پیش از قرائت قرآن کریم محمدحسین فرهنگی منشی هیئت رئیسه مجلس اعلام کرد که بررسی گزارش کمیسیون امنیت ملی در مورد لایحه موافقتنامه همکاری بین وزارت کشور جمهوری اسلامی و وزارت کشور فدراسیون روسیه، گزارش شوردوم کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاستهای کلی اصل (44) قانون اساسی درمورد طرح اصلاح تبصره (5) بند (الف) ماده (3) قانون اصلاح قانون اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی، گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد طرح اصلاح مواد 38 و 39 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1378 و گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در مورد طرح اصلاح ماده 85 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران در دستور کار امروز پارلمان قرار داشت.
حجتالاسلام حسین سبحانینیا عضو هیئت رئیسه مجلس ضمن قرائت ترجمه آیات قرآن کریم، اسامی 8 نماینده تأخیر کننده امروز را قرائت کرد؛ براین اساس رضا آشتیانی عراقی، محمدسعید اربابی، سیدمحمدمهدی پورفاطمی، حسن تامینی، جمشید جعفرپور، حمیدرضا قدوسیثانی، نادر فریدونی و احمدعلی مبینی تاخیرکنندگان جلسه علنی امروز مجلس بودند.
در ابتدای جلسه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به مناسبت عید غدیر خم و تحولات اخیر در داخل و خارج از کشور نطقی را در صحن علنی مجلس ایراد کرد.
**لاریجانی: رجال سیاسی آمریکا دچار فراموشی ذهنی شدهاند
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود طی سخنانی در صحن علنی مجلس اظهار داشت: روز گذشته برخی مقامات ایالات متحده مطالبی را مطرح کردند و در مسئله سوریه و در تشکیل کنفرانس ژنو 2 شروطی را برای این افاضه کردند. از جمله اینکه ایران باید نتایج ژنو 1 را پذیرد و دولت گذار را قبول کند و بشاراسد نیز نباید برای دولت و دوره آینده کاندیدا شود.
وی ادامه داد: به نظر میرسد رجال سیاسی آمریکا دچار بیماری فراموشی ذهنی شدهاند یا تمارض به این کسالت روانی میکنند؛ اولا از هنگام تشکیل کنفرانس ژنو1 به خاطر داریم که همین موجودات پرحرف چه جنجالی به پا کردند که ایران نباید در این کنفرانس شرکت کند. آن زمان هنوز درگیریهای داخلی سوریه به این شکل نبود و ایران نیز در کنفرانس ژنو 1 شرکت نکرده بود، اما نظر خود را بارها اعلام کرد که راه حل مسئله سوریه جهت تعمیق دموکراسی از طریق نظامی نیست و باید از طریق گفتوگوهای ملی به عزم واحدی در درون سوریه برسند.
رئیس مجلس افزود: بعد از کنفرانس ژنو1 اعضای شرکت کننده به خیال ماجراجویی در سوریه راه حل نظامی را در پیش گرفتند و این مصائب را برای مردم سوریه به وجود آوردند. خب حالا شما باید جواب دهید که در کنفرانس ژنو1 شرکت کردید و چرا مصوبات این کنفرانس را دنبال نکردید و دنبال راه دیگری رفتید.
لاریجانی گفت: آمریکا و برخی کشورهای منطقه که با سروصدا در کنفرانس شرکت کردند باید پاسخ دهند که چرا دنبال راه حل نظامی رفتند و کشتار مسلمانان را باعث شدند. همچنین این کشورها که در این کنفرانس شرکت کردند، چرا دولت انتقالی را به وجود نیاوردند؟ روشن است که این طرحهای تخیلی به این جهت حاصلی ندارد و محقق نشد که نتایج ژنو 1 ظاهر قضایا بود و باطن ماجرا اهداف دیگری بود که بیان نمیشد.
وی ادامه داد: قصد آنها از پا درآوردن یک دولت مقاوم در مقابل رژیم صهیونیستی بود، حتی به قیمت جنگ و همه تلاش خود را انجام دادند و مقداری سلاح و پول ارسال و تروریستها را مسلح کردند و اعزام نمودند. اما امروز پس از دو سال و نیم توفیقی پیدا نکردند. ضمنا متوجه شدند که در چه گرداب هولناکی گرفتار شدند که حالا باید برای تروریستهای تا دندان مسلح فکری بکنند.
** تصویب لایحه موافقتنامه همکاری بین وزارت کشور ایران و روسیه
نمایندگان مجلس در ابتدای جلسه گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره لایحه موافقتنامه همکاری بین وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران و وزارت کشور فدارسیون روسیه را مورد بررسی قرار دادند.
وکلای ملت با تصویب ماده واحده این لایحه مقرر کردند که موافقتنامه همکاری بین وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران و وزارت کشور فدراسیون روسیه به شرح پیوست، تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده میشود.
