرانی قربانی هوای آلوده میشوند. به گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران عدد مرگ و میر بر اثر هوای آلوده در تهران سالانه ۴ تا ۵ هزار نفر است. هر چند پژوهشکده سل و بیماریهای ریوی این رقم را ۱۳ هزار نفر اعلام کرده بود. این در حالی است که رئیس دفتر ارتقای سلامت وزارت بهداشت از مرگ و میر ۱۱ هزار ایرانی بر اثر مصرف دخانیات خبر می دهد. مقایسه عدد مرگ و میر بر اثر هوای آلوده با مصرف دخانیات (سیگار +قلیون) در سال ۴ برابر بودن مرگ و میرها بر اثر هوای آلوده را نشان می دهد. موضوعی که دولت به تنهایی برای برطرف کردن آن عزم خود را جزم کرده است.در ایران ۷۰ درصد سرطانها به نوعی مرتبط با محیط زیست و مسایل انسانی است.
* بهزاد رحمانی، یک عضو انجمن جراحان عمومی ایران میگوید میزان ابتلا به انواع سرطانها افزایش غیرطبیعی داشته و سن ابتلا نیز کاهش یافته است. او آلودگی هوا و فشارهای عصبی را مهمترین عامل افزایش ابتلا به سرطان میداند. انواع سرطانها بهویژه سرطان پستان در زنان و سرطان ریه و معده در کشور به شکل تکاندهندهای افزایش یافته است.
* محمداسماعیل اکبری، رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه سالانه حدود ۹۰ هزار نفر در کشور به سرطان مبتلا میشوند که حدود ۳۳ هزار نفر آنها به دلیل این بیماری جان خود را از دست میدهند، می گوید: «اما حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد علل بروز سرطان به عوامل خطر بازمیگردد که دخانیات در راس آن قرار دارد. ۳۰ درصد مرگ های سرطانی مستقیما با دخانیات در ارتباط است.»سایت پیام نو تاریخ 11/3/93)
* بیژن نامدار زنگنه در گزارشی اظهار داشت: براساس گزارش شرکت پالایشگاه و پخش، بنزین تولیدی در پتروشیمی ها قطعاً آلاینده و خارج از استاندارد است و در دولت نیز توافق شده در سال 93 هیچ بنزین دریافتی از پتروشیمی نداشته باشیم و بنزین مورد نیاز را از جاهای دیگر از جمله واردات تأمین کنیم.
به همین دلیل داد در روزهای پایانی فصل پاییز و همچنین روزهای ابتدای زمستان سال گذشته معضل آلودگی هوا در کلانشهر تهران تا حدی جدی شد که مدارس این شهر را در چندین نوبت تعطیل کرد.در همین راستا محیط زیست برای واردات بنزین استاندارد از دولت درخواست.( فرارو 24/ 2/ 93)
مخالفان: بنزین عامل آلودگی هوا نیست
به گزارش شانا، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با تاکید بر رعایت مولفه های استاندارد بنزین یورو 4 تولیدی عرضه شده در کلانشهرهایی مثل تهران،کرج و اراک، اعلام کرد: با توجه به اجرای طرحهای ارتقای کیفی در پالایشگاههای مختلف کشور و بهره برداری مرحله ای آنها (از سال1390 به بعد) هم اکنون روزانه 20 میلیون لیتر بنزین با میزان آلایندگی بنزن، آروماتیک و گوگرد (مطابق با استاندارد یورو 4) و 24 میلیون لیتر گازوییل با کیفیت بالاتر از یورو 4 توزیع می شود.
برپایه گزارش تحقیقی استاد دانشگاه صنعتی شریف که در برخی خبرگزاری های کشور نیز درج شده است، بیشتر مولفه های آلایندگی، بهبودی قابل توجه داشته است. شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران اعلام کرده است: هم اکنون شهر تهران که نتایج تحقیقات انجام شده روی نمونه های اخذ شده از جایگاههای سوخت رسانی آن ارائه شده است، زیرپوشش کامل بنزین و گازوییل با کیفیت یورو 4 است.
هم اکنون، تغییرات اساسی در کیفیت فرآورده های گازوییل و بنزین توزیعی، بویژه در کلانشهرهای کشور محقق شده است. میزان آلایندگی کنونی بنزین و گازوییل توزیعی در کلانشهرهای یاد شده که به تبع آن تیتر غیرمنطقی نتایج تکان دهنده تحقیق درباره بنزین و گازوییل داخلی را به خود اختصاص داده، عاری از واقعیت است.
شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران همچنین به دریافت اطلاعات صحیح و تکمیلی از مراجع ذی صلاح در مجموعه وزارت نفت برای درج گزارش (با توجه به شرایط کنونی توزیع فرآورده های نفتی) تاکید کرده است.
اگر چه مدافعان پاک بودن بنزین در این سال ها فقط افراد دولتی هستند اما بررسی کیفیت بنزین مصرفی کشور به مجلس واگذار شد.
سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی از بررسی موضوع کیفیت بنزین مصرفی در کشور طی هفته آتی در این فراکسیون خبر داد و گفت: بررسی کیفیت بنزین تولیدی در کشور با هدف کاهش آلودگی هوا مطرح شده است.
موید حسینی صدر در این باره اظهار داشت: بررسی کیفیت بنزین در پی آلودگی هوا و کاهش آن و همچنین استفاده از سوخت با استاندارد یورو 4 در دستور کار فراکسیون محیط زیست قرار دارد که این موضوع هفته آینده مورد بررسی قرار می گیرد. بررسی کیفیت بنزین تولیدی در کشور با هدف کاهش آلودگی هوا مطرح شده است که به شدت پیگیری می شود. دولت در قانون مقابله با آلودگی هوا سازمان حفاظت محیط زیست را مکلف کرده تا هر سه ماه یکبار سوخت کشور را مورد آزمایش قرار دهد و نتیجه آن را اعلام کند. طرح هوای پاک در اولویت کمیسیون کشاورزی قرار دارد و قرار است تنها دستگاه متولی کاهش آلودگی هوا در کشور از این پس سازمان حفاظت از محیط زیست باشد که با تصویب طرح هوای پاک از ادامه فعالیت دستگاه های مختلف که در زمینه کاهش آلودگی هوا با روش های مختلف فعال بودند گرفته جلوگیری می شود. (سلامت نیوز 11/ 3/ 93)
در این راستا دادستان ديوان محاسبات کل کشور از ورود اين نهاد نظارتي به موضوع بنزين هاي توليدي پالايشگاه ها خبر داد و گفت: ديوان در حال حاضر تنها استاندارد بودن بنزين توليدي پالايشگاه تهران را تاييد مي کند و استاندارد بودن بنزين توليدي ديگر پالايشگاه ها در حال بررسي هاي کارشناسي است.
به گزارش شفقنا، نکته مهم در این کشمکش ها این است که، هر روزی که به استفاده از بنزین های آلوده در شهرهای بزرگ می گذرد این مردم هستند که سلامت خود را از دست می دهند و در اینجاست که دولتمردان باید این مساله را خطری بزرگ بدانند و در راستای حل این مشکل بکوشند تا آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا تکرار نشود.