arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۵۳۷۰
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۲۱ - ۲۳ مهر ۱۴۰۳

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۲۳ مهر ۱۳۸۰: از گفتگو با خاتمی درمورد حمله آمریکا به افغانستان تا پیشنهاد طالبان که بوش رد کرد

خاطرات هاشمی رفسنجانی: ديشب جواب آقاى [سیدمحمود] هاشمي شاهرودى، [رییس قوه قضاییه] به اعتراض آقاى [سیدمحمد] خاتمى، [رییس‌جمهور] در مورد تعقيب نمايندگان مجلس منتشر شد  و هنوز نامه تُند آقاى [عباسعلی] عليزاده، ریيس دادگسترى تهران به اعتراض آقاى خاتمى، منتشر نشده است. راديو بى بى سى در مصاحبه با آقاى [قاسم] شعله‌سعدى، [وکیل دادگستری] از آقاى خاتمى در مقابل آقاى هاشمي‌شاهرودى دفاع كرده است.  
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس تاریخ «انتخاب»: اکبر هاشمی رفسنجانی با دو دوره ریاست جمهوری ایران، سابقه ریاست مجلس و ریاست مجمع تشخیص مصلحت و بسیاری مناصب مهم دیگر، از مهمترین شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود.
 
«انتخاب» هر شب خاطرات روزنوشت هاشمی را منتشر می‌کند.
 
۲۳ مهر ۱۳۸۰: طالبان بار ديگر اعلام كردند كه اگر آمريكا، دليلى بر دخالت [اُسامه] بن‌لادن، [رهبر گروه القاعده] در حوادث آمريكا ارایه دهد، حاضرند بن‌لادن را تحويل به دولت ثالث و بى‌طرف بدهند و [جرج بوش]، ریيس‌جمهور آمريكا، بلافاصله اين پيشنهاد را ردكرده و گفته، طالبان بايد بدون قيد و شرط، بن‌لادن و تمامى شبكه القاعده را تحويل بدهد و اردوگاه‌هاى آموزشى تروريست‌ها را تعطيل كند.  
 
هفته دوم جنگ، با ادامه بمباران‌ها شروع شد و گزارش‌های خبرنگاران، ثابت كرد كه تلفات در غيرنظاميان، به خصوص روستاييان بيشتر است و كشته شدن چهارنفر از كاركنان سازمان ملل هم دليل ديگرى براي اسباب شرمندگى آمريكا شده است. 
 
ائتلاف شمال گفته، فعلاً درصدد اشغال كابل نيست؛ دليل آن مى‌تواند به خاطر مخالفت آمريكا تحت فشار پاكستان باشد و مى‌تواند برعكس، امتناع خود ائتلاف باشد كه آن را امتيازى به آمريكا مى‌دانند و شرط‌هايى دارند. پاكستان اعلام كرده كه ظاهرشاه را مناسب‌ترين گزينه دولت آينده افغانستان مى‌داند كه اين يك چرخش عجيب و نشان خالى‌بودن دست آمريكا و پاكستان است.  
 
ياسر عرفات، [رییس تشکیلات خودگردان فلسطین]، به دعوت دولت انگليس وارد انگلستان شده. سياست غربى‌ها، تظاهر به دادن امتيازى به فلسطينى‌ها براى جلب نظر اعراب در مسأله افغانستان است كه باعث خشم اسرایيل شده و تضاد جديدى را روكرده است و در عين حال ترور يكى از سران حماس توسط اسرایيل و اعتراف به آن مشكل، مسأله فلسطين را پيچيده‌تر كرده است.  
 
خانم [مری] رابينسون، [كميسرعالي حقوق بشر] سازمان ملل، اصرار دارد كه براى كمك به مردم افغانستان، لازم است موقتاً بمباران‌ها متوقف شود و يونيسف [= صندوق کودکان ملل متحد] هم براى كمك به كودكان در معرض خطر، چنين پيشنهادى داده وگفته‌اند، هفت ميليون افغان در معرض خطرند و اين پيشنهاد براى آمريكا، مشكل جهانى پيش آورده است. تظاهرات چندصدهزار نفرى مردم استانبول در تركيه و كشته‌شدن 200 نفر از مردم نيجريه در برخوردهاى مسلمانان و مسيحيان، در جريان مراسم اعتراضات مسلمانان بعد از نمازجمعه، صحنه‌هاى مهم ديگرى از مشكلات آمريكا است. 
 