همچنین براساس مصوبه وکلای ملت در تبصره ماده واحده این لایحه، تصریح شده که رعایت اصل 139 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اجرای ماده 13 موافقتنامه الزامی است.
نمایندگان مجلس با 139 رای موافق، 9 رای مخالف و 2 رای ممتنع از مجموع 200 نماینده حاضر در صحن علنی با این لایحه موافقتنامه همکاری بین ایران و فدراسیون روسیه موافقت کردند.
** اصلاحیه بودجه در دستور کار امروز پارلمان
پس از آن تقاضای جمعی از نمایندگان مجلس برای تغییر دستور جاری پارلمان و بررسی اصلاحیه لایحه بودجه سال جاری در جلسه امروز مورد بررسی وکلای ملت قرار گرفت.
محمدحسین فرهنگی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اعلام تقاضای جمعی از نمایندگان در مورد تغییر دستور، گفت: طبق تبصره یک ماده 104 آییننامه داخلی تقاضای بررسی لایحه اصلاحیه بودجه سال 92 با بیش از 50 امضای نماینده به هیئت رئیسه مجلس ارائه شده و باید بررسی شود.
وی ادامه داد: طبق آییننامه اگر تغییر دستور رأی بیاورد، باید در همان جلسه و یا در جلسه آینده بررسی لایحه آغاز شود و با توجه به اینکه در جلسه یکشنبه بررسی رأی اعتماد وزرای پیشنهادی در دستور کار قرار دارد، لذا اگر تغییر دستور صحن رأی بیاورد در همین امروز بررسی اصلاحیه لایحه بودجه سال جاری آغاز میشود.
**مصباحیمقدم: نیت دولت ایجاد یک انضباط مالی است
در ادامه غلامرضا مصباحیمقدم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص این تغییر دستور اظهار داشت: نباید اجازه داد زمان از دست برود و خاصیت این مصوبه کمیسیون از دست برود، مشخص است که باید به این مورد اولویت داد و افکار عمومی نیز منتظر حمایت مجلس از این حرکت دولت هستند و نیت دولت نیز ایجاد یک انضباط مالی بوده و کمیسیون نیز همکاری خوبی داشته و کار زیادی بر روی این اصلاحیه انجام شده است که اهتمام نمایندگان مجلس را در خصوص این مورد نشان میدهد. لذا از همکاران استدعا میکنم به این تغییر دستور رأی بدهند.
**علیپور: 45 روز دیگر دولت باید بودجه سال آینده را تقدیم مجلس کند
کمال علیپور نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با تغییر دستور با بیان "دوستان توجه کنند که چهزمانی قصد داریم اصلاحیه بودجه سال 92 را در دستور کار قرار دهیم و آیا در اولویت هست و یا خیر"، اظهار داشت: میدانیم در 45 روز دیگر دولت باید بودجه سال آینده را تقدیم مجلس کند.
وی ادامه داد: 2 ماه در ارتباط با بودجه سال 92 بهصورت شبانهروزی تلاش کردیم و از تعطیلات خود زدیم، پس چه میشود که دولت آقای روحانی و شخص آقای نوبخت ظرف 15 روز ایرادات جدی به بودجه میگیرد.
نماینده مردم قائمشهر در انتقاد از سخنان نوبخت مبنی بر اینکه بودجه انضباط مالی ندارد، تصریح کرد: اصلاً تعریف بودجه انضباط مالی است و بودجه برای انضباط مالی تصویب میشود و قاعدتاً در بودجه انضباط مالی نهفته است.
علیپور با اشاره به اصلاحیه لایحه بودجه گفت: ما بودجه را برای دولت دهم و یا دولت یازدهم تصویب نکردیم و تصویب آن بهصورت کلی بوده است و در این اصلاحیه بودجه از دویست و چند هزار میلیارد تومان به 150 هزار میلیارد رسیده است که در واقع متمم بودجه است و نمیتوان اسم اصلاحیه بودجه را بر آن گذاشت.
وی خاطرنشان کرد: دولت اگر پیگیری و تلاش نکند تا بودجه محقق شود که ما مقصر نیستیم و اگر این مورد در سال 93 تکرار شود، آیا دوباره ما باید بودجه را اصلاح کنیم؟
نماینده مردم قائمشهر ادامه داد: از همکاران خواهش دارم که این موارد را مورد توجه قرار دهند، چرا که مواردی که این دولت تقاضا داشته دولت دهم نیز تقاضا داشته و آن این بود که از صندوق توسعه ملی برای مصارف عمرانی برداشت کنند. در حالی که ما صندوق توسعه ملی را برای حمایت از بخش خصوصی و تولید ایجاد کردیم و اگر بنا بود این صندوق صرف بودجه آبادانی و عمرانی شود، چه نیازی بود که صندوق توسعه ملی را ایجاد کنیم.
علیپور در پایان اظهار داشت: به نظر میرسد اصلاحیه بودجه در اولویت نیست و این را در مجلس باب نکنیم که دولت نهتنها اصلاحیه بودجه بلکه متمم بودجه ارائه کند.
