arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۴۴۰۸
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۲۰ مهر ۱۴۰۳

صبحانه خبری، ۲۰ مهر ۱۴۰۳؛ از باز بودن کانال‌های دیپلماتیک ایران و آمریکا تا تکذیب خبری دیگر درمورد سردار قاآنی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

بن سلمان در دیدار عراقچی: نسبت به گسترش جنگ نگرانیم
ولیعهد سعودی در دیدار عراقچی، ضمن ابراز نگرانی شدید نسبت به تشدید بحران و گسترش جنگ در منطقه، بر ضرورت اهتمام کلیه کشورهای این منطقه به حراست از ثبات و امنیت منطقه ای تاکید کرد. وی در ادامه، ضمن ابراز رضایت از روند مناسب اجرایی شدن توافقات دو کشور در طول یک سال گذشته، بهبود در روابط دوجانبه را مثبت و محسوس ارزیابی و تصریح کرد: پادشاهی سعودی نسبت به تداوم این روند در مناسبات دوجانبه مصمم است.

 احتمال پرداخت ۳ میلیون تومان به بازنشستگان
نمایندگان بازنشستگان تأمین اجتماعی، اخیراً با حضور در مجلس و گفت‌وگو با اعضای کمیسیون‌های مختلف، به دنبال اجرای طرح متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و پرداخت علی‌الحساب ۳ میلیون تومانی ماهانه برای سه‌ماهه دوم سال هستند. احتمال واریز این مبلغ وجود دارد. 

ایران و عمان رزمایش مشترک دریایی برگزار کردند
رزمایش مشترک دریایی جستجو و نجات توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی دریایی سلطنتی عمان در آب‌های سرزمینی این کشور اجرا شد. 

نوبل ادبیات ۲۰۲۴ به هان کانگ از کره جنوبی رسید
 آکادمی سلطنتی سوئد روز پنجشنبه ۱۰ اکتبر (۱۹ مهر ۱۴۰۳) اعلام کرد که جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۲۴ خود را به هان کانگ، نویسنده اهل کره جنوبی اهدا می‌کند. «گیاهخوار»، «اعمال انسانی» و «کتاب سپید» از جمله آثاری از این نویسنده هستند که به زبان فارسی ترجمه شده است.

تکذیب خبری دیگر درمورد سردار قاآنی
تسنیم نوشت: یک سایت درجه چندم در خبری ساختگی مدعی شده که ۱۰ منبع مطلع بی نام و نشان به او گفته‌اند که اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه در تهران بازجویی شده و حین بازجویی هم دچار ایست قلبی شده است! رویترز و نیویورک تایمز این روزها اخبار دروغشان را به نقل از «دو یا سه منبع مطلع» می‌نویسند، ولی ظاهراً نگارنده‌های میدل ایست‌آی در هنگام نوشتن این مطلب، دز کار را رعایت نکرده و گفته‌اند که ۱۰ منبع مطلع گفته‌اند! حالا به نیمه مزاح و نیمه جدی میتوان نوشت که ۲۰ منبع مطلع هم گفته‌اند که آن ۱۰ منبع مثلا مطلع غلط زیادی کرده‌اند و دروغ گزاف گفته‌اند. 

باز بودن کانال‌های دیپلماتیک ایران و آمریکا
عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با الجزیره اظهار داشت: کانال‌های دیپلماتیک با آمریکا از طریق کشورهای دیگر باز است و در حال رایزنی برای توقف جنگ هستیم. 

آمریکا: گفت‌وگوی مخفیانه با ایران صحت ندارد
متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گزارش ها مبنی بر آغاز گفتگوی مخفیانه آمریکا و کشورهای عربی با ایران برای آتش بس جامع در خاورمیانه را رد کرد. 

واکنش سفارت آمریکا در بغداد به خبر قرار گرفتن نام آیت الله سیستانی در لیست ترور اسرائیل
سفارتخانه آمریکا در بغداد اعلام کرد که آیت‌الله سیستانی «یک شخصیت برجسته مذهبی است که دارای احترام زیادی در جامعه است. ایالات متحده آمریکا، آقای سیستانی را به‌عنوان صدایی قاطع و تأثیرگذار در تقویت منطقه‌ای با صلح بیشتر می‌بیند». 

ایلان‌ ماسک: تمام سیستم‌های حمل‌ونقل تا ۵۰ سال آینده کاملاً خودران می‌شوند
ایلان ماسک در آستانه رونمایی از روبوتاکسی تسلا در توییتی نوشت که تا پنجاه سال آینده سیستم‌های حمل و نقل خودران خواهند شد. 

بایدن از تل آویو خواسته به تأسیسات هسته‌ای یا نفتی ایران حمله نکند
بلومبرگ نوشت: واشنگتن به اسرائیل پیشنهاد داده است که به جای حمله به اهداف اقتصادی در تهران، تحریم‌های اقتصادی جدیدی علیه آن اعمال کند. در خبری دیگر در همین زمینه، کانال ۱۴ اسرائیل اعلام کرد که بایدن درخواست کرد که به تأسیسات هسته‌ای یا نفتی ایران حمله نشود؛ اما نتانیاهو پاسخ داد که این یک فرصت تاریخی است.

بمباران بیمارستان هلال‌احمر ایران در مرز سوریه و لبنان
رئيس جمعيت هلال احمر تأکید کرد: بیمارستان صحرایی هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به همراه انبار دارویی آن، شب گذشته با حملات رژیم اشغالگر صهیونیستی به طور کامل در آتش سوخت.

عربستان، امارات و قطر اجازه پرواز به اسرائیل در حریم هوایی خود برای حمله به ایران را نمی‌دهند
رویترز می‌گوید کشور‌های خلیج فارس در تلاشند تا آمریکا را متقاعد کنند که از حمله اسرائیل به تأسیسات نفتی ایران جلوگیری کند؛ آن‌ها نگرانند که تأسیسات نفتی خودشان نیز از سوی نیرو‌های نیابتی تهران مورد حمله قرار گیرد. مشخصا عربستان در کنار امارات، قطر، کویت، عمان و بحرین علاقه‌مند به کاهش تنش‌ها هستند. این رسانه همچنین می‌گوید حمله اسرائیلی به زیرساخت‌های نفتی ایران تأثیر جهانی خواهد داشت، به ویژه برای چین و کامالا هریس. عربستان، امارات و قطر به آمریکا گفته اند که اجازه پرواز به اسرائیل در حریم هوایی خود برای حمله به ایران را نمی‌دهند، اما به گفته سه منبع عربی، اسرائیل ممکن است حملات را از طریق آسمان اردن یا عراق انجام دهد .

 

نظرات بینندگان