arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۶۱۸۴
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۱ - ۲۷ مهر ۱۴۰۳

گانگستر قدرتمند هندی که از پشت میله‌های زندان گروه خود را اداره می‌کند

روز دوشنبه، پلیس کانادا ادعایی جنجال برانگیز را عنوان کرد. سخنگوی پلیس در یک نشست خبری مدعی شد که عوامل دولت هند از «گروه‌های جنایی سازمان یافته مانند گروه بیشنوی» (Bishnoi) برای هدف قرار دادن رهبران جنبش طرفدار خالستان (خالصتان) استفاده می‌کند. این جنبش خواستار جدایی این منطقه و تشکیل سرزمین جداگانه‌ای برای سیک‌هاست. این ادعا چند ساعت پس از آن عنوان شد که هر دو کشور دیپلمات‌های ارشد یکدیگر را به دلیل تشدید تنش بر سر ترور یکی از فعالان جدایی‌طلب سیک در خاک کانادا در سال گذشته، اخراج کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روز دوشنبه، پلیس کانادا ادعایی جنجال برانگیز را عنوان کرد.
 
سخنگوی پلیس در یک نشست خبری مدعی شد که عوامل دولت هند از «گروه‌های جنایی سازمان یافته مانند گروه بیشنوی» (Bishnoi) برای هدف قرار دادن رهبران جنبش طرفدار خالستان (خالصتان) استفاده می کند. این جنبش خواستار جدایی این منطقه و تشکیل سرزمین جداگانه‌ای برای سیک‌هاست.
 
این ادعا چند ساعت پس از آن عنوان شد که هر دو کشور دیپلمات‌های ارشد یکدیگر را به دلیل تشدید تنش بر سر ترور یکی از فعالان جدایی‌طلب سیک در خاک کانادا در سال گذشته، اخراج کردند.
 
دولت هند این اتهام را رد کرد و آن را «احمقانه» خواند و جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا را متهم کرد که برای بهره‌برداری سیاسی، به تغذیه تبلیغاتی جامعه سیک‌های کانادا مبادرت کرده است.
 
اشاره پلیس کانادا به لورنس بیشنوی، گانگستر ۳۱ ساله هندی بود که اکنون در کانون توجه داخلی و بین‌المللی قرار گرفته است.
 
پلیس هند می‌گوید که او ظاهرا با قتل یک سیاستمدار برجسته در بمبئی در آخر هفته مرتبط است. در این حمله، افراد مسلح بابا صدیق ۶۶ ساله را در نزدیکی دفتر پسرش به ضرب گلوله کشتند. سه نفر به ظن ارتکاب این حمله در بازداشت هستند. فردی که خود را از دستیاران بیشنوی معرفی کرده در پستی در رسانه‌های اجتماعی گفته است که گروه بشنوی پشت این قتل قرار دارد.
 
بیشنوی که زمانی از افراد به شدت تحت تعقیب‌ پلیس هند بود، از سال ۲۰۱۵ زندانی است و در حال حاضر دوره زندان را در گجرات، دور از ایالت زادگاهش پنجاب، سپری می‌کند.
 
با این حال، پلیس معتقد است نفوذ او باقی است. بیشنوی متهم اصلی قتل پر سر و صدای سیدهو موسی والا، خواننده محبوب پنجابی است که در اکتبر ۲۰۲۲ در نزدیکی دهکده محل سکونتش به ضرب گلوله کشته شد.
 
در سال ۲۰۱۸، اسم بیشنوی به خاطر تهدید سلمان خان، ستاره بالیوودی، سر زبان‌ها افتاد. او این هنرپیشه را به شکار غیرقانونی دو رأس گوزن متهم کرده بود. این حیوان مورد احترام جامعه بیشنوی راجستان است که لورنس به آن تعلق دارد.
 
او هنگام ورود به دادگاهی در شهر جودهپور، صراحتا خطاب به خبرنگاران حاضر در محل گفت که «سلمان خان همینجا، در جودهپور کشته خواهد شد و به این ترتیب، واقعیتِ ما را خواهد شناخت.»
 
تصادفا، صدیق، سیاستمدار مقتول، از دوستان نزدیک این ستاره بالیوود بود.
 