**سلیمی: بسیاری از سازمانها برای مشخص شدن تکلیف بودجه به مجلس چشم دوختهاند
در ادامه علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در موافقت با تغییر دستور صحن، شرایط کشور را ویژه دانست و گفت: در این شرایط تصمیمات اقتضایی است و مشخص است که درآمدها محقق نشده، لذا طبیعی است که ما باید بودجه را اصلاح کنیم و فوریت آن نیز مشخص است.
وی ادامه داد: بسیاری از سازمانها برای مشخص شدن تکلیف بودجه به مجلس چشم دوختهاند و این لایحه اصلاحیه بودجه مورد جدیدی نیست و در سالهای گذشته نیز حتی در زمانهایی که مشکل تأمین درآمد نداشتیم شاهد ارائه اصلاحیه بودجه بودیم.
پس از سخنان مخالف و موافق تغییر دستور جلسه علنی به رأی گذاشته شد که از 207 نماینده حاضر 132 رأی موافق، 37 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع تغییر دستور علنی رأی آورد و بررسی اصلاحیه بودجه سال 92 در دستور کار پارلمان قرار گرفت.
در ادامه کلیات این اصلاحیه در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.
**علیپور: این اصلاحیه انضباط مالی را به هم میریزد
کمال علیپور نماینده مردم قائمشهر در مجلس در جریان بررسی کلیات لایحه مذکور طی سخنانی ضمن مخالفت با کلیات این لایحه گفت: این اصلاحیه انضباط مالی را به هم میریزد در حالی که مهمترین نکتهای که دولت برای ارائه این اصلاحیه بیان کرد، این بود که میخواهد انضباط مالی ایجاد کند. همچنین مجلس در مصوبه بودجه سال جاری و در رابطه با تحقق درآمدها بررسیهای بسیاری انجام داد و بندبند بودجه را تجزیه و تحلیل کرد و براساس کار کارشناسی درآمدهای دولت را مشخص کرد. بنابراین اگر امروز بگوییم که بودجه انضباط مالی ندارد، یک حرف غیرکارشناسانه است.
وی ادامه داد: هم دولت و هم مجلس در بودجه سال جاری کار کارشناسی انجام دادند و نمایندگان تمام بودجه را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند، اما اکنون در این اصلاحیه بودجه کل درآمدها را به 150 هزار میلیارد تومان تنزل دادهاند. آن هم در حالی که ما در کشور با این همه مشکلات در پروژههای عمرانی مواجه هستیم و باید برای تحقق درآمدها تلاش کنیم، اما این اصلاحیه بودجه در واقع پاک کردن کل قضیه است و راهکار حل مشکلات نیست.
این نماینده مجلس در ادامه گفت: اگر این اصلاحیه تصویب شود، در واقع ما داریم بیحساب و کتاب اسکناس بیپشتوانه چاپ میکنیم و به جای اینکه دولت بیاید از راهکارهایی که در بودجه دیده شده، درآمدزایی کند، در واقع میخواهد کل موضوع را از بین ببرد. به عنوان مثال امروز بورس به دنبال افزایش واحدهای خود است و ما در بودجه هم به دولت اجازه دادیم که 37 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت به فروش برساند، اما حالا دولت این کار را نکرده و به جای عرضه اوراق مشارکت اموال خود در بورس میخواهد بودجه را اصلاح کند و در شرایطی که دولت پیگیر کار خود نبوده و درآمدزایی نکرده، آیا مجلس باید تاوان آن را پس دهد؟
علیپور همچنین گفت: دولت میتواند از راهکارهایی که در بودجه پیش بینی شده درآمدزایی کند و کسری بودجه خود را جبران کند بنابراین این اصلاحیه در واقع یک متمم است و انضباط مالی را از بین میبرد.
**قادری: آخرین درخواست دولت احمدینژاد نخستین درخواست دولت روحانی شده است
در ادامه این جلسه جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس طی سخنانی به عنوان مخالف دیگر کلیات لایحه بودجه اظهار داشت: اصلاحیه لایحه بودجه در کمیته اقتصادی کمیسیون بودجه مورد بررسی قرار گرفت و ما وقت بسیاری برای آن گذاشتیم، اما متاسفانه در تبصرههای یک، 2 و 10 این لایحه شاهد ایراداتی هستیم که در واقع همین تبصرهها کل اصلاحیه را زیر سوال میبرند.
وی افزود: من با بقیه تبصرههای این لایحه کاملا موافق هستم، اما اهمیت این 3 تبصره به قدری است که کشور را با مشکلات بسیاری مواجه میکند و متاسفانه کمیسیون برنامه و بودجه هم در این 3 تبصره پیشنهاد دولت را تصویب کرد.
