arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۵۰۵۰
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۲۰ - ۲۲ مهر ۱۴۰۳

رئیس جمهور عراق: نمی گذاریم خاک عراق تهدیدی برای همسایگان باشد

رئیس جمهور عراق در دیدار با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که نمی‌گذاریم خاک عراق تهدیدی برای همسایگان باشد. رئیس جمهور عراق با اشاره به اهمیت روابط دو کشور و روابط تاریخی و اجتماعی و دینی که دو کشور همسایه را بهم مرتبط کرده است خواهان تلاش مستمر برای ارتقا و توسعه مناسبات در همه زمینه‌ها بین ایران و عراق در راستای منافع مشترک دو ملت دوست و ارتقا امنیت و ثبات منطقه‌ای شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایرنا: رئیس جمهور عراق در دیدار با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که نمی گذاریم خاک عراق تهدیدی برای همسایگان باشد.
 
دفتر ریاست جمهوری عراق روز یکشنبه با انتشار بیانیه ای درباره نتائج رایزنی های وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با «عبداللطیف جمال رشید» رئیس جمهوری عراق، اعلام کرد که رییس جمهوری عراق با تاکید بر ضرورت اجتناب منطقه از خطر جنگ گفت که عراق مخالف این است که اراضی اش، سکویی برای تجاوز به کشورهای همسایه باشد.
 
رئیس جمهور عراق همچنین تلویحا خطاب به رژیم صهیونیستی که عراق را تهدید کرده است، تاکید کرد که عراق مخالف هرگونه تجاوز به شهرها و روستاهایش است.
 
عبداللطیف رشید گفت که ادامه جنگ در غزه و لبنان، امنیت و ثبات و صلح را در منطقه و کل جهان تهدید می کند و ضروری است که آرامش برقرار شود . وی همچنین بر روند دیپلماسی برای حل و فصل بحران ها تاکید کرد.
 
بیانیه دفتر ریاست جمهوری عراق خاطر نشان ساخت که در این دیدار مناسبات دو جانبه بین دو کشور و تحولات منطقه مورد بررسی قرار گرفت.
 
رئیس جمهور عراق با اشاره به اهمیت روابط دو کشور و روابط تاریخی و اجتماعی و دینی که دو کشور همسایه را بهم مرتبط کرده است خواهان تلاش مستمر برای ارتقا و توسعه مناسبات در همه زمینه ها بین ایران و عراق در راستای منافع مشترک دو ملت دوست و ارتقا امنیت و ثبات منطقه ای شد.
 
این بیانیه می افزاید که در خصوص تحولات اخیر منطقه نیز رییس جمهور عراق بر ضرورت تلاش فوری برای پایان دادن به تجاوزهای نظامی رژیم صهیونیستی علیه لبنان و توقف هدف قرار گرفتن شهروندان و تلاش برای پایان بخشدین به جنگ علیه ملت فلسطین در غزه و ممانعت از توسعه درگیری در منطقه شد.
 
رئیس جمهور عراق گفت که ادامه جنگ در غزه و لبنان تهدیدی برای امنیت و ثبات و صلح در منطقه و جهان است.
 
سید عباس عراقچی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز دیدگاه جمهوری اسلامی ایران را درباره تحولات و تنش در منطقه ارائه کرد و بر موضع تهران بر ادامه صلح و امنیت جهانی تاکید کرد.
 
عراقچی گفت که تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی علیه لبنان و غزه نقض قوانین و عرف بین المللی است.
 
فواد حسین وزیر امور خارجه عراق و محمد کاظم آل صادق سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد نیز در دیدار سید عباس عراقچی با رئیس جمهور عراق حضور داشتند.
 
سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز یکشنبه همچنین با فواد حسین، وزیر خارجه و محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق نیز دیدار و در زمینه همکاری های دوجانبه و تحولات منطقه گفت و گو کرد.
نظرات بینندگان