در پاكستان، به عنوان اعتراض به حضوركالين پاول، وزير دفاع آمريكا، دعوت به اعتصاب عمومى شده است و اظهار مخالفت خانم مگاواتى [سوکارنو]، ریيس‌جمهور اندونزى، با حمله به  افغانستان، ضربه ديگرى به آمريكا است. فشار مردم اندونزى او را وادار كرده است، تغيير جهت بدهد. در نيويورك، سه مورد ديگر ابتلا به سياه زخم كشف شده و وحشت آمريكایيان را اضافه كرده است.  
 
طالبان از نتايج كنفرانس وزراى امورخارجه اسلامى در قطر انتقادكرده‌‌كه چرا تجاوز آمريكا به افغانستان را محكوم نكرده‌اند. در ايران هم اين انتقاد مطرح شده است. ديروز آقاى [مسیح] مهاجرى، [مدیرمسئول روزنامه جمهور اسلامی] هم مطرح كرد.  
 
روزنامه نيويورك‌تايمز، انتقاد تلخى به عربستان سعودى كرده كه چرا اجازه استفاده از پايگاه‌هاى خود را به آمريكا براى افغانستان نداده و چرا حساب‌هاى تروريست‌ها را مسدود نكرده است. قبلاً شاهزاده [ولید] بن‌طلال، از آمريكا به خاطر حمله به افغانستان انتقادكرده بود و [تونی] بلر، [نخست‌وزیر انگلیس] را هم در عربستان نپذيرفته بودند وكمك 10 ميليون دلارى بن‌طلال به آسيب‌ديدگان نيويورك را ردكردند و نيويورك تايمز خواسته، آمريكا با دولت عربستان مماشات نكنند.  
 
ديشب جواب آقاى [سیدمحمود] هاشمي شاهرودى، [رییس قوه قضاییه] به اعتراض آقاى [سیدمحمد] خاتمى، [رییس‌جمهور] در مورد تعقيب نمايندگان مجلس منتشر شد  و هنوز نامه تُند آقاى [عباسعلی] عليزاده، ریيس دادگسترى تهران به اعتراض آقاى خاتمى، منتشر نشده است. راديو بى بى سى در مصاحبه با آقاى [قاسم] شعله‌سعدى، [وکیل دادگستری] از آقاى خاتمى در مقابل آقاى هاشمي‌شاهرودى دفاع كرده است.  
 
حملات آمريكا با شدت بيشتر، امروز ادامه داشته و صحبت از به‌كارگيرى مواد شيميايى است. در ژاپن، راهپيمايى سالانه صلح به مسافت 250 كيلومتر، امروز با محوريت رفع تجاوز از افغانستان برگزار شد. خبر ترور دو نفر از شخصيت‌هاى فلسطينى توسط اسرایيل و اعتصاب عمومى در پاكستان، مهم است. 
براى مراسم عيد مبعث، به دفتر رهبرى رفتيم. قرار بود رهبرى و آقاى [سیدمحمد] خاتمى، [رییس‌جمهور]، راجع به صلح و آرامش صحبت كنند، ولى رهبري تُند و تلخ حرف زدند. شب، برای بازديد آقاى خاتمى به منزل‌شان رفتم. دربارة مسایل جارى دنيا و منطقه و ايران، مذاكره كرديم. راه حلى در مورد جنگ به نظرمان نرسيد؛ جز تأكيد بر محوريت سازمان ملل.
 
احتمال خطر براى ايران هم هست، اما علایم مثبت هم كم نيست. در مورد سفر طولانى رهبرى به اصفهان، آن را اقدامى خلاف احتياط در شرايط فعلى تشخيص داديم. قرار شد، تذكر داده شود. قرار است، بعضى مقامات غربى به ايران بيايند؛ حدس مى‌زنيم براى جلب همكارى ايران است.
نظرات بینندگان