arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۴۴۳۶
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۱ - ۲۰ مهر ۱۴۰۳

مردی که انکار می‌کند مخترع مرموز بیت‌کوین است

یک مستند جدید ادعا می‌کند که بزرگ‌ترین راز در دنیای ارز‌های دیجیتال را حل کرده است و آن چیزی نیست جز کشف هویت واقعی مخترع بیت‌کوین. سازندگان یک فیلم مستند از شبکه اچ‌بی‌او می‌گویند: «پیتر تاد»، کارشناس ارز‌های دیجیتال اهل کانادا مخترع بیت‌کوین است. اما آقای تاد این ادعا را «مضحک» توصیف و از مستند انتقاد کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک مستند جدید ادعا می‌کند که بزرگ‌ترین راز در دنیای ارزهای دیجیتال را حل کرده است و آن چیزی نیست جز کشف هویت واقعی مخترع بیت‌کوین.
 
این پرسش از زمان راه‌اندازی این ارز دیجیتال در سال ۲۰۰۹ توسط فرد یا افرادی ناشناس با نام «ساتوشی ناکاموتو» مطرح شد و ذهن افراد زیادی را به خود مشغول کرده است. اما «ساتوشی ناکاموتو» واقعی کیست؟
 
اکنون سازندگان یک فیلم مستند از شبکه اچ‌بی‌او می‌گویند که سرانجام به این پاسخ رسیده‌اند: «پیتر تاد»، کارشناس ارزهای دیجیتال اهل کانادا مخترع بیت‌کوین است.
 
اما آقای تاد این ادعا را «مضحک» توصیف و از مستند انتقاد کرده است.
 
در فیلم «پول الکتریکی: راز بیت‌کوین»، «کالن هوبک»، کارگردان، «پیتر تاد» را مورد پرسش قرار می‌دهد.
 
آقای هوبک شواهد خود را به او نشان می‌دهد و از او می‌پرسد که آیا او پشت این اختراع میلیارد دلاری است یا نه – پرسشی که آقای تاد با خنده رد می‌کند.
 
او گفت: «من ساتوشی ناکاموتو نیستم.»
 
ثروت عظیم
 
کنجکاوی درباره «ساتوشی ناکاموتو» نه تنها به دلیل رازآلود بودن هویت او، بلکه به دلیل ثروت عظیمی است که او انباشته است.
 
اگر «ساتوشی ناکاموتو» همچنان کنترل کیف پول بیت‌کوین خود را در اختیار داشته باشد، ارزش آن اکنون حدود ۶۹ میلیارد دلار است – به این معنی که «ساتوشی ناکاموتو» تقریباً در رتبه بیستم ثروتمندترین افراد جهان قرار می‌گیرد.
 
«پیتر تاد» یک دست‌اندرکار برجسته بیت‌کوین است و بسیاری از نوآوری‌ها در اولین و بزرگترین ارز دیجیتال جهان به او نسبت داده شده است.
 
اما با وجود سال‌ها تلاش افراد مختلف برای شناسایی مخترع بیت‌کوین، تاکنون نام او هرگز به‌عنوان یکی از کاندیداهای اصلی هویت «ساتوشی ناکاموتو» مطرح نشده بود.
 
علاقه زیادی برای حل این معما وجود دارد. پیش از انتشار این مستند، بیش از ۴۴ میلیون دلار در یک سایت شرط‌بندی ارزهای دیجیتال به نام «پولی‌مارکت» بر سر این موضوع شرط‌بندی شده بود که این مستند چه کسی را به‌عنوان «ساتوشی ناکاموتو» معرفی خواهد کرد.
 
«کالن هوبک» که پیش از این تلاش کرده بود شخصیت‌های مخفی آنلاین را پیدا کرده و از راز آنها پرده بردارد گفته که بعد از سال‌ها تحقیق و مصاحبه با افراد مختلف به این نتیجه رسیده که «پیتر تاد» همان «ساتوشی ناکاموتو» است.
 
یکی از شواهد او این است که یک پست از «پیتر تاد» در فرومی پیدا کرده که ادامه یکی از پست‌های «ساتوشی ناکاموتو» است.
 
