ایسنا: نماینده ویژه رئیس جمهور در هماهنگی اجرای سیاستهای کلی توسعه دریامحور با بیان اینکه به دنبال فعال کردن کریدور شمال جنوب هستیم، گفت: از بندرعباس تا بنادر انزلی، کاسپین و امیرآباد خزر خط راه آهن آماده است ضمن اینکه بنادر ظرفیت خوبی دارند.
علی عبدالعلیزاده امروز چهارشنبه ۱۲ دی ماه در حاشیه حضور خود در بندرانزلی و پس از بازدید از زیرساختهای اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان همچنین بندر کاسپین در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به دنبال فعال کردن کریدور شمال جنوب هستیم و خوشبختانه از بندرعباس تا بنادر انزلی، کاسپین و امیرآباد خزر خط راه آهن آماده است ضمن اینکه بنادر ظرفیت خوبی دارند.
وی با اشاره به بازدید دیشب خود از بندر آستارا و نیاز این بندر به لایروبی گفت: ۹ ماه است که بندر آستارا به دلیل رسوبی که آنجا هست کشتی نمیپذیرد که با توجه به استقرار لایروب به زودی شاهد پذیرش کشتی در بندر آستارا خواهیم بود.
نماینده ویژه رئیس جمهور در هماهنگی اجرای سیاستهای کلی توسعه دریامحور با بیان اینکه بندرانزلی هم اکنون آمادگی پذیرش ۱۰ میلیون تن بار در سال دارد، تصریح کرد: برای بندر کاسپین هم ظرفیت ۱۵ میلیون تن در سال پیش بینی شده است.
وی با اشاره به احداث حوضچه در بندر کاسپین که الان نزدیک به یک میلیون تن میتواند بار قبول کند، افزود: با افزودن بندر امیرآباد به این ظرفیت شاید بتوانیم برای سال ۲۰۲۵ به طرف روسی اعلام کنیم که میتوانیم در خزر نزدیک به ۲۰ میلیون تن بار آنها را تحویل بگیریم و در بندرعباس برای مقصد بعدی روی کشتی بگذاریم.
عبدالعلیزاده با بیان اینکه این اتفاق برای کشور ما بسیار کار مبارکی خواهد بود و برای اولین بار کریدور شمال به جنوب فعال میشود، تاکید کرد: با این اقدام عملاً بهرهبرداری از کریدور شمال جنوب آغاز میشود و اگر نقاط ضعفی در طول مسیر این حمل و نقل ترکیبی اعم از راه آهن، بنادر، در تخلیه، انتقال و ... داشته باشیم باید برطرف کنیم ضمن اینکه برای دنیا یک فرصت جدیدی در جغرافیای ایران ایجاد میشود که بتوانند بارهایشان را از این مسیر منتقل کنند.
وی با اشاره به اینکه پایان سال آینده بندر شهید بهشتی چابهار به شبکه راه آهنی کشور متصل می شود، تصریح کرد: در این مدت فرصت داریم که ظرفیت بندر کاسپین را حداقل تا ۱۰ میلیون تن افزایش دهیم.
نماینده ویژه رئیس جمهور در هماهنگی اجرای سیاستهای کلی توسعه دریامحور افزود: این یک کار بزرگ برای کشور ما بوده و علاوه بر درآمد خوب ترانزیت، باعث می شود مشاغل خوبی در این مسیر شکل بگیرند و آغاز بهرهبرداری از جغرافیا و استراتژی جغرافیایی کشور باشد.
عبدالعلیزاده با بیان اینکه سیاست توسعه دریا محور قدم بلندی است که برای سال اول این سیاست برمیداریم و امیدوارم بتوانیم در این راه موفق باشیم، تصریح کرد: سیاستمان در توسعه دریا محور تکیه بر بخش خصوصی است.
وی با تاکید بر اینکه سیاست ما تکیه کامل بر بخش خصوصی دارد و در دولتهای گذشته هم این سیاست تعقیب شده، تاکید کرد: الان در بندرانزلی شاهد سرمایهگذاری چشمگیر بخش خصوصی هستیم و ظرفیت تخلیه و نگهداری بندرانزلی الان بیشتر به برکت بخش خصوصی تحقق پیدا میکند و قطعاً در بندر کاسپین و بندر امیرآباد هم شاهد این خواهیم بود که بخش خصوصی فعالیتش بیشتر خواهد شد ضمن اینکه بندر آستارا هم کلاً خصوصی است.
کریدورهای مختلفی برای تجارت و ترانزیت کالا در سالهای اخیر در منطقه پیشنهاد و ساخته شده اند. ایران باید موقعیت اصلی را برای هر دو مسیر میانی و کوریدور شمال-جنوب اشغال کند، اما از همسایگان خود عقب مانده است و رقبای خود و حتی متحدانی مانند چین و روسیه را مجبور به جستجوی جایگزین کرده است. مرکز پژوهشهای اتاق بازرگانی ایران اخیرا در گزارشی اعلام کرد که ایران عملاً در پروژههای بزرگی مانند طرح کمربند و جاده چین و ترانس کاسپین نادیده گرفته شده است و مسیرهای جایگزین در مناطق مجاور شمال ایران به سرعت در حال پیشرفت هستند. به عنوان مثال، عدم تکمیل راه آهن رشت-آستارا در کریدور شمال-جنوب، ایران را از دسترسی به 7 میلیون تن بار و سالانه ششصد هزار مسافر محروم کرده است.