arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۴۷۴۲
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۷ - ۲۱ مهر ۱۴۰۳
سیدهادی برهانی، استاد مطالعات اسرائیل، در گفت‌وگو با «انتخاب»:

مهمترین خصیصه شرایط کنونی جنگ روانی اسرائیل علیه ایران است/می‌خواهد با جنگ روانی تهدید پاسخ اسرائیل را به فاکتور تاثیرگذار در اوضاع ایران بدل کند/هدف اصلی این تهدیدات این است که کشور از نظر داخلی و خارجی وضعیت عادی نداشته باشد/حمله اسرائیل احتمالا در حد و اندازه‌ای نخواهد بود که ایران را مجبور به پاسخگویی کند/علی القاعده حمله‌ای خواهد کرد که بتواند سر و صدایی در اطراف آن ایجاد کند

سیدهادی برهانی، استاد مطالعات اسرائیل می گوید: مهمترین خصیصه و عنصر شرایط کنونی جنگ روانی اسرائیل علیه ایران است. کاملا مشخص است یک اتاق جنگ روانی متمرکز در اسرائیل در حال اداره این جنگ است. این اتاق هر روز اخبار و اطلاعات جدیدی تولید می کند و هدف همه این اطلاعات و اخبار حفظ فشار بر ایران یا افزایش آن است. اسرائیل به این ترتیب می خواهد هزینه ایران از بابت حمله موشکی به اسرائیل را بالا ببرد. می خواهد با جنگ روانی تهدید پاسخ و حمله اسرائیل را به فاکتور مهم و تاثیرگذار در اوضاع ایران بدل کند
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مهمترین خصیصه شرایط کنونی جنگ روانی اسرائیل علیه ایران است/می‌خواهد با جنگ روانی تهدید پاسخ اسرائیل را به فاکتور تاثیرگذار در اوضاع ایران بدل کند/هدف اصلی این تهدیدات این است که کشور از نظر داخلی و خارجی وضعیت عادی نداشته باشد/حمله اسرائیل احتمالا در حد و اندازه‌ای نخواهد بود که ایران را مجبور به پاسخگویی کند/علی القاعده حمله‌ای خواهد کرد که بتواند سر و صدایی در اطراف آن ایجاد کنداسرائیل با وجود گذشت ۱۰ روز از حمله موشکی ایران هنوز به این حمله واکنش نشان نداده است.کابینه اسرائیل پنجشنبه شب در حالی تشکیل جلسه داد که بنا به گزارش‌ها موضوع واکنش به حمله ایران از جمله مسائل مورد بحث در این جلسه بود. با این حال کانال ۱۳ اسرائیل روز جمعه گزارش داد که اعضای کابینه امنیتی اسرائیل در جلسه پنجشنبه شب خود در مورد واکنش نظامی به ایران رای‌گیری نکردند.
 
این رابطه «انتخاب» گفتگویی کوتاه با سیدهادی برهانی، استاد مطالعات اسرائیل دانشگاه تهران انجام داد که مشروح آن در ادامه می آید:
 
پرسش: در رابطه با پاسخ اسرائیل به حملات موشکی اخیر ایران، اوضاع کنونی را چگونه ارزیابی می کنید.
 
پاسخ: مهمترین خصیصه و عنصر شرایط کنونی جنگ روانی اسرائیل علیه ایران است. کاملا مشخص است یک اتاق جنگ روانی متمرکز در اسرائیل در حال اداره این جنگ است. این اتاق هر روز اخبار و اطلاعات جدیدی تولید می کند و هدف همه این اطلاعات و اخبار حفظ فشار بر ایران یا افزایش آن است. اسرائیل به این ترتیب می خواهد هزینه ایران از بابت حمله موشکی به اسرائیل را بالا ببرد. می خواهد با جنگ روانی تهدید پاسخ و حمله اسرائیل را به فاکتور مهم و تاثیرگذار در اوضاع ایران بدل کند. می خواهد شرایطی بیافریند که همه نگران حمله قریب الوقوع و سهمگین اسرائیل باشند. اما هدف اصلی این تهدیدات این است که کشور از نظر داخلی و خارجی وضعیت عادی نداشته باشد و از قبل این وضعیت غیرعادی تحت فشار قرار گیرد و هزینه بدهد.
 
پرسش: یعنی به نظر شما همه این موضع گیریها و تهدیدها جنگ روانی است و حمله ای اتفاق نخواهد افتاد؟
 
پاسخ: این دقیقا آن چیزی نیست که می خواهم بگویم. اسرائیل برای انجام عملیات نظامی نیز برنامه هایی دارد اما من فکر می کنم بخش عمده و اصلی عملیات اسرائیل علیه ایران روانی است و شاید بخش کوچکی از آن نظامی و عملیاتی باشد و احتمال عملیات نظامی موثر بالا نیست. اولا همین که اسرائیل تاکنون حمله نکرده نشان دهنده محدودیت و مشکل اسرائیل در انجام این حمله است. مقامات اسرائیل وعده داده بودند بلافاصله به حملات ایران پاسخ خواهند داد. چرا آنها نمی توانند این وعده را عملی کنند؟ ثانیا به نظر بنده حملات موشکی اخیر ایران موثر بود و محاسبات اسرائیل را به هم ریخت. این توانایی که ایران بتواند در یک حمله حدود سی چهل موشک را به یک نقطه در اسرائیل بزند. آن هم یک پایگاه هوایی مهم که حفاظت از آن بسیار بالاست برای اسرائیل بسیار وحشتناک و تهدید کننده است. این به معنای آن است که ایران می تواند همه نقاط در اسرائیل از ساختمان موساد تا مراکز اتمی و اقتصادی تا مراکز سیاسی در اسرائیل را هدف قرار دهد. این حمله نشان داد موشکهای ایرانی با سر جنگی نیم تنی می توانند از سامانه های دفاعی پیشرفته اسرائیل عبور کنند و در یک نقطه فرود آیند. اگر اسرائیل این توانایی ایران را جدی و قابل تداوم ببیند در هر گونه اقدامی علیه ایران دست و پایش می لرزد. زیرا اگر این حمله انجام شود ایران پاسخ می دهد و این حمله ایران می تواند ضربه بدی به اسرائیل وارد نماید و چه بسا برای اسرائیل فاجعه بیافریند. بنابراین تا زمانی که اسرائیل نتواند این مشکل اساسی را حل کند و فکری برای موشکهای اسرائیل زن ایران نکند حمله جدی و موثری علیه ایران انجام نخواهد داد. به این معنا که این حمله در حد و اندازه ای نخواهد بود که ایران را مجبور به پاسخگویی کند. علی القاعده حمله ای خواهد کرد که بتواند سر و صدایی در اطراف آن ایجاد کند. جایی آتش بگیرد و دود آن به آسمان برخیزد و مردم به ویژه در مراکز مهم جمعیتی مانند تهران دود و آتش ببینند یا صدای انفجاری بشوند اما این حمله آن چنان موثر و دردناک نخواهد بود که نیروهای مسلح مجبور به پاسخگویی شوند.
نظرات بینندگان