arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۴۱۶۰
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۲۳ - ۱۸ مهر ۱۴۰۳

چراغ سبز اتحادیه اروپا به استفاده از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای اعطای وام ۳۵ میلیارد یورویی به اوکراین

کشور‌های اتحادیه اروپا به طرح بی‌سابقه‌ای برای اعطای وام ۳۵ میلیارد یورویی به اوکراین با استفاده از دارایی‌های مسدود شده بانک مرکزی روسیه به عنوان وثیقه، چراغ سبز نشان دادند. بر اساس طرح گروه هفت، سود حاصل از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای بازپرداخت تدریجی وام چند میلیارد دلاری به اوکراین استفاده خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یورونیوز: کشورهای اتحادیه اروپا به طرح بی‌سابقه‌ای برای اعطای وام ۳۵ میلیارد یورویی به اوکراین با استفاده از دارایی‌های مسدود شده بانک مرکزی روسیه به عنوان وثیقه، چراغ سبز نشان دادند.
 
بر اساس طرح گروه هفت، سود حاصل از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای بازپرداخت تدریجی وام چند میلیارد دلاری به اوکراین استفاده خواهد شد.
 
این توافق بخشی از یک ابتکار گسترده‌تر توسط متحدان گروه هفت برای ارائه کمک ۴۵ میلیارد یوروی (۵۰ میلیارد دلاری) به کی‌یف در اسرع وقت است.
 
اوکراین در تلاش برای مهار تهاجم تازه روسیه که سیستم برق این کشور را به شدت مختل کرده و ذخایر نظامی آن را نیز تحلیل برده، با دشواری و تنگناهای زیادی به ویژه از حیث مالی و تسلیحاتی روبرو است.
 
به گفته مقامات اتحادیه اروپا، وام ۳۵ میلیارد یورویی بدون تعیین موارد مصرف و «هدف‌گذاری مشخص» اعطا می‌شود، به این معنی که دولت اوکراین از حداکثر انعطاف‌پذیری برای هزینه‌کرد این کمک‌ها برخوردار خواهد بود. بروکسل امیدوار است که از اوایل سال آینده پرداخت این مبلغ را آغاز کند.
 
این توافق یک روز پس از آن حاصل شد که مجارستان اعلام کرده بود تا پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ۵ نوامبر، با تغییرات کلیدی در رژیم تحریم‌های اتحادیه اروپا مخالفت‌ خواهد کرد.
 
طبق اصلاحیه پیشنهادی، کشورهای عضو اتحادیه اروپا هر ۳۶ ماه یک بار محدودیت‌های اعمال شده بر دارایی‌های مسدود شده روسیه، به ارزش حدود ۲۱۰ میلیارد یورو در کل اتحادیه، را تمدید خواهند کرد، در حالی که طبق رویه فعلی، این اقدام هر شش ماه یک بار صورت می‌گیرد.
 
گفتنی است که به رغم مخالفت مجارستان با تغییر این روند و اصلاح رژیم تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه که نیاز به اجماع دارد، اعطای وام ۳۵ میلیارد یورویی به اوکراین با اکثریت مطلق تصویب شد.
 
وزیر دارایی مجارستان، روز سه شنبه پس از نشست لوکزامبورگ گفت: «ما معتقدیم که تصمیم‌گیری در خصوص اصلاح روند تمدید تحریم‌های های روسیه باید به پس از انتخابات آمریکا موکول شود.»
 
تلاش برای طولانی‌تر کردن دوره تمدید محدودیت‌ها علیه روسیه با هدف تثبیت بیشتراین پروژه بی‌سابقه و رفع نگرانی‌های متحدان گروه هفت صورت می‌گیرد.
 
ایالات متحده به ویژه در این خصوص نگران است که یک کشوراتحادیه اروپا بتواند در هر زمان، جلوی تمدید تحریم‌ها را بگیرد، زمینه آزاد شدن دارایی‌های مسدود شده را فراهم کند و کل پروژه را به هم بریزد.
 
این نگرانی‌ها عمدتاً به مجارستان، نزدیک‌ترین عضو اتحادیه اروپا به روسیه مربوط می‌شود که پیش‌تر به دلیل مخالفت با تحریم‌های تازه علیه مسکو و تلاش برای گرفتن امتیاز‌هایی در ازای موافقت با این تحریم‌ها، سابقه‌ بدی از خود به جای گذاشته است.
نظرات بینندگان