نماینده مردم شیراز خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس به دولت آقای احمدینژاد ایراد میگرفتند و میگفتند که این دولت با تخفیف میتواند برخی از پروژهها را انجام دهد و به برخی پروژههای دیگر بودجه ندهد، اما ما در همین اصلاحیه بودجه داریم همین کار را میکنیم و در واقع یک چک سفید امضا به دولت روحانی دادهایم و دولت میتواند به هر پروژهای که خواست 100 درصد اعتبار تخصیص دهد و به هر پروژهای که نخواست اعتباری ندهد و پس از آن من و شمای نماینده باید از معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور تقاضا کنیم که پروژههای عمرانی حوزه انتخابیهمان را اعتبار دهند.
قادری تاکید کرد: با این مصوبه تمام زحمات نمایندگان به هدر میرود و دست دولت کاملا باز خواهد شد و به هر طرحی که دلش بخواهد 100 درصد اعتبار میدهد و ما باید هر روز خواهش و تمنا کنیم تا اعتبار پروژههای حوزه انتخابیهمان را بیشتر کنند. بنابراین اگر این کار برای دولت قبلی قابل قبول نبود، نباید به این دولت هم چنین اجازهای بدهیم.
وی با تاکید بر اینکه نباید کاری کنیم که اختیارات مجلس زیر سوال برود، گفت: این موضوع مغایر اصول قانون اساسی و بودجهنویسی است و مشکلات بسیاری ایجاد میکند. البته ممکن است امثال بنده که در کمیسیون برنامه و بودجه هستیم در این زمینه مشکلی نداشته باشیم چرا که دولتیها به ما احتیاج دارند و به دلیل رودربایستی مجبور شوند به پروژههای حوزه انتخابیه ما اعتباراتی تخصیص دهند اما بقیه نمایندگان نمیتوانند برای پروژههای حوزه انتخابیه خود اعتباری بگیرند.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه همچنین گفت: یکی دیگر از ایرادات لایحه اصلاحیه مجوز به دولت برای کاهش واریز درآمدها به صندوق توسعه ملی است و این موضوع آخرین درخواست دولت احمدینژاد بود که اکنون اولین درخواست دولت روحانی شده است؛ ما نمایندگان نباید اجازه دهیم که منابع صندوق به این راحتی استفاده شود و وقتی که در دولت احمدینژاد به این موضوع انتقاد میکردیم اکنون هم نباید چنین مجوزی به دولت آقای روحانی بدهیم.
در ادامه جبار کوچکینژاد نماینده مردم بندر لنگه در مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف آخر کلیات لایحه اصلاح بودجه سال جاری، گفت: اوراق مشارکت یعنی جمعکردن نقدینگی کشور که اکنون در جامعه ورود کرده و تورم را به وجود آورده و دولت میتواند با فروش اوراق مشارکت این نقدینگی را جمع کند و به عنوان درآمد خود صرف پروژههای عمرانی کند.
وی ادامه داد: قانون هدفمندی یارانهها شفاف است و اگر دولت میخواهد به این موضوع سروسامان دهد، باید خود قانون را درست اجرا کند. بنابراین لزومی ندارد که ما در اصلاحیه بودجه قانون هدفمندی یارانهها را تغییر دهیم. بنابراین اصلاحیه ایرادات بسیاری دارد و تصویب آن به صلاح نیست.
**سلیمی: باید کاری کنیم کسریهای بودجه از بین برود
علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس به عنوان موافق کلیات لایحه مذکور طی سخنانی در صحن پارلمان اظهار داشت: در این لایحه نکات مثبتی وجود دارد و البته ممکن است که برخی از تبصرههای آن با ایراداتی مواجه باشد، اما اکنون کلیات آن مورد بحث است و ما در جریان بررسی جزئیات میتوانیم ایرادات آن را رفع کنیم.
وی ادامه داد: به عنوان مثال ما در بخش حمل و نقل با کسری بودجه مواجه هستیم و مسیر تامین کسری بودجه اصلاح قانون بودجه است. همچنین وقتی ما ماهیانه برای پرداخت یارانههای نقدی با هزار میلیارد تومان کسری بودجه مواجه هستیم، بنابراین نباید دست روی دست بگذاریم و باید کاری کنیم تا کسریهای بودجه از بین برود.
**احمدی: مجلس برای کسب درآمد قانونمند به دولت کمک کند
همچنین علیمحمد احمدی نماینده مردم دهلران در مجلس نیز به عنوان موافق دیگر کلیات لایحه مذکور گفت: باید تعریف درستی از انضباط مالی داشته باشیم و انضباط مالی زمانی به وجود میآید که ما سازوکاری فراهم کنیم تا دولت برای تامین منابع خود از راههایی استفاده کند و به سراغ اقداماتی نرود که سبب آسیب رساندن به کشور شود.