گانگستر قدرتمند هندی که از پشت میله‌های زندان گروه خود را اداره می‌کندبیشنوی متهم اصلی در ماجرای قتل سیدو موس والا، خواننده محبوب پنجابی در اکتبر ۲۰۲۲ است
 
در مارس سال گذشته، یک کانال خبری دو مصاحبه با بیشنوی را که در پنجاب زندانی بود پخش کرد.
 
پخش این مصاحبه‌ها باعث شد دیوان عالی هند با خشم دستور تحقیقات در این زمینه را صادر کند که چگونه یک زندانی در زندان فوق امنیتی توانست به سادگی با تلفن با رسانه‌ها مصاحبه کند. این موضوع همچنان یک راز باقی مانده است.
 
اعضای گروه تحقیق فدرال معتقدند که بیشنوی همچنان یک گروه تبهکار با ۷۰۰ عضو را در سراسر پنجاب، هاریانا، راجستان و دهلی اداره می‌کند و این گروه در اخاذی از افراد مشهور، قاچاق مواد مخدر و اسلحه و انجام ترورهای هدفمند دست دارد.
 
به گفته پلیس، گلدی برار، شریک او که در پرونده قتل موسی والا نیز یکی از متهمان است، این گروه را از راه دور از کانادا مدیریت می‌کند.
 
بیشنوی با بیش از ۳۰ پرونده اتهامی مواجه است که در حال حاضر دادگاه به ۱۹ پرونده رسیدگی می‌کند.
 
گورمیت چاوهان، از افسران ارشد گروه ضربت ضد گانگستری ایالت پنجاب، می‌گوید: «او از داخل زندان گروه خود را بدون نیاز به هماهنگی در مورد جزئیات، اداره می‌کند.»
 
گور میت می‌افزاید: «برخلاف دیگر گانگسترها که دامنه فعالیت آنها محدود به یک منطقه است، او در ابعاد بزرگتری فکر می‌کند.»
 
بیشنوی در خانواده‌ای ثروتمند به دنیا آمد. خانواده او از ثروتمندترین افراد روستای خود در پنجاب هستند و در یک ویلای بزرگ زندگی می کنند که در زمینی به مساحت بیش از ۱۰۰ جریب ساخته شده است.
 
پدرش که یک افسر سابق پلیس بود، سرانجام کار خود را رها کرد تا به مدیریت اراضی خانوادگی بپردازد و مادرش خانه دار است.
 
این زوج دو پسر به نام‌های لورنس و آنمول دارند که هر دو اکنون مظنونان اصلی پرونده قتل موسی والا هستند.
 
رامش بیشنوی، یکی از بستگان آنان، به جوپیندرجیت سینگ، روزنامه نگار روزنامه «تریبون» و نویسنده کتاب «چه کسی موسی والا را کشت»، گفته که نام لورنس به افتخار هنری مونتگومری لورنس، افسر بریتانیایی و بنیانگذار مدرسه معتبر لورنس در شهر سناور انتخاب شده است.
 
لورنس بیشنوی در یک مدرسه تحت مدیریت صومعه درس ‌خواند، تا کلاس هشتم دوچرخه سواری می‌کرد و کفش‌های گران‌قیمت می‌پوشید - تجملاتی که برای بیشتر افراد ناشناخته بود.
 
آقای سینگ می‌گوید که «او به خاطر کمک‌هایی که بدون سر و صدا به کودکان نیازمند محلی می‌کرد معروف بود، او شخصیتی درونگرا اما به طرز غیرقابل انکاری نافذ داشت.»
 
گانگستر قدرتمند هندی که از پشت میله‌های زندان گروه خود را اداره می‌کندپلیس هند گروه بیشنوی را با قتل بابا صدیق (وسط) مرتبط می‌داند. سلمان خان (چپ) نیز از سوی او تهدید شده است
 
پس از اتمام مدرسه در سال ۲۰۰۸، او به کالجی در چاندیگار رفت و به سرعت درگیر مسائل سیاسی دانشجویی شهر شد. یک افسر پلیس چاندیگار به آقای سینگ گفته است: «او پول، سبک و جرأت داشت.»
 