دیگر مدرک او این است که «پیتر تاد» یک بار در جایی نوشته بود که او تعداد زیادی از ارزهای دیجیتال خود را به عمد از بین برده است.
 
یک نظریه پیشرو این است که «ساتوشی ناکاموتو» عمداً دسترسی به ذخیره عظیم بیت‌کوین‌هایش را که در ابتدا برای شروع بیت‌کوین ایجاد شده بودند، نابود کرده است. این ۱.۱ میلیون سکه اکنون ارزش زیادی دارند اما هرگز خرج یا منتقل نشده‌اند.
 
ذخیره سکه‌های «ساتوشی ناکاموتو» که نه منتقل شده و نه فروخته شدند، ۵٪ از کل بیت‌کوین‌ها را نشان می‌دهد، زیرا مخترع تصمیم گرفت که تنها ۲۱ میلیون سکه تولید شود.
 
آقای تاد می‌گوید که شواهد آقای هوبک فقط بر اساس تصادف است و فعالیت آنلاین او را به اشتباه تفسیر می‌کند.
 
او گفت: «من ساتوشی ناکاموتو نیستم. وقتی اولین بار سند «وایت‌پیپر» بیت‌کوین را خواندم، واکنشم این بود: «لعنتی! من باید بهش فکر می‌کردم.»
 
سند وایت‌پیپر بیت‌کوین سندی است که پایه و اساس ارز دیجیتال بیت‌کوین را تشریح می‌کند و «ساتوشی ناکاموتو» آن را نوشته است.
 
آقای تاد همچنین می‌گوید که به دلیل ترس از حملات مجرمان احتمالی مجبور شده خانه‌اش را رها کند و به جای دوری برود.
 
تئوری‌‌های قبلی
 
افراد متعددی از دنیای رایانه پیشتر به‌عنوان خالق این ارز دیجیتال مطرح شده‌اند.
 
در سال ۲۰۱۴، یک مقاله پرمخاطب در مجله نیوزویک، «دوریان ناکاموتو»، مردی ژاپنی-آمریکایی ساکن کالیفرنیا را به‌عنوان «ساتوشی ناکاموتو» معرفی کرد. اما او این ادعا را رد کرد و این ادعا به صورت گسترده منتفی شده است.
 
در سال ۲۰۱۵، مجلات «وایرد» و «گیزمودو» تحقیقی منتشر کردند که «کرگ رایت»، دانشمند کامپیوتر استرالیایی را به‌عنوان «ساتوشی ناکاموتو» معرفی کرد.
 
مدتی بعد، «کرگ رایت» در مصاحبه‌هایی با رسانه‌ها، از جمله بی‌بی‌سی، اعلام کرد که او «ساتوشی ناکاموتو» است و شواهدی به ظاهر معتبر ارائه کرد.
 
اما این ادعا توسط جامعه متخصصان رد شد و پس از سال‌ها ادعای او، یک قاضی در دادگاه عالی بریتانیا حکم داد که شواهد «قاطعانه» نشان می‌دهند که او ساتوشی نیست.
 
بعد از اینکه یکی از کارمندان سابق شرکت اسپیس ایکس این موضوع را مطرح کرد که «ایلان ماسک»، میلیاردر فناوری و علاقه‌مند به ارزهای دیجیتال، ساتوشی واقعی است، او منکر آن شد که خالق بیت‌کوین است.
 
برای برخی از مهم‌ترین شخصیت‌های بیت‌کوین، مخفی ماندن هویت «ساتوشی ناکاموتو» بخشی از جذابیت و قدرت این ارز دیجیتال غیرمتمرکز است.
 
«آدام بلک»، یکی از دست‌اندرکاران اصلی (و یکی از کاندیداهای احتمالی ساتوشی ناکاموتو)، پیش از انتشار مستند در پستی در شبکه اجتماعی ایکس یا توییتر نوشت: «هیچ‌کس نمی‌داند ساتوشی ناکاموتو کیست و این چیز خوبی است.»
 
منبع: بی بی سی
نظرات بینندگان