arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۴۴۹۷
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۸ - ۲۰ مهر ۱۴۰۳

بلینکن: آسیا نگران گسترش درگیری در خاورمیانه است / ما بسیار سخت در تلاشیم تا از طریق بازدارندگی و دیپلماسی از وقوع درگیری‌ها جلوگیری کنیم

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز جمعه ۲۰ مهر در یک کنفرانس مطبوعاتی در حاشیه اجلاس سالانه اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (آ‌سه‌آن) گفت نگرانی عمیقی در آسیا در مورد چشم انداز گسترش درگیری در خاورمیانه وجود دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز جمعه ۲۰ مهر در یک کنفرانس مطبوعاتی در حاشیه اجلاس سالانه اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (آ‌سه‌آن) گفت نگرانی عمیقی در آسیا در مورد چشم انداز گسترش درگیری در خاورمیانه وجود دارد.
 
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز خواستار هر کار ممکن برای جلوگیری از «جنگ همه‌جانبه» در لبنان شد.
 
درگیری در خاورمیانه یکی از موضوعات اصلی اجلاس آسه‌آن در لائوس بود.
 
بلینکن گفت: «تمرکز شدید ایالات متحده در یک سال گذشته... جلوگیری از گسترش این درگیری ها بوده است. و ما هر روز در حال کار روی این موضوع هستیم... ما بسیار سخت در تلاشیم تا از طریق بازدارندگی و دیپلماسی از وقوع آن جلوگیری کنیم. همچنین بدیهی است که نگرانی عمیق و مشترکی در مورد وضعیت اسفناک کودکان، زنان و مردان در غزه وجود دارد.»
 
بلینکن گفت که ایالات متحده در مورد اهمیت تامین نیازهای بشردوستانه مردم غزه به اسرائیل تاکید کرده است و به نفع اسرائیل است که افرادی که به دلیل جنگ در لبنان مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند، بتوانند بازگردند.
 
نشست آسه‌آن همچنین شامل دیدارهایی میان رهبران و دیپلمات های ارشد از هند، چین، ژاپن، ایالات متحده، روسیه، کره جنوبی، استرالیا و نیوزیلند و همچنین دبیر کل سازمان ملل بود.
 
موضوعات نشست روز جمعه شامل جنگ در اوکراین، جنگ داخلی میانمار، تغییرات آب و هوایی، تنش در تنگه تایوان و نگرانی در مورد رویارویی در دریای چین جنوبی بود که مجرای کلیدی برای حداقل ۳ تریلیون دلار تجارت سالانه از طریق دریا است.
 
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل‌متحد حمله نیروهای اسرائیلی به یک برج مراقبت، که منجر به زخمی شدن دو صلح‌بان سازمان ملل از اندونزی شد، را محکوم کرد؛ حادثه‌ای که به گفته او نقض قوانین بین‌المللی است و نباید تکرار شود.
 
وی گفت هر گونه گسترش جنگ در خاورمیانه تأثیرات منفی چشمگیری بر کل جهان خواهد داشت. او خواستار حداکثر خویشتن داری از همه طرف شد و تاکید کرد:« ما شاهد یک تراژدی عظیم در لبنان هستیم و باید هر کاری انجام دهیم تا از یک جنگ همه جانبه جلوگیری کنیم.»
 
رئیس جمهوری فیلیپین فردیناند آر. مارکوس جونیور در برابر رهبران منطقه از همه طرف ها درخواست کرد که واقعاً متعهد به مدیریت اختلافات بر سر دریای چین جنوبی باشند، جایی که کشورش بیش از یک سال است که در آن با چین درگیر است.
 
فیلیپین، چین را به تجاوز متهم می کند، و پکن نیز خشم خود را نسبت به آنچه تحریکات و تجاوزات ارضی توسط مانیل می خواند، ابراز می کند.
 
مارکوس گفت: «این نوع رفتارها را نمی توان نادیده گرفت و و معنی آن این است که ما باید تلاش هایی هماهنگ و جدی برای مدیریت واقعی اختلافاتمان انجام دهیم.»
 
انور ابراهیم، نخست وزیر مالزی، که کشورش سال آینده ریاست آسه‌آن را بر عهده می گیرد، گفت که باید از خشونت اجتناب شود و لی کیانگ، نخست وزیر چین تضمین داد که به مشکلات به صورت مسالمت آمیز رسیدگی خواهد شد.
 
روز جمعه همچنین آسه آن و چین در بیانیه ای گسترش جرایم قمار آنلاین و کلاهبرداری شبکه های مخابراتی را مورد تایید قرار دادند.
 
بلینکن و رهبران آسه‌ان نیز توافق کردند که در زمینه هوش مصنوعی همکاری و ایمنی، امنیت و قابل اعتماد بودن آن را، از جمله با توسعه رویکردهای سازگار برای مدیریت هوش مصنوعی تقویت کنند.
 
بلینکن همچنین در مورد تعهد واشنگتن به منطقه هند و اقیانوس آرام، بدون توجه به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ماه آینده ایالات متحده، اطمینان داد: «اعتقاد من این است که این رویکرد اساسی، صرف نظر از اینکه چه کسی رئیس جمهور باشد، ادامه خواهد داشت، زیرا آشکارا به نفع ماست.»
نظرات بینندگان