وی ادامه داد: دولت قبلی با چاپ اسکناس و برداشت از شرکتهای آبفا، نفت و ... منابع خود را تامین میکرد و دیدیم که چقدر به کشور آسیب وارد شد. اما این دولت پیشبینی کرده که با کسری بودجه مواجه است و میخواهد در یک مسیر قانونمند منابع خود را تامین کند.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: دولت در پرداخت یارانههای نقدی با کسری مواجه است و مجلس باید مسیر دولت را تسهیل کند و بودجه را براساس واقعیتهای جامعه اصلاح کند. همچنین صندوق توسعه ملی برای این است که منابع ارزی کشور را به ثروت پایدار تبدیل کنیم و در مواقع اضطراری از این منابع برای حل مشکلات بهره ببریم. بنابراین منطقی نیست که معتقد باشد وقتی ما با مشکلات بسیاری مواجه هستیم نباید از صندوق توسعه ملی برداشت داشته باشیم، آن هم در شرایطی که با رکود اقتصادی مواجهیم و اضطرار ایجاد شده است.
در ادامه محمود نگهبان سلامی نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق آخر کلیات لایحه اصلاح بودجه، گفت: اگر به دولت اجازه بدهیم که برای تسریع طرحهای عمرانی از صندوق توسعه ملی برداشت کند، میتوانیم به دولت کمک کنیم تا پروژههای عمرانی در حوزههای انتخابیه ما را به پایان ببرد.
وی ادامه داد: اصلاحه لایحه بودجه ضروری است چرا که وقتی میدانیم با کسری مواجهیم و این درآمدها تحقق نمیشود، نباید خوشبین بود و دست روی دست گذاشت بلکه باید بودجه را براساس واقعیتهای کشور اصلاح کنیم.
**نوبخت: دست دولت باید در تخصیص اعتبارات باز باشد
محمدباقر نوبخت معاون برنامهریزی و نظارت و راهبردی رئیسجمهور صبح امروز (چهارشنبه) به عنوان نماینده دولت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور داشت و از لایحه اصلاح قانون بودجه سال جاری دفاع کرد.
وی در سخنان خود گفت: آنچه که امروز شما نمایندگان مجلس تصویب میکنید، در واقع در جهت رفع معضلات اجتماعی در بودجه سال جاری است و مطمئنم که تمام مخالفتها با این لایحه هم از سر دلسوزی بوده است.
معاون رئیس جمهور همچنین گفت: منابع پیشبینی شده در قانون بودجه سال جاری به جهات عدیده قابل تحقق نیست و عملکرد 7 ماه گذشته این موضوع را تایید میکند. بنابراین ما هم مجبوریم با توجه به منابع جدید هزینههای خود را تنظیم کنیم و برای این موضوع نیاز به اصلاح قانون بودجه بود.
نوبخت همچنین گفت: وقتی بخشی از منابع بودجه 92 قابل تحقق نیست، ما هم باید از مکانیزم تخفیف استفاده کنیم تا هرچه منابع به دست آمد به همان میزان تخفیف دهیم. همچنین از آنجا که منابع ما کم است، برای اینکه بتوانیم در سال 92 و 93 برخی از پروژههای مهم را هرچه سریعتر به بهرهبرداری برسانیم، باید به آنها اعتبار بیشتری تخصیص دهیم.
وی افزود: در قانون بودجه سال جاری گفته شده که تخصیص اعتبارات به پروژهها باید با تفاوت 10 درصدی باشد. یعنی ما نمیتوانیم به یک پروژهای بیش از پروژههای دیگر و با اختلاف بیشتر از 10 درصد اعتبار دهیم. در حالی که اکنون منابع محدود است و ما پروژههای مهمی داریم که باید به بهرهبرداری برسند. لذا این مشکل یک معضل جدی بود و ما باید از کمیسیون برنامه و بودجه تشکر کنیم که این امکان را به وجود آورد و این بند از بودجه را اصلاح کرد.
معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور برهمین اساس تاکید کرد: اگر امکان تخصیص بودجه را به دولت ندهیم، ما حتی امکان پرداخت حقوق کارمندان را هم نداریم، بنابراین دست دولت باید در این زمینه باز باشد تا بتواند به اندازه درآمدها هزینه کرده و بودجه را در جایی که بااهمیتتر است تخصیص دهد.
** کلیات اصلاحیه بودجه تصویب شد
در نهایت بهارستاننشینان در این جلسه پس از استماع سخنان موافقان و مخالفان کلیات لایحه مذکور در نهایت آن را با 122 رای موافق، 67 رای مخالف و 10 رای ممتنع از مجموع 213 نماینده حاضر در صحن علنی آن را به تصویب رساندند.
**نطق 31 دقیقهای ناطقان میان دستور
حجتالاسلام حسین سبحانینیا عضو هیئت رئیسه مجلس اسامی ناطقان میان دستور جلسه علنی امروز را قرائت کرد؛ براین اساسحمیدرضا پشنگ نماینده مردم خاش در مجلس، محمد منصوری نماینده مردم لنجان در مجلس، علی جلیلیان نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس، هادی قوامی نماینده مردم اسفراین در مجلس و کمالالدین پیرمؤذن نماینده مردم اردبیل در مجلس به عنوان ناطقان امروز سخنرانی کردند.
