arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۵۳۸۶
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۲۳ - ۲۳ مهر ۱۴۰۳

تجارت اتحادیه اروپا و ایران؛ رشد محدود با وجود تشدید تحریم‌ها

تازه‌ترین آمار منتشر شده توسط اداره آمار کمیسیون اروپا (یورواستات) نشان می‌دهد که ارزش تجارت اتحادیه اروپا و ایران در ۷ ماهه سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۳ شاهد رشد بوده است.بر پایه این آمار، ارزش واردات اتحادیه اروپا از ایران با ۴.۵ درصد افزایش از ۴۸۲.۱ میلیون یورو به ۵۰۴ میلیون یورو رسیده است. همچنین، صادرات کشورهای عضو اتحادیه اروپا به ایران نیز در همین مدت از ۲.۲۱۶ میلیارد یورو به ۲.۲۶۸ میلیارد یورو رسیده که نشان از رشد ۲.۳ درصدی دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یورنیوز: همزمان با تشدید تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران به اتهام ارسال پهپادها و موشک‌های بالستیک ساخت این کشور به روسیه به دلیل استفاده مسکو از این تسلیحات نظامی در تجاوز به خاک اوکراین این سوال مطرح است که حجم تجارت دو طرف در چه شرایطی است؟
 
تازه‌ترین آمار منتشر شده توسط اداره آمار کمیسیون اروپا (یورواستات) نشان می‌دهد که ارزش تجارت اتحادیه اروپا و ایران در ۷ ماهه سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۳ شاهد رشد بوده است.
 
بر پایه این آمار، ارزش واردات اتحادیه اروپا از ایران با ۴.۵ درصد افزایش از ۴۸۲.۱ میلیون یورو به ۵۰۴ میلیون یورو رسیده است. همچنین، صادرات کشورهای عضو اتحادیه اروپا به ایران نیز در همین مدت از ۲.۲۱۶ میلیارد یورو به ۲.۲۶۸ میلیارد یورو رسیده که نشان از رشد ۲.۳ درصدی دارد.
 
البته داده‌های منتشر شده توسط یورواستات نشان می‌دهد که ارزش صادرات اتحادیه اروپا به ایران طی ۷ ماهه سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴ دامنه نوسانی بالایی نداشته است. به طوری که فاصله حداکثر و حداقل آن که در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ ثبت شده، تنها ۳۸۲.۵ میلیون یورو بوده است.
 
صادرات ایران به اتحادیه اروپا نیز طی هفت ماهه ۶ سال گذشته بین ۴۲۰ تا ۶۳۹ میلیون یورو در نوسان بوده است.
 
 
در واقع، پس از خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ قدرت‌های جهانی با جمهوری اسلامی، ارزش تجارت اتحادیه اروپا و ایران سقوط کم‌سابقه‌ای را تجربه کرده است.
 
آمریکا در حالی در ماه مه ۲۰۱۸ به طور یک‌جانبه از برجام خارج شد و تحریم‌های اقتصادی دامنه‌داری را علیه اقتصاد ایران وضع کرد که ارزش صادرات اتحادیه اروپا به ایران در سال ۲۰۱۷ به بیش از ۱۰.۵ میلیارد یورو رسیده بود. همچنین، ارزش صادرات ایران به اتحادیه اروپا نیز در آن سال از مرز ۱۰ میلیارد یورو فراتر رفته بود.
 
البته رونق نسبی تجارت اتحادیه اروپا و ایران در دوره اجرای برجام نیز هیچ‌گاه به سطح بالای آن در پیش از شدت‌گیری مناقشه هسته‌ای ایران و غرب نرسید.
 
چنان که کارنامه تجارت دو طرف طی ۲۲ سال گذشته نشان می‌دهد که صادرات ایران به اتحادیه اروپا تا نزدیکی ۱۷ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۱ و همزمان با رکوردشکنی قیمت جهانی نفت صعود کرده و صادرات اتحادیه اروپا به ایران هم رکورد ۱۲.۳ میلیارد یورویی خود را در سال ۲۰۰۵ ثبت کرده است.
نظرات بینندگان