arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۵۰۳۱
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۸ - ۲۲ مهر ۱۴۰۳

توسعه داروی جدیدی که اثر مصرف آن می‌تواند معادل ۱۰ کیلومتر دویدن باشد

محققان دانمارکی ماده جدیدی ابداع کرده‌اند که بدون حرکات ماهیچه‌ای اثرات و مزایای ورزش را تقلید می‌کند. با آزمایش روی موش‌ها مشخص شد این ماده که LaKe نام دارد، سموم بدن را دفع و قلب را تقویت می‌کند. همچنین این دارو می‌تواند به بیماران دچار پارکینسون و زوال عقل کمک کند. ورزش منظم و رژیم فستینگ فواید بی‌شماری برای سلامتی دارند. این فعالیت‌ها به‌دلیل ایجاد واکنش طبیعی در بدن، شامل افزایش سطح لاکتات و کتون‌ها، قلب را تقویت می‌کنند و سطح چربی خون را کاهش می‌دهند و برای عملکرد کلی اندام‌ها مفید هستند. اکنون محققان دانشگاه آرهوس دانمارک ماده‌ای ساخته‌اند که این اثرات متابولیک را بدون نیاز به فعالیت بدنی یا محدودیت‌های غذایی ایجاد می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محققان دانمارکی ماده جدیدی ابداع کرده‌اند که بدون حرکات ماهیچه‌ای اثرات و مزایای ورزش‌ را تقلید می‌کند. با آزمایش روی موش‌ها مشخص شد این ماده که LaKe نام دارد، سموم بدن را دفع و قلب را تقویت می‌کند. همچنین این دارو می‌تواند به بیماران دچار پارکینسون و زوال عقل کمک کند.
 
براساس گزارش نیویورک پست، ورزش منظم و رژیم فستینگ فواید بی‌شماری برای سلامتی دارند. این فعالیت‌ها به‌دلیل ایجاد واکنش طبیعی در بدن، شامل افزایش سطح لاکتات و کتون‌ها، قلب را تقویت می‌کنند و سطح چربی خون را کاهش می‌دهند و برای عملکرد کلی اندام‌ها مفید هستند. اکنون محققان دانشگاه آرهوس دانمارک ماده‌ای ساخته‌اند که این اثرات متابولیک را بدون نیاز به فعالیت بدنی یا محدودیت‌های غذایی ایجاد می‌کند.
 
تولید ماده‌ای جدید برای شبیه‌سازی فواید ورزش
 
محققان دپارتمان شیمی دانشگاه آرهوس می‌گویند مولکولی ایجاد کرده‌اند که بدن را به شرایطی می‌رساند که پس از 10 کیلومتر دویدن با سرعت بالا و معده خالی، در آن قرار می‌گیرد. به‌عبارتی، LaKe به‌صورت مصنوعی ولی ایمن مقادیر لاکتات و کتون‌ها را افزایش می‌دهد.
 
تاکنون، این ماده فقط روی موش‌ها آزمایش شده است اما درحال‌حاضر اولین آزمایش‌های بالینی روی انسان در بیمارستان دانشگاه آرهوس انجام می‌شود. به گفته محققان، انتظار می‌رود این آزمایش‌ها راه را برای تبدیل این ماده به مکمل غذایی پیشرفته هموار کند. این دستاورد به‌ویژه به افرادی که نمی‌توانند برنامه ورزشی سخت و رژیم غذایی خاصی داشته باشند، کمک خواهد کرد.
 
این دارو همچنین توانایی کاهش مشکلات تمرکز را دارد و ممکن است در درمان بیماری‌های مانند پارکینسون و زوال عقل استفاده شود. ازآن‌جایی‌که لاکتات می‌تواند تحت شرایط تنش‌زا نقش گلوکز را در مغز ایفا کند، احتمالاً بیمارانی که نمی‌توانند برای افزایش سطح لاکتات ورزش‌های سنگین انجام دهند، می‌توانند از این دارو استفاده کنند.
 
یافته‌های این پژوهش در Journal of Agricultural and Food Chemistry منتشر شده است.
 
منبع: دیجیاتو
نظرات بینندگان