arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۴۵۱۹
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۲۳ - ۲۰ مهر ۱۴۰۳

ریزش سقف آرامگاه اردشیر دوم در تخت جمشید تکذیب شد

روابط عمومی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید اعلام کرد: خبر ریزش سقف آرامگاه اردشیر دوم در تخت جمشید که در برخی از رسانه‌های برخط و مکتوب منتشر شد، صحت ندارد. در این خبر روابط عمومی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید آمده است: بررسی‌های کارشناسی و مطالعه اسناد و عکس‌های آرشیو شده این آرامگاه (اردشیر دوم) نشان می‌دهد عوارضی که بر سقف و دیواره این بنا مشاهده می‌شود، مربوط به سال‌های دور بوده و بارندگی‌های سال‌های اخیر و بهاری امسال تاثیری در گسترش احتمالی آسیب‌ها در این اثر جهانی نداشته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روابط عمومی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید اعلام کرد: خبر ریزش سقف آرامگاه اردشیر دوم در تخت جمشید که در برخی از رسانه‌های برخط و مکتوب منتشر شد، صحت ندارد.
 
روابط عمومی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید روز جمعه این موضوع را هم مورد تاکید قرار داد که شواهد و دلایل کارشناسی هم این موضوع را رد می‌کند.
 
در این خبر روابط عمومی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید آمده است: بررسی‌های کارشناسی و مطالعه اسناد و عکس‌های آرشیو شده این آرامگاه (اردشیر دوم) نشان می‌دهد عوارضی که بر سقف و دیواره این بنا مشاهده می‌شود، مربوط به سال‌های دور بوده و بارندگی‌های سال‌های اخیر و بهاری امسال تاثیری در گسترش احتمالی آسیب‌ها در این اثر جهانی نداشته است.
 
در ادامه این خبر نوشته شد: در تصاویری که در برخی از رسانه‌ها منتشر شد، مشاهده می‌شود که بخش‌هایی از سقف دچار فرسایش شده است؛ به گونه‌ای که سطح فرسایشی آنها نشان می‌دهد این فرو ریختگی‌ها مربوط به سال‌های اخیر نیست.
 
لبه‌های بخش‌هایی که دستخوش تغییراتی شده‌اند با فرسایش همراه است که نشان از گذشت زمان دارد و بنابراین خبر ریزش سقف آرامگاه اردشیر دوم در تخت جمشید که در برخی از رسانه‌های برخط و مکتوب جدید نیست.
 
در این مطلب آمده است: آرامگاه اردشیر دوم میراث باستانی تخت جمشید در صخره کوهستانی کوه رحمت در درون سنگ کنده شده و در داخل این آرامگاه تابوت‌های سنگی تعبیه شده و سقف آنها طاق‌های هلالی بریده شده از کوه است.
 
در بیرون صخره کوهستان منافذی وجود دارد که رطوبت باران از طریق رگه‌های این خاک به داخل سقف آرامگاه نفوذ پیدا می‌کند و این موضوع قرن‌ها در این محل وجود داشته و مسئله تازه‌ای نیست زیرا سقف آرامگاه صخره کوهستان است.
 
در دهه‌های اخیر برنامه حفاظت و انتقال آبراهه‌های کوهستانی به سطح بیرون در محدوده پشت سقف آرامگاه‌ها انجام شده است و برنامه پایش آرامگاه‌های تخت جمشید نیز به عنوان بخش مهم برنامه مرمت و حفاظت به صورت دائمی در حال انجام است، مرمت گسترده نمای این آرامگاه انجام شده و نقوش نمای آن تثبیت و استحکام‌بخشی شده است.
 
بر این اساس سازه‌های خشتی بیرون آرامگاه در سال اخیر مرمت شده، مسیر آبراهه‌های کوهستانی پشت این آرامگاه زهکشی شده و هدایت آب‌های سطحی به بخش بیرونی در هر دو طرف محدوده سقف انجام شده است.
 
برای شناسایی رگه‌های نفوذ آب در صخره‌های کوهستانی کوه رحمت برنامه مطالعات اسکن صخره‌ها با اتکا به سیستم( GPR) در حال انجام است و نمونه آن در آرامگاه خشایارشادر نقش رستم انجام شده و در این مرحله برنامه اسکن سایر آرامگاه‌ها در دست اقدام است و به محض تامین اعتبار انجام خواهد شد.
 
بنابراین گزارش، آرامگاه‌های هخامنشی همچون سایر یادمان‌های سنگی و خشتی این بخش به طور مداوم مورد حفاظت و مرمت قرار می‌گیرد و عملیات حفاظت و مرمت هیچگاه در مجموعه جهانی تخت جمشید متوقف نمی‌شود.
 
عملیات حفاظت و مرمت روندی بسیار پیچیده و تخصصی است و تعجیل در اتمام پروژهای حفاظت و مرمت جایز نیست زیرا هرگونه اقدامی باید مبنای علمی داشته و براساس برنامه و تصویب طرح در شورای فنی صورت گیرد و نتایج آن هم در هر محله پایش شود.
 
روابط عمومی پایگاه جهانی تخت جمشید اعلام کرد: این پایگاه همواره از نظر متخصصان و دلسوزان میراث فرهنگی حمایت و استفاده می‌کند و در حال حاضر برنامه‌های گسترده‌ای برای حفاظت و مرمت تخت جمشید در دست اقدام دارد.
نظرات بینندگان