arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۴۹۸۳
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۴ - ۲۲ مهر ۱۴۰۳

رمزگشایی راز ملیت کریستف کلمب؛ کاشف آمریکا اهل اروپای غربی و یهودی بود

دانشمندان اسپانیایی راز چندصد سالهٔ ملیت کریستف کلمب، کاشف قارهٔ آمریکا، را پس از استفاده از آزمایش دی‌ان‌ای در یک مستند تلویزیونی فاش و اعلام کردند که کریستف کلمب یک یهودی سِفاردی اهل اروپای غربی بوده است. چندین کشور تا پیش از این بر سر منشأ و محل دفن نهایی این شخصیت تاریخی که از دهه ۱۴۹۰ میلادی به بعد اکتشافات مالی امپراطوری اسپانیا را رهبری و راه را برای فتح قارهٔ آمریکا توسط اروپا باز کرد، اختلاف نظر دارند. بسیاری از مورخان نظریه سنتی مبنی بر اینکه کلمب از جنوا ایتالیا آمده را مورد تردید قرار داده بودند و نظریه‌های دیگر از یهودی یا یونانی بودن او تا باسکی، پرتغالی و حتی بریتانیایی بودن‌اش نیز وجود داشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دانشمندان اسپانیایی راز چندصد سالهٔ ملیت کریستف کلمب،‌ کاشف قارهٔ آمریکا، را پس از استفاده از آزمایش دی‌ان‌ای در یک مستند تلویزیونی فاش و اعلام کردند که کریستف کلمب یک یهودی سِفاردی اهل اروپای غربی بوده است.
 
مستند «دی‌ان‌ای کلمب: منشأ واقعی» شامگاه شنبه ۲۱ مهر به مناسبت روز ملی اسپانیا و بزرگداشت ورود این مکتشف قرن پانزدهمی به دنیای جدید، از شبکهٔ ملی این کشور پخش شد و به معمای چندصد سالهٔ اصالت کلمب پاسخ داد.
 
چندین کشور تا پیش از این بر سر منشأ و محل دفن نهایی این شخصیت تاریخی که از دهه ۱۴۹۰ میلادی به بعد اکتشافات مالی امپراطوری اسپانیا را رهبری و راه را برای فتح قارهٔ‌ آمریکا توسط اروپا باز کرد، اختلاف نظر دارند.
 
بسیاری از مورخان نظریه سنتی مبنی بر اینکه کلمب از جنوا ایتالیا آمده را مورد تردید قرار داده بودند و نظریه‌های دیگر از یهودی یا یونانی بودن او تا باسکی، پرتغالی و حتی بریتانیایی بودن‌اش نیز وجود داشت.
 
برای حل این معما، محققان یک تحقیق ۲۲ ساله را به رهبری میگل لورنته، متخصص پزشکی قانونی، با آزمایش نمونه‌های کوچکی از بقایای دفن شده در کلیسای جامع سویل، که مدت‌ها توسط مقامات آنجا به عنوان محل خاکسپاری کلمب مشخص شده بود، انجام دادند.
 
آن‌ها نتایج به دست آمده را با بستگان و فرزندان شناخته‌شدهٔ کریستف کلمب مقایسه کردند و یافته‌های آن‌ها در مستند «دی‌ان‌ای کلمب: منشأ واقعی» منتشر کردند.
 
 لورنته در این زمینه گفت با وجود «جزئی» بودن دی‌ان‌ای کلمب، این مقدار برای تحقیقات «کافی» بود.
 
او همچنین تایید کرد که دی‌ان‌ای «هرناندو کولون»، فرزند فاتح قارهٔ آمریکا،‌ نیز در دسترس بود و دی‌ان‌ای او با منشأ یهودی سازگار است.
 
پیش از آنکه «شاهان کاتولیک»، ایزابل و فردیناند، به یهودیان و مسلمانان اسپانیا دستور دهند که به آیین کاتولیک بگروند یا کشور را ترک کنند، حدود ۳۰۰ هزار یهودی در اسپانیا زندگی می‌کردند. پس از این تحولات، بسیاری از آنها در سراسر جهان پراکنده شدند. کلمه سفاردی از «سِفاراد» یا اسپانیا در زبان عبری گرفته شده است.
 
رهبر این تحقیقات جدید همچنین به خبرنگاران گفت نظریه‌های قبلی تأیید کرده بودند که بقایای موجود در کلیسای جامع سویا متعلق به این کاشف است و امروز با فناوری‌های جدیدی این مسئله به صورت قطعی تأیید شده است.
 
میگل لورنته اعلام کرد بر اساس تجزیه و تحلیل ۲۵ مکان ممکن، فقط می‌توان گفت کلمب در اروپای غربی متولد شده است.
 
کریستف کلمب در سال ۱۴۹۲ از طرف پادشاهی «کاستیل»، بخشی از اسپانیا، مأموریت داشت تا راهی از سمت غرب به سوی هندوستان بیابد اما به قارهٔ آمریکا رسید.
 
او در سال ۱۵۰۶ در وایادولید اسپانیا درگذشت اما آرزو داشت در جزیرهٔ هیسپانولیا که امروزه بین جمهوری دومینیکن و هائیتی قرار دارد، دفن شود. بقایای جسد او چند بار در طول سالیان به کشورهای مختلف منتقل شده بود.
نظرات بینندگان