arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۶۸۹۲
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۱ - ۳۰ مهر ۱۴۰۳

راهکار درمان آرتروز در کودکان چاق

یک مطالعه مقدماتی جدید بر روی موش نشان می دهد که ژن درمانی می تواند به کودکان چاق کمک کند تا از مشکلات سلامتی مرتبط با اضافه وزن، از جمله آرتریت (آرتروز) جلوگیری کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مهر: یک مطالعه مقدماتی جدید بر روی موش نشان می دهد که ژن درمانی می تواند به کودکان چاق کمک کند تا از مشکلات سلامتی مرتبط با اضافه وزن، از جمله آرتریت (آرتروز) جلوگیری کنند.
به نقل از هلث دی نیوز، محققان گزارش دادند که ژن درمانی سلول‌ها را وادار می‌کند تا اسیدهای چرب امگا ۶ عامل التهاب را به اسیدهای چرب امگا ۳ مفید تبدیل کنند.

در موش‌های دارای اضافه وزن که تنها یک تزریق ژن درمانی دریافت کردند، سلامت کلی متابولیک و همچنین علائم اولیه آرتریت زانو بهبود یافت.

«فرشید گیلک»، محقق ارشد و مدیر تحقیقات کودکان در سنت لوئیس واشنگتن، گفت: «آنچه که ما مشاهده کردیم این است که چاقی موجب پیری زانوها در بیماران جوان می‌شود.»

به گفته محققان، آرتریت مرتبط با چاقی بواسطه اسیدهای چرب امگا ۶ بسیار التهابی، که از غذاهای چرب و سرخ شده به دست می‌آید، ایجاد می‌شود. این چربی‌ها می‌توانند آرتریت و بیماری‌های قلبی و همچنین اختلالات متابولیک را افزایش دهند.

از سوی دیگر، اسیدهای چرب امگا ۳ برای کاهش التهاب و افزایش حساسیت به انسولین و چربی سوزی شناخته شده اند. این چربی‌ها در ماهی و آجیل یافت می‌شوند.

به گفته گیلک، «هنگامی که کودکان چاق می‌شوند، راه را برای سایر مشکلات سلامتی مهم می‌گشایند که جبران آن دشوار است.»

با توجه به این موضوع، محققان درمانی ایجاد کردند که ژن یک آنزیم خاص را در سلول‌ها قرار می‌دهد تا نحوه پردازش چربی‌های مضر تغییر کند.

گیلک گفت: «در شیوه ژن درمانی ما، به طور خودکار اسیدهای چرب امگا ۶ در بدن به اسیدهای چرب امگا ۳ تبدیل می‌شود و به طور مؤثر چربی‌های بد را به چربی‌های خوب تبدیل می‌کند.»

موش‌هایی که تحت درمان آزمایشی قرار گرفتند، نوعی آرتریت رایج در کودکان به نام «آرتریت پس از سانحه» داشتند که ناشی از پارگی در بافت منیسک است که مفصل زانو را درگیر می‌کند.

محققان گزارش می‌دهند که این درمان به طور قابل توجهی اثرات مضر رژیم غذایی پرچرب غنی از امگا ۶ را بر آرتریت زانو، وزن و متابولیسم در موش‌های آزمایشگاهی کاهش داد.

محققان خاطرنشان کردند که این درمان همچنین تعداد سلول‌هایی را که باعث التهاب می‌شوند کاهش می‌دهد.

گیلک گفت: «آرتریت می‌تواند یک وضعیت بسیار دردناک و ناتوان کننده برای کودکان باشد، بنابراین امیدواریم که این تحقیقات به کاهش خطر ابتلاء به آن کمک کند و درمان‌ها را مؤثرتر نماید. پیامدهای استفاده از این تحقیق در آینده بسیار زیاد است، اما ما از پتانسیل آن برای کمک به بچه‌ها برای داشتن زندگی سالم‌تر هیجان‌زده هستیم.»

نظرات بینندگان