**اعلام وصول یک طرح و لایحه
پیش از ایراد نطقهای میان دستور هیئت رئیسه اعلام کرد که طرح پرداخت ارز ناظر بر سازمانهای مردمنهاد و غیر دولتی و لایحه موافقتنامه رئیس جمهور مبنی بر تشویق و حمایت متقابل از سرمایهگذاری بین جمهوری اسلامی ایران و دولت بروندی اعلام وصول شد.
پس از ایراد نطق، پشنگ سبحانی نیا اعلام کرد که اشکالی در اعلام اسامی ناطقان صورت گرفته است و نفر دوم و سوم ناطقان بدین شرح اصلاح میشود:
نفر دوم محمد سعید انصاری نماینده مردم آبادان در مجلس، نفر سوم منصور آرامی نماینده مردم بندرعباس در مجلس
**انصاری: آب، آب، آب/ ابوترابیفرد: نفت، نفت، نفت
انصاری پس از ایراد نطق خود و در پایان سخناناش با صدای بلند فریاد زد: "آب، آب، آب" و محمدحسن ابوترابیفرد که در غیاب لاریجانی ریاست مجلس را برعهده داشت فریاد زد: "نفت، نفت، نفت".
**قوامی: دخالت آگاهانه دولت در اقتصاد حماسه اقتصادی را محقق میکند
هادی قوامی نماینده مردم اسفراین در مجلس طی سخنان در نطق میاندستور با بیان اینکه حماسه اقتصادی چگونه محقق میشود، گفت: عزم عمومی و اراده خللناپذیر مردم و دخالت آگاهانه دولت در اقتصاد دو عامل اساسی در تحقق حماسه اقتصادی است و برای تحقق این حماسه به پیشنیاز یعنی رساندن صنایع داخلی به ظرفیت کامل نیاز داریم.
وی ادامه داد: موجی از سرمایهگذاریها در کشور در طول دولتهای بعد از انقلاب انجام شده که در برخی از آنها دچار خطای تشخیص شدیم، اما امروز این سرمایهگذاریها صورت گرفته است و باید تلاش کرد از طریق توجه دولت و نیاز دولت به صنایع داخلی تامین شود و این صنایع را به ظرفیت اسمی برسانیم که اگر این موضوع تحقق یابد بهای تمام شده کاهش یافته، صنایع رقابتپذیر، بیکاری فاحش و تولید ملی افزایش مییابد.
نماینده مردم اسفراین در مجلس افزود: اگر توجه دولت به صنایع داخلی معطوف شود، این صنایع رونق مییابد و موجب توجه مصرف کنندگان بخش خصوصی به صنایع داخلی میشود.
قوامی در خصوص هدفمندی یارانهها گفت: هدفمندی یارانهها دارای دو بعد سیاستهای غیرقیمتی و سیاستهای قیمتی است؛ البته گام اول سیاستهای غیرقیمتی برداشته شده که هم اکنون ناقص است.
وی ادامه داد: امروز هدفمندی یارانهها خاصیت خود را در اصلاح سیاستهای قیمتی از دست داده است و در اصلاحیه بودجه 92 و تدوین بودجه 93 باید به سیاستهای غیرقیمتی مانند توجه به حمل و نقل ریلی و تکمیل طرحها و پروژههای زیرساختی توجه کرد.
نماینده مردم اسفراین در مجلس اظهار داشت: در خصوص سیاستهای غیرقیمتی راههایی وجود دارد که میتوان فاصله بین شهرستانها را کوتاه کرد. به طور مثال اجرای پروژه میامی، جاجرم، اسفراین و مشهد موجب کاهش فاصله این شهرستانها به شعاع 120 کیلومتر با تهران میشود و این امر نیز به افزایش رونق اقتصادی و کاهش مصرف سوخت کمک میکند، لذا از وزارت راه درخواست داریم که در اتمام این پروژهها کوشش کنند.
قوامی خاطرنشان کرد: امیدوارم در خصوص کاهش بیکاری، افزایش اشتغال، رونق تولید، سرمایه گذاری و حضور کارآفرینان خصوصی اقدام جدی صورت گیرد.
**پیرمؤذن:جریانات تکفیری با حمایت بیگانگان چهره اسلام را مخدوش میکنند
کمالالدین پیرمؤذن نماینده مردم اردبیل در مجلس کمالالدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در نطق میاندستور اظهار داشت: امروز با درایت رهبر فرزانه، کیاست رئیس جمهور با تدبیر دولت، حمایت ملت و مجلس و انسجام داخلی، جهانیان شاهد اعتلای موقعیت اقتدار منطقهای و ملی ایرانیان هستند و از رهگذر گفتوگو و تعامل سازنده با منش اعتدالگرایی، احقاق حق ایرانیان را نظارهگرند.
