arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۲۶۴۴
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۶ - ۰۵ دی ۱۳۹۲

وجود 19 میلیون بی‌سواد در کشور

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدیرکل نظارت، سنجش، ارزشیابی تحصیلی و فناوری آموزش سازمان نهضت سوادآموزی از وجود 19 میلیون نفر بی‌سواد و کم‌سواد در کشور خبر داد.

به گزارش فارس، مهدی نامجومنش ظهر امروز در همایش تجلیل از فعالان عرصه سوادآموزی در سالن اجتماعات کانون پرورش فکری گیلان با اشاره به صدور فرمان تاریخی امام راحل مبنی بر تشکیل نهضت سوادآموزی اظهار کرد: هر واژه از پیام تاریخی امام راحل شامل با معنایی است.

وی با بیان اینکه امروز پس از گذشت 35 سال، اجماع جهانی آموزش همگانی را در دنیا مطرح کرده‌اند، افزود: برنامه امام خمینی (ره) برای آموزش همگانی یک برنامه دراز مدت بود که یونسکو تازه در این راستا مانور داده است.

نامجومنش، گیلان را در امر سوادآموزی جزو استان‌های خوب کشور معرفی کرد و گفت: در 34 سال گذشته موفق شدیم آمار باسوادی کشور را به 94 درصد برسانیم.

*وجود 19 میلیون نفر بی‌سواد و کم‌سواد در سطح کشور

این مسئول با بیان اینکه در کشور 19 میلیون نفر بی‌سواد و کم‌سواد وجود دارد ادامه داد: سازمان نهضت سوادآموزی کشور تنها سازمانی است که موفق به انتشار کتاب‌های مناسب در خود این اقشار تولید کند.

وی به انتشار 420 عنوان کتاب اشاره کرد و گفت: اقشار محروم جامعه نیازمند تولید رسانه‌ها و کتاب‌های مناسب هستند.

*رسانه‌های دیداری وقت سوادآموزان را پر کرده است

نامجومنش، نبود آمارهای ثبتی درست از وضعیت بی‌سوادها در کشور، توجه به تحکیم سواد و جلوگیری از بازگشت به بی‌سوادی را از مهم‌ترین چالش‌ها خواند.

وی خاطرنشان کرد: نبود علاقه لازم در سوادآموزان برای فراگیری سواد نیز از دیگر مشکلات این قشر است.

این مسئول، با بیان اینکه رسانه‌های دیداری و شنیداری بیشتر وقت سوادآموزان را پر کرده است، تصریح کرد: باید سوادآموزان را با رسانه‌های مکتوب پیوند بزنیم تا احساس نیاز به آموزش را در خود افزایش دهند.

وی نبود انگیزه لازم برای یادگیرنده را از جمله مشکلات همه کشورها ذکر کرد.

*سبک زندگی در سوادآموزی تاثیرگذار است

مدیر کل نظارت و ارزشیابی نهضت سوادآموزی کشور اراده سواد‌آموزی مخاطب‌محور را یکی از سیاست‌های حوزه اجرایی سازمان مذکور معرفی کرد.

وی اضافه کرد: امروزه سبک زندگی و اقتضائات منطقه‌ای در سواد آموزی تاثیرگذار است از این رو سواد آموزی باید مخاطب محور باشد.

نامجومنش با بیان اینکه سواد آموزی قرن بیست و یکم سوادآموزی حرفه‌ای و تخصصی است، خاطرنشان کرد: سوادآموزی در این قرن دارای ابعاد و ویژگی‌هایی است که باید به آن توجه شود.

وی افزود: سوادآموزی قرن 21 سوادآموزی تک بعدی و سنتی نیست و باید در آن ایده‌ها خلق شود تا قدرت بیان و درک لایه‌های درونی افزایش یابد.

این مسئول افزایش انسجام اجتماعی، پویایی اقتصادی، افزایش ارزش افزوده در اقتصاد کشور را از جمله آثار مثبت سوادآموزی در قرن 21 عنوان کرد.

*روخوانی قرآن مهم‌ترین انگیزه سوادآموزان در ایران است

وی با اشاره به اینکه در ایران سطح سوادآموزی بسیار سنگین تعریف شده است، یادآور شد: در بسیاری از کشورها که با مشکل بی‌سوادی مواجه هستند سوادآموزی تعاریف مختلف و ساده‌تری دارد.

به گفته نامجومنش، در ایران باسواد کسی است که بتواند بخواند و بنویسد، اعمال چهارگانه ریاضی را بداند و قرآن مجید را روخوانی کند.

وی روخوانی قرآن را مهم‌ترین انگیزه سواد آموزان در ایران دانست و خاطرنشان کرد: فقدان عزم ملی برای ریشه‌کنی بی‌سوادی، مسدود نشدن راه‌های بازگشت به بی‌سوادی در کشور از دیگر مشکلات مبارزه با بی‌سوادی است.

مدیر کل نظارت و ارزشیابی نهضت سوادآموزی کشور متذکر شد: امروز دیگر در کشور کسی به دلیل نبود امکانات آموزشی از تحصیل باز نمی‌ماند و اگر ترک تحصیلی صورت می‌گیرد به خاطر مشکلات فردی است.
نظرات بینندگان