او به یک سازمان دانشجویی پیوست، در انتخابات دانشجویی شرکت کرد و شکست خورد - شکستی که او آن را به دل گرفت و بر او تاثیر بسیار گذاشت.
 
براساس سوابق او نزد پلیس، این نقطه عطف او را به دنیای خشونت نزدیک کرد و به برخی از رهبران سابق تشکل‌های دانشجویی که به تبهکاری روی آورده بودند پیوست.
 
پلیس می‌گوید که به زودی نام بیشنوی با نزاع، آتش‌سوزی عمدی و تیراندازی در محوطه دانشگاه گره خورد.
 
پنجاب، ایالت زادگاه بیشنوی، پر از گروه‌هایی است که در قاچاق مواد مخدر و سلاح، اخاذی و صنعت فیلم و موسیقی محلی فعال هستند. بسیاری می‌گویند که اقتصاد مبتنی بر پول که با تجارت مواد مخدر، معاملات املاک و مستغلات و فروش غیرقانونی مشروبات الکلی همراه است یک فضای خاص را ایجاد کرده است که در آن جرم و جنایت با فرهنگ عامه پنجابی ترکیب می‌شود.
 
به گفته آقای سینگ، گانگسترهای پنجاب تنها برای ثروت وارد دنیای تبهکاری نمی‌شوند بلکه انگیزه آنها شهرت‌طلبی و میل عمیق به این است که سری توی سرها درآورند.
 
انگیزه کسب شهرت با روش‌های غیرمعمول، در فرهنگ فئودالی و پدرسالار پنجاب ریشه دارد و رسانه‌های اجتماعی آن را تقویت می کنند و بسیاری از گانگسترها زندگی خود را به صورت آنلاین در معرض دید قرار می‌دهند.
 
آنها سبک زندگی خود را در رسانه های اجتماعی به رخ می‌کشند، و در این فضا جرم و جنایت اغلب به عنوان راهی سریع برای کسب پول و داشتن زندگی پر زرق و برق به چشم می‌خورد.
 
این شرایط باعث کشیده شدن ورزشکاران بازنشسته و جوانان در سراسر پنجاب به سوی بخش تاریک و سیاه جامعه شده است.
 
در ماه سپتامبر، پلیس گزارش داد که از اواسط سال ۲۰۲۱ بیش از ۵۰۰ گروه تبهکار را متلاشی و بیش از ۱۴۰۰ گانگستر را دستگیر کرده است. در درگیری با پلیس، ۱۶ گانگستر کشته و بیش از ۸۰ نفر زخمی شدند و سه افسر جان خود را از دست دادند و ۲۶ نفر دیگر مجروح شدند. به گفته پلیس، بیشنوی در چهار پرونده محکوم شناخته شده اما تاکنون در ارتباط با اتهامات جدی مانند قتل محکوم نشده است.
 
بیشنوی با ریش‌های مرتب‌ شده، یک ژاکت کلاه‌دار که تا روی چشم‌های نافذش پایین کشیده شده، اغلب ظاهر یک مرد جوان عادی را دارد.
 
در مواقع پرخطر، او در مدیریت تصویری که از خود ارائه می‌دهد زیرکی خاصی دارد. در یکی از جلسات دادگاه، او یک تی‌شرت با تصویر باگات سینگ، انقلابی مورد احترام را بر تن داشت.
 
این گانگستر ریشو در یک ویدیو پرمخاطب که بنا بر گزارش‌ها در زندان ضبط شده بود، اعلام کرد: «در قلب ما میل به انقلاب وجود دارد. باید دید دشمن چقدر قدرت دارد.» معنای دقیق سخنان او همچنان مبهم است.
 
ظهور بیشنوی در موقعیت کنونی‌اش، شبیه هیچ کس دیگری نیست. آقای سینگ می‌گوید: «با وجود اینکه بیشنوی در زندان است، به نظر می‌رسد که گروه خود را همچنان اداره می‌کند. چه کسی تدارکات لازم یا دسترسی به رسانه‌ها را برای او فراهم می‌کند؟ چنین نفوذی بدون داشتن متحدان قدرتمند غیرممکن است.»
 
در حال حاضر، جدا کردن واقعیت این مرد از افسانه‌های مربوط به او هنوز ممکن نیست.
 
منبع: بی بی سی
نظرات بینندگان