وی ادامه داد: امروز جامعه جهانی به یمن توسعههای قابل توجه در عرصههای سیاسی، اقتصادی و تکنولوژیک سخت به یکدیگر وابسته و انزوا غیرممکن شده است و با نقش کارآفرینی ایران روز به روز ابر سیاه جریانات تکفیری، طالبانی و القاعده که منطقی جز سلاح ندارند و توسط بیگانگان و وهابیها تغذیه میشوند و به نام اسلام چهره ناب اسلام را مشوش میکنند، افقهای خود را در منطقه از دست میدهند، اما در این میان عده قلیلی با اظهارات و عمل خود قصد تلخ کردن کام ملت را دارند.
نماینده مردم اردبیل در مجلس افزود: گفتوگوی نتیجهبخش ملت با ملل دیگر نیازمند پشتوانه ملی قدرتمند و همکاری 3 قوه و داشتن تحلیل واحد از موضوعات با بهرهگیری از تئوری دیپلماسی نرمش قهرمانانه است.
پیرموذن با بیان اینکه رئیس جمهور تبلور اراده ملت است، تاکید کرد: از این رو هرگونه توهین به رئیس جمهور از ناحیه خودسری، مصداق بارز توهین به مردم ایران محسوب میشود و با این اعتبار باید قوه قضائیه به موقع و مجدانه وارد عمل شود.
وی ادامه داد: دو مداح جوّگیر که گاهی دین و اهلبیت دوستی شیعه را فدای دنیای دیگران میکنند، اخیراً در مورد نحوه عمل مجلس درباره وزیر پیشنهادی علوم فتوا صادر کردهاند، ولی بدانند که نمایندگان آزاداندیش، ولایی و مردمی مجلس در صندلیهایی تکیه زدند که روزگاری محل جلوس مدرسها بوده است و خویشتن را بینیاز از فتاوا و اولتیماتومهای قیممآبانه شما میبیند. بنابراین جایگاه مقتدرانه مجلس را حفظ کنید.
نماینده مردم اردبیل در مجلس افزود: نمایندگان به جغرافیای حقوق فردی و اجتماعی خود به خوبی احاطه دارند ضمن اینکه دوست داشتن اهلبیت بدون عمل به سیره آنها فایدهای ندارد.
پیرموذن گفت: با شناختی که از شخصیت جذاب و مفید 3 وزیر پیشنهادی رئیس جمهور داریم و با پاکدستی، خلوص، حسن نیت و همکاری رئیس جمهور را پذیرفتهاند، امیدواریم این چکیدههای با کفایت، آبدیده، کاربلد، معتدل و اهل مشورت مورد حمایت نمایندگان قرار گیرند.
وی خاطرنشان کرد: تحقق حماسه اقتصادی، حل مشکلات بودجهای، معضلات زیست محیطی و احقاق حقوق هستهای با حمایت از رئیس جمهور و برنامههای با کفایت دولت محقق میشود.
**حسننژاد: دیوان محاسبات نمیتواند بر اصلاحیه بودجه نظارت کند
محمد حسننژاد نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس در جریان رسیدگی به اصلاحیه لایحه بودجه سال 92 در اخطار قانون اساسی به استناد اصل 55 گفت: دیوان محاسبات وظیفه دارد از دستگاههایی که از بودجه دولتی استفاده میکنند حسابرسی کند. ما نیز بودجهای مصوب کردیم و ردیفهایی برای این بودجه نوشتیم، اما در اصلاحیه بودجه میگوییم این جدولها و ردیفها را حذف کنیم. در نتیجه دیوان محاسبات دیگر از چه طریقی میخواهد به نحوه خرج بودجه نظارت داشته باشد.
پس از این اخطار قانون اساسی محمدحسن ابوترابیفرد نایبرئیس اول مجلس که در غیاب لاریجانی ریاست جلسه را برعهده داشت، با بیان اینکه این اخطار وارد نیست، گفت: اگر ما متممی در بودجه تصویب کنیم، قطعا دیوان محاسبات نیز براساس متمم عمل میکند و ملاک عمل دیوان محاسبات براساس آخرین مصوبه مجلس در آن زمینه است.
**تذکر شاعرانه یک نماینده به مسئولان اجرایی
پیش از پایان جلسه امروز خانه ملت، ابتدا تذکرات شفاهی 5 تن از وکلای ملت در صحن علنی قرائت شد و در ادامه ضرغام صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس تذکرات کتبی نمایندگان را قرائت کرد.
سید حسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی در صحن علنی مجلس اظهار داشت: وزیر کشور در نشستهای مجامع استانی و کمیسیونها گفته بود که در انتخاب استانداران با نمایندگان مجلس، نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه مشورت خواهد میکند ولی در حال حاضر انتصابات در سطح استانداران و فرمانداران نشان میدهد که اینگونه نیست و به نظر نمایندگان، ائمه جمعه و نمایندگان ولی فقیه توجهی نشده است.
