arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۴۱۶۷
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۰۷ - ۱۹ مهر ۱۴۰۳

صبحانه خبری، ۱۹ مهر ۱۴۰۳؛ از ادعا‌ها درمورد جلسه نتانیاهو پیرامون حمله به ایران تا طرح جدید وزارت ارتباطات برای رفع فیلتر اینترنت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

 احتمال تغییر در سیاست‌های راهبردی هسته‌ای
سردار سنایی‌راد معاون سیاسی دفتر عقیدتی ـ سیاسی دفتر فرماندهی معظم کل قوا گفت: مورد اصابت قرار دادن مراکز هسته‌ای حتماً در معادلات حین و بعد از جنگ می‌تواند اثرگذار باشد. کما اینکه برخی از سیاسیون تا اینجای کار احتمال تغییر در سیاست‌های راهبردی هسته‌ای را مطرح کرده‌اند. ضمن اینکه این کار عبور از خط قرمز‌های منطقه‌ای و جهانی است.

احتمال خروج ایران از NPT
علاءالدین بروجردی، عضو کمیسیون امنیت ملی در خصوص خروج ایران از NPT در صورت حمله احتمالی رژیم صهیونیستی، گفت: هر اتفاقی ممکن است بیفتد و ایده خروج از NPT به‌ویژه در داخل مجلس در راستای دفاع از حریم منافع ملی کشور، یک ایده جدی است. 

رد آزمایش بمب اتمی توسط ایران
سازمان «پیمان منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای» می‌گوید ایستگاه‌های نظارتی CTBTO دو رویداد لرزه‌ای، را در تاریخ ۵ اکتبر در استان شمالی سمنان ایران شناسایی کردند. آن‌طور که این سازمان گزارش داده است؛ داده‌های لرزه‌ای ثبت‌شده از هر دو رویداد با زلزله‌های قبلی در این منطقه مطابقت داشت.

عراقچی با بن‌سلمان دیدار کرد
وزیر امور خارجه در ادامه دیدارهای خود با مقامات عربستان سعودی، با ولیعهد این کشور نیز دیدار کرد. 

اردوغان: واکنش هفته گذشته ایران خطر درگیری‌های منطقه‌ای را افزایش داده
رییس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه "هر روز که می‌گذرد، هزینه‌های مادی و معنوی این قتل‌عام افزایش می‌یابد."، اظهار داشت: خطر سرایت جنگ به کشورهای دیگر نیز در حال افزایش است.واکنش هفته گذشته همسایه ما، ایران نیزخطر درگیری‌های منطقه‌ای را بیش از هر زمان دیگری افزایش داده است.

آمریکا: به دنبال جنگ با ایران نیستیم
 «سابرینا سینگ» سخنگوی پنتاگون اعلام کرد که آمریکا به رایزنی با رژیم اسرائیل در رابطه با پاسخ احتمالی به حمله موشکی هفته گذشته ایران ادامه خواهد داد. همچنین یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که این کشور به دنبال جنگ با ایران نیست.

ادعاها درمورد جلسه نتانیاهو پیرامون حمله به ایران
به گفته دو مقام اسرائیلی، نتانیاهو شب سه‌شنبه ساعت‌ها با وزرای ارشد و رؤسای ارتش و سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل برای تصمیم‌گیری درباره دامنه و زمان‌بندی حملات اسرائیل مشورت کرده است. مقامات می‌گویند که انتظار می‌رود پاسخ اسرائیل قابل توجه باشد و احتمالاً شامل ترکیبی از حملات هوایی به اهداف نظامی در ایران و حملات مخفیانه مانند حمله‌ای که منجر به ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس، در تهران شد، خواهد بود. اسرائیل همچنین به حملات احتمالی به زیرساخت‌های نفتی ایران فکر کرده است، که بایدن مخالفت خود را با این موضوع اعلام کرده است. 

طرح جدید وزارت ارتباطات برای رفع فیلتر اینترنت
ستار هاشمی وزیر ارتباطات با باین اینکه گشایش در بحث فیلترینگ را با تمام توان پیگیری می‌کنیم گفت: باتوجه به طرحی که ارائه کرده‌ایم، به‌نظر می‌توانیم به‌زودی اخبار خوبی به مردم بدهیم. 

خلبان «ترکیش ایرلاینز» در میانه پرواز جان سپرد
بنابر اعلام «ترکیش ایرلاینز»، ایلچهین پهلوان، خلبان ۵۹ ساله روز چهارشنبه کمی پس از بلند شدن هواپیما در فرودگاه سیاتل به مقصد استانبول، بیهوش شد. در پی این حادثه، به رغم تلاش‌های کادر پرواز و فرود اضطراری هواپیما در فرودگاه نیویورک، آقای پهلوان جان سپرد. این نخستین مورد مرگ خلبان در ترکیش ایرلاینز بود، اما موارد مشابه در سال‌های اخیر بار‌ها اتفاق افتاده است. 

فارس: ماجرای هک بانک‌ها صحت ندارد
فارس نوشت: در ساعات اولیۀ بامداد ۱۸ مهرماه، درپی به‌روزرسانی سامانه‌های بانکی، تعدادی از مشتریان برخی بانک‌ها گزارش اختلال از واریز و برداشت حساب را مطرح کردند.برخی صفحاتِ فضای مجازی نیز شایعاتی در خصوص واریزهای میلیونی و حتی میلیاردی به حساب برخی مشترکان مطرح کردند و برخی دیگر ادعا کردند که صف های طولانی مقابل دستگاه های خود پرداز برای خالی‌کردن حساب‌ها به وجود آماده است. 

پس از وعده صادق ۲ برخی فرماندهان اصرار داشتند رهبری به نماز جمعه نروند
 سید محمد غروی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: به دنبال عملیات وعده صادق۲، من اطلاع دارم که برخی از فرماندهان حتی آمده بودند و اصرار داشتند که رهبر معظم انقلاب نماز را نخوانند، اما ایشان فرمودند که باید نماز خوانده شود. اتفاقاً نماز باشکوه و تاریخی برگزار شد. به دنبال نماز نیز در خطبه دوم که یک خطبه جهانی بود، ایشان نشان دادند اقتدار ایران چگونه است و مواضع خود را منتقل کردند. در واقع آن چیزی که توسط رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز جمعه بیان شد، اتمام حجتی برای همه بود. 

تماس تلفنی ۵۰ دقیقه‌ای نتانیاهو و بایدن پس از چندین هفته
بایدن و نتانیاهو پس از هفته‌ها به گفت‌وگوی تلفنی پرداختند. آن‌ها هفته‌ها بود که با یکدیگر صحبت نکرده‌ بودند. برخی منابع رابطه بین آن دو را توام با بی اعتمادی توصیف می‌کنند.

احتمال تغییر نظر مجمع درمورد FATF
محمد صدر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره طرح مجدد مساله بررسی پیوستن ایران به FATF می‌گوید: طبیعتا وقتی آقای رییس‌جمهور رسما از مجمع تشخیص مصلحت نظام درخواست بررسی این موضوع را داشته باشند، این مساله در دستورکار بررسی مجدد در مجمع قرار می‌گیرد. 

نظرات بینندگان