arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۷۰۰۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۶ - ۳۰ مهر ۱۴۰۳

تحقیق ناسا: حیات می‌تواند در زیر یخ‌های غبارآلود مریخ وجود داشته باشد

هنوز شواهد قطعی برای وجود حیات روی مریخ یافت نشده است اما تحقیقات جدید ناسا مکانی نسبتاً ایده‌آل در مریخ را پیشنهاد می‌دهد که ممکن است موجودات بیگانه در آن وجود داشته باشند. محققان معتقدند در عرض‌های جغرافیایی میانی سیاره سرخ، زیر یخ‌های غبارآلود آن باید به‌دنبال حیات مریخی گشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دیجیاتو: هنوز شواهد قطعی برای وجود حیات روی مریخ یافت نشده است، اما تحقیقات جدید ناسا مکانی نسبتاً ایده‌آل در مریخ را پیشنهاد می‌دهد که ممکن است موجودات بیگانه در آن وجود داشته باشند. محققان معتقدند در عرض‌های جغرافیایی میانی سیاره سرخ، زیر یخ‌های غبارآلود آن باید به‌دنبال حیات مریخی گشت.

براساس گزارش Space، محققان ناسا احتمال جالبی را مطرح می‌کنند: سوراخ‌های یخ‌های غبارآلود مریخ می‌تواند پناهگاهی برای حیات در این سیاره بوده باشد. مطالعه جدید آنها نشان می‌دهد یخ‌آب غبارآلود در سیاره سرخ می‌تواند به‌طور بالقوه شرایط مناسبی برای فتوسنتز و حیات میکروبی ایجاد کند.

محققان ناسا می‌گویند برخلاف زمین، مریخ لایه محافظ ازن ندارد؛ بنابراین تشعشعات مضر فرابنفش در سطح مریخ در مقایسه با سیاره ما، بسیار بیشتر است؛ بنابراین، مناطقی در مریخ که فتوسنتز می‌تواند در آن رخ دهد، به احتمال زیاد در یخ غبارآلود قرار دارند.

احتمال وجود حیات زیر یخ‌های مریخ

در سیاره زمین، هنگام تابش خورشید بر برف یا یخ، ذرات غبار در یخ نفوذ و حفره‌هایی ایجاد می‌کنند؛ این حفره‌ها به پناهگاهی برای اشکال ساده زندگی مانند جلبک‌ها، قارچ‌ها و سیانوباکتری‌ها تبدیل می‌شوند. نام این حفره‌ها کرایوکونیت (Cryoconite) است و محققان ناسا می‌گویند شاید چنین ساختار‌هایی در یخ‌های مریخ نیز ایجاد شود و محلی برای حیات میکروبی ساده باشند.

حیات در مریخ

حفره‌های کرایوکونیت مریخی می‌توانند از موجودات در برابر اشعه مضر فرابنفش محافظت کنند و درعین‌حال اجازه بدهند نور خورشید به اندازه کافی برای انجام فتوسنتز به زیر سطح نفوذ کند. شبیه‌سازی‌های کامپیوتری نشان می‌دهند مناطق فتوسنتزی می‌توانند در اعماق بین ۵ تا ۳۸ سانتی‌متر یخ‌های غبارآلود، بسته به غلظت غبار، وجود داشته باشند.

همچنین محققان با شبیه‌سازی‌های کامپیوتری دریافتند یخ‌های غبارآلود مریخ می‌توانند از درون ذوب شوند و یخ‌های لایه پوششی مانع تبخیر این آب مایع درونی شوند؛ دو عنصر کلیدی برای فتوسنتز مهیا می‌شود: نور خورشید و آب. به تبع آن نیز موجوداتی می‌توانند به وجود بیایند تا از طریق فتوسنتز اکسیژن تولید کنند و شرایط حیات میکروبی ایجاد شود.

اثبات وجود چنین ساختار‌هایی در مریخ صرفاً به‌صورت نظری ممکن است، اما می‌توانند به اهداف بالقوه‌ای برای اکتشافات آینده تبدیل شوند.

نظرات بینندگان