وی گفت: تقاضا دارم که وزیر کشور حرف خود را پس بگیرد و بگوید وزارت کشور خودش منصوب می کند و نمایندگان نقشی ندارند.
در ادامه محمدی نماینده مردم قزوین در مجلس در صحن علنی اظهار داشت: امروز شهرهای استان قزوین با کمآبی مواجه شدهاند و خواستار رفع این مشکل هستم.
وی ادامه داد: حل مشکل گرانی و کمبود دارو، تحویل به موقع کنجاله و سویا به مرغداران، ضرورت تخصیص اعتبار برای جبران خسارت ناشی از آفت مگس زیتون و کمک به تکمیل مصلیهای استان قزوین از دیگر درخواستهای بنده است. همچنین رسیدگی به کارگران مظلوم استان که 3 سال از دریافت حقوق حقه خود محروم شدهاند را خواستار هستم.
بیاتیان نماینده مردم بیجار طی تذکری شفاهی در صحن علنی مجلس اظهار داشت: در قالب چند شعر تذکر خود را به نمایندگان و مسئولان ارائه میکنم.
وی شعر را بدین شرح قرائت کرد: اینقدر نگویید ولی بود و وصی بود/اینقدر نگویید به پیکار علی بود/ تصویر مسازید که شمشیر دو دم داشت/تصویر مسازید که چشمش عسلی بود/با سفره بی نان و نمک باز به فکر/همسایه بیچیز و فقیر بقلی بود/در حیطه یک منطقه اندیشه نمیکرد/او صاحب یک ایده بینالمللی بود.
نماینده مردم بیجار در مجلس همچنین از وزیر راه خواستار آسفالته کردن جادههای روستایی این شهرستان و از وزیر نیرو خواستار رفع کمبود آب در شهرها و روستاهای بیجار شد.
بیاتیان همچنین از وزیر کشور درخواست کرد تا هر چه سریعتر استاندار کردستان با لحاظ بیانیه 10 مادهای اقوام انتخاب شود.
در ادامه کریمیان نماینده مریوان در مجلس شورای اسلامی در صحن علنی طی تذکر به وزرای دفاع و کشور گفت: متأسفانه 8 سال از جنگ تحمیلی میگذرد و شهدای زیادی در این راه تقدیم شده است اما پس از 34 سال افراد بی دفاع مریوان براثر انفجار مین کشته و مصدوم میشوند و عیدانه 7 کودک روستایی معصوم در عید قربان مینهایی بود که در پادگان متروکهای که وزرای کشور و دفاع مدعی پاکسازی آن هستند، بود لذا ضروری است که کمیسیون امنیت ملی مجلس در این موضوع ورود پیدا کند.
وی در تذکر به وزیر کشاورزی اظهار داشت: چرا سریال آتشسوزی جنگلها در مریوان و سراوان پایان نمییابد.
امیری نماینده مردم کهنوج در تذکر شفاهی در صحن علنی خواستار توجه وزرات آموزش و پرورش به مدارس جنوب استان کرمان شد و خاطرنشان کرد: امیدواریم در بودجه سال 93 توجهی به راههای روستایی، آب آشامیدنی و مدرسهسازی در مناطق محروم شود.
**تقدیر نمایندگان از وزارت کشاورزی به دلیل خرید تضمینی محصولات
پیش از پایان جلسه امروز محمدحسین فرهنگی عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی پیش از پایان جلسه علنی صبح امروز پارلمان، نامه 154 نفر از نمایندگان مجلس برای تقدیر از تلاشهای وزارت جهاد کشاورزی در جهت خرید تضمینی محصولات کشاورزی و اختصاص و اعطای بودجه برای مکانیزاسیون کشاورزی را قرائت کرد.
وی ادامه داد: نمایندگان مجلس در این نامه بر اجرای قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی که توسط مجلس تصویب شده بود، تاکید کردند.
براساس اعلام این عضو هیئت رئیسه این نامه توسط رئیس مجلس به مسئولان مربوطه ارسال خواهد شد.
**پایان جلسه علنی امروز مجلس/ جلسه بعدی یکشنبه
حجتالاسلام محمدحسن ابوترابیفرد نایبرئیس مجلس شورای اسلامی پیش از به صدا درآوردن زنگ پایان جلسه امروز اظهار داشت: بنده از سوی همکاران ارجمند به ویژه نمایندگان استان فارس رحلت همسر مکرمه حضرت آیت الله حائری شیرازی نماینده معزز مردم شریف استان فارس در مجلس خبرگان رهبری را به محضر ایشان و خانواده محترم عرض تسلیت دارم.
وی ادامه داد: برای آن بانوی بزرگوار علو درجات و برای بازماندگان از خدای سبحان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت میکنم.
همچنین ابوترابیفرد زمان جلسه بعدی را یک شنبه بعد 5 آبانماه ساعت 8 صبح با دستور کار بررسی صلاحیت و رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت یازدهم اعلام کرد.